Recenze: INFERIUM II – INVAZE (Roman Bureš)

Návrat do Pekla po deseti letech

Inferium 2: Invaze (Roman Bureš, nakladatelství Epocha)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Epocha.

Český spisovatel, kdysi osobní strážce a vyhazovač pražských klubů, milovník cestování, antiky a bojových sportů, začal psát v listopadu 2011. Od té doby vydal již deset knih spadajících do žánrů fantasy, military i historie. Na projektu Čteme české autory jsem vám již představovala pětihvězdičkového gladiátora Leona (2019, Brána), čtyřhvězdičkového Legionáře (2013, Alpress) a jako poslední i hvězdné Inferium. Má kolegyně z projektu hodnotila kladně také Planetu Idiotů (2021, Epocha), která patří spíše do sci-fi žánru.

Varování: Recenze může prozrazovat děj předešlého dílu.

První díl série Inferium nám ukazuje Peklo ve vší jeho kráse a zvrácenosti. Nic pro citlivé povahy, a přesto autor pochybné démony dost polidštil a udělal z nich docela sympatické bytosti, zatímco s lidskými hříšníky není třeba soucítit, ať už prožívají muka sebehorší.

Roman Bureš má sympatické smýšlení o násilí páchaném na lidech v Pekle, které mohou někoho vyděsit a jinému znechutit čtení, ale, upřímně, tvůrčí přístup mu upřít nemůžeme. Dějová linie se týká jak odlišné dimenze, tak i běžného světa, v němž se právě odehrává 2. světová válka a nevinní zažívají její hrůzy. Právě zvěrstva páchaná v koncentračních táborech rozvíří vlny dimenze a konec války přináší ohromnou sklizeň hříšných mrtvých. Ti se rodí na polích, na nichž je vykopávají pekelní farmáři, a jejich trest započíná…

Mezi ústřední hrdiny Inferia patří nejen démoni, ale také zpola lidský démon Rónan a malá holčička Amálka. Se spoustou postav se setkáváte i v pokračování, a ačkoliv jich je pěkná řádka, snadno se mezi nimi orientujete jak v prvním, tak i ve druhém díle.

Invaze má šest set osmdesát stran, zatímco Inferium pouhých“ čtyři sta šestnáct. I když to možná očekáváte, tak v Invazi vlastně nejsou nadbytečné texty. Pár by se jich našlo, ale není to takový počet, abyste autora mohli proklínat za rozepsanost. Ba naopak se při vší té obsáhlosti čte Invaze stejně kvapně jako první díl. Styl psaní je podobný, stejně jako Inferium se odehrává v er-formě a mnohdy má značný přesah. Dokonce Roman Bureš zobrazuje některé scény nejprve z jedné strany a pak upraveně scénu také z jiného úhlu pohledu. Ani to nevyznívá nadbytečně, jelikož se dozvídáme nové a hodnotné informace. Vypravování má říz, dynamiku a napětí. Bureš umí pracovat s textem a má řádnou slovní zásobu.

Vítejte v Pekle po deseti letech. Nastaly mnohé změny. Kupříkladu Amálka se těší plnému zdraví, učí se démonskému jazyku a prospívá. Ťapká mezi hříšníky a Barbas se jí snaží vyčistit paměť pokaždé, když vidí jejich utrpení. Satan našel pro malou slečnu využití, a tak si musí odpracovat léta a mezitím získává potřebné znalosti o lidském světě a předává je samotnému vládci… Kam až tohle může vygradovat? Rónan se žene za Frederickou, která je tak nějak spíše postava do počtu, a teprve poté se kolem něj začnou dít věci. Stačí, aby mu dali vědět, že je Amálka naživu a může si ji jednoho dne vyzvednout, je zas ve své kůži a chystá se ji zachránit.

Autor má velmi originální a neotřelou fantazii. Dotýká se kontroverze ve svěží formě, netlačí na pilu, a přitom představuje hodně okázalé tvůrčí universum, které propracoval, dá se říct, do detailu. Mimo výborného zpracování Pekla přichází na řadu i řádně promyšlené Nebe, v němž se odráží zase zcela jiné osudy zemřelých lidí a odlišná mentalita andělů. V této dimenzi by měl být posmrtný život rájem, což také je. Andělé mají důvody, proč elektrické opice udržovat ve šťastném stavu.

Je velmi líbivé, jak si jsou Peklo a Nebe svým způsobem podobné, a přesto tak odlišné. Jelikož je autor (stejně jako démony) silně polidštil, dal jim do vínku dar politikaření a touhu po moci, není divu, že se schyluje k válce. Nebe představuje především anděl Rafael, který je na nebeské intriky zvyklý, ale začíná objevovat jejich hloubku a vládní tajemství. Zda-li politika odpovídá něčemu, co se událo ve světě či v naší domovině, vám nepovím. Odkazů je spousta, ale záleží čistě na vás, jak si je vysvětlíte. Ovšem autor se nebál využívat i známých osobností. Stalin, Marilyn Monroe a pár dalších zpestří čtení a pobaví.

Kniha se prakticky dělí na tři kvalitně vytvořené linie. První vás stáhne do Pekla, druhá vynese do Nebe a třetí představuje náš svět, ve kterém bloudí Rónan. Lokalit, které čtenář navštíví, je pěkná řádka a potěšením pro některé bude návštěva Prahy. Je logické, že všechny linky se později šikovně spojí v závěrečném čtení, ale do té doby jste sužováni napětím, emocemi i škálou humoru, který zasahuje až k hranicím černých vtipů.

Epické finále se týká poslední čtvrtiny a z větší části představuje bojové scény, možná o něco více rozepsané, než by bylo nutné. Zřejmě poslední dění nebude pro nikoho překvapením, jelikož k tomu spisovatel po celou dobu směřuje. Záleží, jak moc si užíváte obdobné popisy. Pro někoho právě tato část bude nejpůsobivější, pro jiné naopak jen nutné zlo, jímž se prošlape až k úplnému závěru. Ten tvoří několik kapitol, dá se říct s nadsázkou i epilogů, které vysvětlují osudy ústředních postav.

Inferium II. Invaze není dokonalé. Má své zápory, jež náročnější čtenář odkryje, ať už se jedná o lehké nedorazy, či uličky, kterými Roman Bureš proklouzl, aby si některé scény ulehčil. Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde – což je i v případě knih. Jelikož je spisovatel už zavedený a má za sebou množství kvalitních děl, spíše sázím na fakt, že budete opětovný pobyt v Pekle (Nebi i na Zemi) vnímat jako kvalitní (možná až mistrný) kousek české fantastiky, který vám bude na věčnost zdobit knihovničku, a s určitostí se k němu s nadšením nejednou vrátíte.

Největším mínusem je brožovaná vazba, která při takovém počtu stran trpí stejně jako čtenář. Titul je těžký, vazba se musí pořádně prohnout, aby se v ní dalo snáze listovat a číst. Takové zacházení i po jednom čtení může zanechat menší následky, a jestli si své listovní cennosti hlídáte jako oko v hlavě, zpozorujete to s nelibostí.

Inferium II. Invaze je povinností pro všechny, kteří si zamilovali (či je vyděsil) první díl. Teď už znáte Peklo a skutečně se vyplatí poznat i Nebe. Jestli jste si předtím tvorby Romana Bureše nevšimli, věřím, že Inferium I a II jej vyhouplo na přední příčky.

Můj subjektivní názor: Oba díly jsou líbivé, ač možná pro někoho drastické. Nejedná se o čtení pro citlivé povahy, ale dle mého je nepřehlédnutelné pro milovníky české fantastiky. Mně osobně bylo jedno, jaké utrpení si hříšníci zažívali. Líbila se mi tvůrčí stránka mučení a jeho nápaditost. Horší jsou zvěrstva, která prováděli na zemi a s kterými se občas svěřili Amálce. To už je uvěřitelné zlo, jež se klidně někde mohlo stát. Odkazy byly k zamyšlení, ale ne všechny jsem dokázala zařadit, jelikož politika není můj koníček. V Burešově podání jsem si oblíbila více Peklo než Nebe. Skončit bych v něm nechtěla, ale démoni mi přišli mnohem sympatičtější, upřímnější a přímočařejší než charaktery andělů. Báječně vytvořené, ač trochu černobílé. Ne všechno bylo tak detailně promyšlené, nějaké menší mezery, které bez obtíží toleruju, se našly, ale u tak komplikovaného universa se to dá snadno přehlédnout. Hlavně v rámci žánru. Jediné, co mi trochu ztrpčilo čtení, byl krátký úvod týkající se nynější situace. Když otevřu knihu, chci maximální únik z reality a tohle bylo vytržení zas zpátky, takže mi o to déle trvalo, než jsem se začetla. Chápu onen názor a souhlasím s ním, ale když si chcete od takových věcí odpočinout…

Závěrečné hodnocení: 90 %

Válka proti vzbouřenému lidskému dobytku skončila, lidé jsou zpět v ohradách masokombinátů a život v Inferiu se vrací do starých kolejí. Rónan se po návratu z Pekla snaží zapomenout a opět žít. Jde mu to však ztěžka, neustále myslí na Amálku. Na židovskou holčičku, kterou sice vyrval ze spárů nacistů, ale záhy ji musel zanechat v Inferiu. Přítomnost nevinné duše v Pekle přitom vychyluje rovnováhu, a zatímco démoni po kontaktu s lidskou technologií modernizují, Satan slábne a chřadne. Je třeba znovu otevřít portál do světa lidí a vrátit Amálku domů. Avšak démoni netuší, že na tento okamžik čeká Azrael, vrchní velitel vojsk nebeské Demokratické republiky Eden, který se chystá s pluky andělů vtrhnout do Inferia a vzít si zpět vlast svých předků. Válka démonů s anděly se blíží! Kdo nakonec ovládne Peklo?

Série: Inferium (2.)
Počet stran: 680
Vazba: brožovaná s chlopněmi