Recenze: MOŘE NÁLEZŮ A ZTRÁT - NÁHODNÍ LHÁŘI (Lena Valenová)

Téměř detektivní young adult román

Náhodní lháři je příběhem nešťastné lásky, všudypřítomné lži a tajností. V knížce jsme svědky vztahu dvou mladých lidí, kteří se potkají o prázdninách v Římě, avšak každý má jistá tajemství. Oba se dopouštějí drobných lží a upravují si minulost tak, aby vyznívala lépe. A někdy je lepší, aby podobná seznámení skončila společně s létem. Osud tomu však chtěl jinak a hlavní hrdinové se opět setkají a to setkání opravdu není z nejpříjemnějších. Před čtenářem se najednou rozvine téměř detektivní příběh, ve kterém se hrdinové snaží objasnit zatajované, což v prostředí pražské zlaté mládeže není vždy tak jednoduché, jak se zdá...

Kniha je napsána z pohledu náctileté dívky, čemuž značně odpovídá i slovník, který autorka používá. Ovšem nečekejme, že by tomuhle věku odpovídal i samotný styl psaní. Podle mého názoru je příběh napsaný velice čtivým způsobem. V knize objevujeme dvě dějové linky. Tou první je samotný příběh, a druhou, která se objevuje především v prologu a epilogu, představuje skutečná minulost hlavního hrdiny.

Hlavními postavami příběhu je dívka Elena a tajemný mladík Michael, jejichž osobní příběhy z nich tvoří téměř ukázkové protiklady. Zatímco Elena, dítě bohatých rodičů, hledá pravdu o své letní lásce, z níž má pocit, že skrývá před světem něco nedobrého, Michael je oproti tomu kluk bez rodiny a vlastně i bez minulosti, který v průběhu vyprávění pátrá po tom nejcennější, a tím je pravda o sobě samém.

Kniha může čtenáře nenásilným způsobem upozornit na klady i zápory letních lásek, u kterých člověk nemůže mít nikdy jistotu, co je skutečnost a co výmysl. Zároveň se můžeme podívat pod pokličku života tzv. zlaté mládeže, tedy dětí z bohatých rodin, což se jen tak někomu nepovede...

Náhodní lháři jsou kniha, která jistě osloví ty čtenáře, kteří nemají rádi sladké příběhy, u nichž je závěr známý už na počátku knihy, a vyhledávají napínavé momenty, nečekané zvraty a skládání indícií společně s hlavními hrdiny.

Pro mě bylo jistým negativem prostředí, ve kterém se příběh odehrává, tedy mezi privilegovanější mládeží, jejichž hlavní zábavou je i v tak nízkém věku návštěva drahých barů a nakupování. To je ovšem otázka čtenářského vkusu. Pro některé čtenáře to může být naopak atraktivní.

Po přečtení knihy mám trochu rozporuplné pocity. Na jednu stranu jsem nadšená, protože je to young adult román, u kterého do poslední chvíle netušíte, kam příběh autorka nasměřuje, což není u tohohle žánru příliš časté. To mě velice mile překvapilo. Navíc dílo mělo spád a kniha se dobře četla. Na druhou stranu jsem čekala trochu jiný a především uzavřenější konec a také o něco více romantiky.

Náhodní lháři jsou povedeným dílem a pro někoho jiného, než jsem já, bude možná i bezchybným. Nepatřím do cílové skupiny čtenářů, které autorka chtěla oslovit... Román bych doporučila především mladým lidem, tedy nejen náctiletým, jak napovídá žánrové zařazení, ale všem čtenářům, kteří mají zájem se podívat, jak může žít dnešní mládež.

Nevím, co mě na knize zaujalo více, jestli samotný příběh nebo knižní obálka. Při prvním pohledu si nejspíš každý řekne, že kniha bude určitě o něčem mystickém či esoterickém, přeci jen jsou abstraktní malby na obálkách typické především pro tyhle žánry. Asi málokdo bude pod touto zajímavou obálkou čekat napínavý příběh... To se mi však na obálce líbí asi nejvíce, umí čtenáře překvapit a nabádá ho k přemýšlení nad tím, proč ji autorka zvolila.

Téměř detektivní román s mladými hrdiny o tajemné minulosti, vyostřené přítomnosti a boji za svou budoucnost, o ztrátách i nálezech na cestě za pravdou. Do dětského domova na předměstí Říma přivedou dvanáctiletého kluka. Zdá se, že nic nepoznává, nic si nepamatuje. Ale to není jediná překážka, se kterou se musí potýkat. Také je tu vůdce klučičí party, který je rozhodnut udělat cokoli, aby nováčka odstranil ze své cesty.

O čtyři roky později patnáctiletá studentka pražského mezinárodního gymnázia potká na pláži v Itálii okouzlujícího mladíka. Místo vysněné letní romance však Elena z prázdnin odjíždí plná hořkosti a se ztrátou iluzí. O to větší šok pro ni je, když mezi novými spolužáky – studenty zahraničního výměnného programu – poznává onoho kluka z pláže. Kdo je ale tenhle kluk, co najednou tvrdí, že je někdo úplně jiný, doopravdy? I on však řeší vážné otázky. Přijel do Prahy s pečlivě připraveným plánem. Jenže s jednou věcí nepočítal – s Elenou.

Ona hledá sama sebe. On hledá svou minulost. A to ještě nevědí, že v tom nelítají sami. A že jde o mnohem víc, než oba na začátku mohli třeba jen tušit…

Nakladatelství: Beletris

Rok vydání: 2016