Flaška tvrdýho jako poslední záchrana
Za recenzní výtisk děkuji portálu Palmknihy.
Chci zakoupit tento titul!
Odpočinek je rezervace mileniálů. Někdy ve třicátejch letech vědci konečně zjistili, jak zastavit stárnutí, a proklatý fakani dospívající v jednadvacátým století najednou nemuseli umírat. Mládí jim nikdo nevrátí, ale doktoři je aspoň dokázali zakonzervovat. Jenže namísto aby je zalili lákem a postavili vedle marmelád nebo pečenejch čajů do temnýho kouta ve sklepě, nechali je běhat venku. A nesmrtelný důchodci jsou furt důchodci. Nikdo před nima nemávnul magickým proutkem, co by jim vytáhl hlavu z prdele a zajistil, že se začnou zajímat o věci mimo svou věkovou bublinu. (z 1 % knihy)
Odpočinek nám koncentruje představy o generaci mileniálů. Focení jídla, tetování, piercingy a nálety na obchodní centra v době slev. Zesměšňování stárnoucích „duhových“ a jinak sexuálně odlišných jedinců a zobrazení mladých jako zdroj, co má ukojit požadavky důchodců – ať už se jedná o zaměstnance či jako náhradní díly. Do Odpočinku se zkrátka nikomu dobrovolně nechce. Obzvlášť pokud jste v produktivním věku.
V třiceti sedmi kapitolách sledujeme detektivní pátrání a k tomu Vincent naráží na další divné okolnosti, jež se snaží vyřešit. Autodiegetický vypravěč nám umožňuje nahlédnout do životního stylu a uvažování hlavního protagonisty. Jeho myšlení je častokrát alkoholově filozofické, vulgární a naprosto bez servítek.
„Umíš kafe?“ zeptám se. „Nějakou debilnější otázku tam nemáš?“ objeví se Frantovi v obličeji náznak úsměvu. „Dělám to nejlepší široko daleko.“ To posoudím až já. „Vůbec o tom nepochybuju.“ Lokál je trochu živější, u stropu se válí hustější mrak kouře a hudba je přes konverzaci z boxů hůř slyšet. „Udělej mi ho rovnou půl litru,“ dojde mi, že Franta nezná moje návyky a je potřeba dát mu přesnější instrukce. Podívá se na mě jako na sebevraha. „Říkám tomu umění žít,“ zkusím na něj svou zenovou teorii. „Kafe ti zvedá tlak a zaplavuje tělo kofeinem. Chlast zase roztahuje cévy a tlak snižuje. Čím víc piješ jednoho, tím víc musíš lejt druhýho, aby ses udržel v rovnováze. Rozumíš, jako by chlast byl jin a kafe jang a celej ten čínskej filozofickej systém dával smysl.“ Kývne velice pomalu, aby mi naznačil, že jsem magor. Udělal bych to samý. (z 16–17 % knihy)
Celým titulem prostupují narážky na jiné spisovatele (Tokarczuk, Kulhánek), hudbu i filmy. Nekonvenční humor s maximem cynismu vyniká použitím nespisovného jazyka, umocňovaný lidovostí hlavního hrdiny. Autor je právem nazýván básníkem české fantastiky, protože vytváří nezapomenutelné slovní obraty, úvahy a spojení. Za zmínku stojí „verbální masturbace“, která mi zůstane v paměti navždy.
A já nakonec vždycky měl radši menší místnosti, který mě neprovokujou ke kupování nábytku a podobnejch blbostí. Rád si sednu někam do rohu, koukám z okna nebo čtu a samou radostí se pak vyleju. Jsem vlastně docela jednoduchej. (z 15 % knihy)
Noirová atmosféra je okořeněna o prvky splatter hororu, kdy narazit na mrtvolu a její explicitní popis, není žádný problém. Tempo je velmi dynamické, přichází mnoho nečekaných zvratů a odboček. Vincent je tak trochu nesmrtelný s obrovskou dávkou štěstí. O situace, kdy mu úplnou náhodou spadne žádaná informace do klína, není ojedinělá. I přesto si tento životní ztroskotanec a zachránce koček najde místo ve vašem srdci.
Velmi se mi líbilo, jakým způsobem dovedl spisovatel vykreslit různé skupiny lidí. Ať už se jedná o důchodce, co se kvůli slevám dovedou porvat, bezdomovce nebo lidové léčitele využívající savo ke spáse své i okolí. Vdechl jim maximální uvěřitelnost, která všem čtenářům musí vykouzlit škodolibý úsměv na rtech. Tak moc je to ze života.
O dvě zastávky později si bedna kytu rozmyslí stání a rozhodne se mě slušně požádat, jestli bych jí neuvolnil místo. Nahne se mi ke ksichtu a řekne „vypadni“. Táhne z ní krabičák. Na krku má sadu vytetovanejch hvězd, který se jí vinou až někam do hlavy. V nose a v obočí jizvy po piercingu. Lidskej odpad jednadvacátýho století v plný kráse. Pravděpodobně má taky motýla nad prdelí a většinu života si jen stěžovala na to, jak jsou ostatní nepoctiví, a proto bohatnou, zatímco ona se za kasou v obchoďáku obaluje špekem. Jenže co s ní, když si nedokáže pořádně zapamatovat ani kódy zeleniny. Usměju se a odmítnu. (z 28 % knihy)
Vilém Koubek dokázal spojit originální vypravěčský styl se zajímavým příběhem. Věty jsou nejen uvěřitelné, ale mají správný šmrnc a nepůsobí uměle naroubovaně. Jeho vize světa může představovat alternativní nereálnou budoucnost zrovna tak, jako pesimistickou vizi reálné budoucnosti. Hlavní protagonista má stejné iniciály jako autor. Náhoda či záměr?
„Sprav mě,“ pozdravím. Odpoví mi nalitým panákem. Zarazím ho do sebe jako nadržená ženská baterii do vibrátoru. A pak další. (z 2 % knihy)
Komentáře
Okomentovat