Recenze: LEGIONÁŘ (Roman Bureš)

Poznej život legionáře z blízka

Za recenzní e-knihu děkuji portálům Palmknihy.cz a eReading.cz

Palmknihy a eReading na FB

Chci zakoupit titul!

Spisovatel Roman Bureš má na svém kontě již několik knih, zabývajících se tématy, jako je válka, starověký Řím, pravěk, cestování časem či roboti. Je toho samozřejmě mnohem víc, ale já se zaměřila na titul Legionář, který vyšel v roce 2013 u nakladatelství Alpress.

Vyprávění psané v er-formě se převážně odehrává z úhlu pohledu ústředního protagonisty Tita. Je vidět, že autor je zkušený, umí pracovat s textem. Ví, kdy přidat a kde naopak zvolnit, takže děj je vyrovnaný a skvěle se čte. Slovní zásoba Romanu Burešovi rozhodně nechybí a jeho popisy navodí autentickou atmosféru a snadno vás přenesou do doby římské.

Setkáváte se s legionářem Titem, který vám zobrazuje svůj život. Vybírání daní, nesnadné boje apod. Začátek knihy je trochu rozvláčnější, než začne to pravé dobrodružství, nebo spíše válka... Legionář Titus je hrdina k pohledání. Má charakter, na rozdíl od některých svých kolegů, a tak vás snadno okouzlí a budete mu držet pěsti. Hrdina se totiž snadno nevzdává a bojuje do poslední chvíle.

Charaktery jsou živě a uvěřitelně vykresleny. Ačkoliv je postav více, neztrácíte se a snadno se mezi nimi orientujete. Jsou osobité, a přesto obyčejné, dokážou vás zaujmout a hlavně jim jejich břemeno věříte.

Dějová linie se točí kolem bitev, ale zobrazuje nejen hrůzy války, ale také surovost dané doby. Autor se nevyhýbá takřka ničemu a nastiňuje římskou dobu naprosto autenticky. Setkáte se s mírnějšími i tvrdšími prohřešky, násilí i brutalita jsou kořením knihy. Citlivější čtenáře může zaskočit znásilnění, krveprolití i mučení poválečných kořistí. Roman Bureš se však nesnaží šokovat a ani vám nehraje na city. Je působivé, že se srdceryvnost a přehnanost románu vyhýbá, o to lepší čtení můžete očekávat.

Jak vás informuje anotace, kniha se nevyhýbá ani milostné romanci, která není přehnaná. Ovšem i tak může zaskočit muže, kteří nemají románky příliš v oblibě. Zato však určitě potěší ženy, jež snadno podlehnou nesnadné romanci otroka a jeho paní.

Děj je propracovaný. Autor určitě nevaří z vody a vše má promyšlené. Zásadní části jsou skvěle vyobrazené, i když je jasné, že někteří čtenáři by byli raději za více krvelačných pasáží, zatímco jiným bude ztvárnění připadat dostačující. Záleží na vaší touze po krvi, ale dle mého autor titul velmi vhodně rozvrhl. Dokáže zaujmout a nikde děj nevázne, ani se nevyskytují nadbytečné texty.

Náročnější čtenáře potěší historické reálie. Pokud máte v oblibě daný námět, věřím, že vás čeká báječný literární zážitek v podobě života legionáře, který toho zažívá opravdu mnoho. Pravda, námět není nejoriginálnější, ale jeho ztvárnění si zasluhuje vaši pozornost. Závěr se zdá být zkrácený a prospělo by mu pár stránek navíc. Přece jen je nejpodstatnější a nejpůsobivější.

Knihu mohu doporučit všem, které dané téma zajímá. Autor vás určitě nezklame. Počte si nejen nenáročný čtenář, ale i náročnější!

Titul jsem si vybrala, protože mě lákalo nahlédnout do života legionáře. To se mi splnilo a jako nečekaný bonus mě potěšila i romance, kterou jsem očekávala mnohem strožejší. Chápu, že titul možná tolik neocení muži, i když i pro ně je tam atraktivních scén opravdu spousty, jako ženy, které jsou v takových dramatických příbězích jako ryba ve vodě.

V Teutoburském lese padnou římské legie do pasti Germánů. Jediný, kdo přežije, je legionář Titus a ten je jako otrok přidělen Marse, dceři náčelníka. Římané však naplánovali odvetu a jejich legie vyplení vesnici, kde Marsa žila v tajném milostném svazku s otrokem Titem. Karta se obrací: Marsha je teď válečnou kořistí a Titus se musí rozhodnout, koho zvolit

Nakladatelství: Alpress
Rok vydání: 2013
Žánr: Historické romány