Recenze: TANEC PAPÍROVÝCH DRAKŮ (Petr Brožovský)

Sérioví likvidátoři a jiné ujetosti

Tanec papírových draků (Petr Brožovský, nakladatelství Epocha), sci-fi

Za recenzní e–knihu děkuji nakladatelství Epocha.

Obhájce zaměřený na trestní právo, mistr České republiky ve slam poetry, milovník Terryho Pratchetta. Takto by se ve zkratce dala shrnout osoba Petra Brožovského. Pojďme si ale představit jeho debut, který nás zajímá především. Tanec papírových draků vyšel u nakladatelství Epocha a zatím sklízí samé nadšené ohlasy. Rodí se nová hvězda české fantastiky?

PSZÚ je sice Policejní Sledovací a Zásahový Útvar, ale spíše je to parta magorů, o kterých se osobně nikdy nedozvíte. Tedy za předpokladu, že nebudete provádět nezákonné činnosti velkého rozsahu, a standardní policie na vás nebude krátká. Nezáleží, jestli máte imunitu nebo jste velké zvíře, tahle skupinka si vás najde a zneškodní. Celý tým vede Kuba Kolínský, kterému se neřekne jinak než Mrtvola. Vše probíhá standardně s většími i menšími ztrátami na všech frontách, jenže pak se na scéně objeví „Probuzení“ a v základech se začne otřásat i naše banda. Co když začne být v sázce celý svět? A co symbolizují oni papíroví draci?

Nikdo v naší jednotce není úplně normální. Nikdo. Ale Princezna je trochu extrém. Nepamatuju si všechny ty medikální průpovídky, ale má nějakou poruchu růstu. Od deseti let vypadá stejně. Podle její složky zažila celkem peklo, když vyrůstala. Její táta měl mozek zelenější než šunková bageta na benzínce a byl tak trochu maniak, takže dospívala v armádním režimu. Byl to zkrachovalý voják a z dítěte chtěl mít stroj na zabíjení. Ve čtyřiceti to s ním seklo. (z 26 % knihy)

Kniha je složena ze čtyřiceti kapitol rozdělených do třech částí – skupinová terapie, terapie monologem, terapie dialogem. Hned z úvodu jsme vrženi přímo do akce. Následuje prostor, kde se mísí minulost, v které je osvětlena historie jednotlivých členů a důvod jejich přezdívek, s přítomností plnou konkrétních zásahů. Příslušníci jednotky nemají dlouhou trvanlivost, nemusíte tedy nutně lpět na tom, abyste si všechny záhy zapamatovali. Hlavní roli tady hraje Mrtvola, jež nám pomocí autodiegetického vypravěče vypráví celý příběh. Zhruba do poloviny románu můžeme říct, že se jedná o ryzí akční řežbu, až později začínají probleskávat nadpřirozené jevy, které souvisí s „Probuzenými“. Jejich účel nechť je vám překvapením.

Není jednoduché ve zkratce vylíčit hlavní narativ, ale řekněme, že v první polovině prakticky jen sledujeme konkrétní zásahy. Doktor, v tomto případě šéf celé organizace, určuje jejich další cíle. Ať už se jedná o teroristu či vietnamského pašeráka drog, PSZÚ splní svou úlohu. Ke zvratu dojde v okamžiku, kdy je jasné, že někdo jde přímo po Mrtvole a jeho lidech. Postupně vymírá plzeňská, pražská i brněnská buňka a těch pár přeživších co zbyde, se rozhodne své druhý pomstít. Netuší ale, že stojí proti prastaré síle s telekinetickými schopnostmi…

Spadl jsem na záda. Druhá rána mi mířila doprostřed obličeje. Zdvihl jsem v obraně ruce a tyč tvrdě dopadla na moji ortézu. Díky tomu jsem nepřišel i ke zlomené končetině, ačkoliv rána rozvibrovala celou moji kostru jak vibrátor na školním výletě dívčího církevního gymnázia. (ze 7 % knihy)

Ústředním dějištěm je Plzeň
, ale drobné odskoky povedou i do Prahy, Brna, Kanady a dokonce i na Ukrajinu. Autor je mistrem slovních i dějových obratů. Vývoj je nepředvídatelný a vás čeká neustálé překvapení. Charaktery postav jsou vykresleny natolik plasticky, že i když se vám na první pohled zdá, že je jich velké množství, každá dostane svůj otisk, na který nezapomenete. Vtipný, uštěpačný a syrový humor, v němž nechybí sex, odtrhávání nehtů i nastřihávání předkožky. Samozřejmě nechybí spousta zbraní i jiného výbušného materiálu.

Pánové zdvihli zbraně mým směrem, ale když mě někdo opravdu nasere, střílím fakt přesně. A koho by nenasralo, když mu někdo zabíjí kolegy, notabene pět minut po tom, co si fakt pěkně zašukal na parníku? Dvě puf puf se usadila zhruba do prostoru mezi očima obou teroristů. (ze 7 % knihy)

Obecná čeština je okořeněna o spoustu jadrných vulgarit
. Nicméně použití je natolik přirozené, že příjemně pasuje do kontinuity a vytváří dojem reálných dialogů. Někomu by se mohlo zdát, že je román až moc překombinovaný a do určité míry může mít pravdu, ale já to naopak vnímám jako jeho přednost. Je přehnaný od začátku až do konce a celá stavba textu je na tomto předpokladu vystavěna, takže by naopak bylo chybou, kdyby autor zničehonic zvolnil. Ujetost a nereálnost situací, kdy postavy jsou kombinací McGyvera a Terminátora, takže i ruční masáž srdce vás nerozhází. Jako bývalá studentka z Plzně oceňuji její popis a zmiňování skutečných míst. Není člověk, co by neznal „špekpark“ a podivné existence, jež jsou pro Plzeň typické. :) No, zkrátka nostalgie.

Silva, Sirka, Rada, Tatranka, Kristýna, Princezna, Doktor a Mrtvola jsou charaktery, na které nezapomenete. Akční sci–fi jízda, kdy se ani nenadějete a čtyři sta stran přečtete za dva dny. Je pravdou, že poslední třetina byla na mě už dost „fantas“ a v některých projevech Probuzených jsem viděla trochu inspirace z knih Dalibora Váchy (ŠedáRudá), ale nemyslím si, že by to byl úmysl, protože celkové vyznění je diametrálně odlišné. Prvotina bez zbytečné omáčky, jen s minimem překlepů, za to s neskutečným tahem na bránu. Skvělou zprávou je, že autor nejenže plánuje pokračování, ale má nápady i na další tvorbu.

Pokud se vám líbila Posmrtná predace, tak podobný nekorektní humor a střemhlavé tempo vás ohromí i v Tanci papírových draků. Mezi autorovy české oblíbence patří Kulhánek, Kotleta, Kopřiva a Drescher. Posuďte sami, zda v textech uvidíte nějaké společné ukazatele.

Za mě se jedná o novou vycházející hvězdu české fantastiky. Milovníci zvrácenosti, nekorektního humoru, sexistických narážek, mučení a švihlosti si maximálně přijdou na své. Vřele doporučuji.

Nejsme normální. Nikdo normální by se nikdy nenechal nalejt k policii, ale my jsme extrém. Práce, co děláme, je špinavější než dvouhvězdičková štětka a za vrchol sociálního vyžití považujeme pozdravení se s někým, kdo si v posledních dvou hodinách nečistil zpod nehtů krev. Jsme PSZÚ – Policejní Sledovací a Zásahový Útvar (nebo taky Parta Slizkých Zkurvených Úchylů – což je vzhledem k tomu, že mezi námi jsou sériový vrah, pedofil, žhář, sadistka, nerd a další hříčky přírody, tak nějak přesnější). Vrána k vráně sedá – a my jsme hejno bílých vran. Neměli nás hledat, neměli nás najít, ale hlavně si neměli myslet, že jim tohle může projít! Je jedno, že jde o sektu převtělujících se telekinetiků, my totiž přicházíme s tou největší opthalmo-stomatologickou lekcí všech dob – oko za oko, zub za zub.

Nakladatelství: Epocha
Žánr: akční sci–fi
Počet stran: 400