Recenze: BELLIS A DRAČÍ KRÁL (Ivana Nováková)

Fantasy detektivka na moři

Za poskytnutí recenzní knihy děkuji nakladatelství KKnihy.

Ivana Nováková se na české literární scéně objevila v roce 2017 se svým sborníkem povídek Pohádky o čarodějích, ve kterém předvedla svou lásku k českému jazyku pomocí pestré slovní zásoby. Rok nato vyšlo její další pohádkově-fantastické dílo Serafína a drak, což je první díl fantasy série s názvem Azdarchon. Ten překvapil své čtenáře detailně propracovanými postavami a obsáhlým fantasy světem. Čím nás autorka překvapí tentokrát?

Děj příběhu začíná nevysvětlitelným zmizením knížete Donnana, vládce Soumračné říše. Po jeho stopách, které vedou do neprozkoumaného Azurového moře, vyráží pátrací družina dračího krále Azdarchona. Bellis se jako jedna z členů posádky stane svědkem bojů s otrokáři a při lstivém útoku mořské čarodějnice se dokonce ztratí v oživlých snech. Při mořském dobrodružství vyplavou na povrch jejich dřívější spory a křivdy, ale vzniknou i nová přátelství a lásky. V ději nechybí ani LGBT prvek, oblíbený zejména v žánru young adult.

Fantasy svět je vystavěn za pomoci nadpřirozených vlastností postav a prostředí, ve kterém se postavy pohybují. Bellis má jako víla kouzelné schopnosti a nejednou je donucena je použít pro záchranu sebe nebo ostatních členů z nebezpečných situací. Kouzelná je také skalní soutěska, která je ve skutečnosti vchodem do jiné říše, a nemohu vynechat zmínku o ohromující přeměně člověka v hrůzostrašného draka. Protipólem superschopností je v případě víl (a vílenů) přecitlivělost na železo. Pouhá přítomnost železa v okolí víl, nebo hůř přímý dotyk s kůží oslabuje jejich smysly a může je ohrozit na životě.

Žánrově se jedná o fantasy knihu určenou zejména young adult kategorii čtenářů (věkové rozmezí cca dvanáct až osmnáct let). Mladší cílové skupině přisuzuji fakt, že dějová linka zůstává po celou délku knihy nerozvětvena. Nicméně dospělý čtenář se nemusí bát předvídatelného děje nebo nevyspělých postav. Příběh místy vyvolává ve čtenáři dojem, že čte pohádku, a to především díky striktnímu oddělení dobra a zla. Bellis, ztracený kníže Donnan a zbylá posádka plachetnice jsou, jak asi tušíte, ryze kladnými postavami. Zatímco Bellisin despotický otec, který utratí veškeré peníze za alkohol, a královna moří, která se za každou cenu snaží překazit záchranu knížete, vždy byli, jsou a budou čtenáři neoblíbení. Pohádkovou atmosféru rovněž podtrhuje prostředí plachetnice a knížecího sídla obřích rozměrů.

Autorka zvolila k vyprávění příběhu objektivní er-formu a častou přímou řeč k dialogům mezi postavami. Na několika místech knihy se objevují archaické výrazy, ale celkově je použitý jazyk současný a čtenář nebude mít problém s neznámými slovy. Hojné, ale ne zdlouhavé popisy postav a jejich okolí podporují čtenářovu představivost. Odstavce jsou od sebe nezvykle oddělené volným řádkem, což vynikne v případě několika jednovětných odstavců za sebou. Kniha je rozdělena do devětadvaceti kapitol a za poslední kapitolou najdete doplňkovou povídku s názvem „Bonbónek na závěr“.

Moje subjektivní hodnocení je pro první polovinu knihy pozitivní a pro druhou spíše rozpačité. Začátek byl opravdu ambiciózní, kouzla střídala akce a nepřízeň osudu si pohrávala s aktéry záchranné mise jak s hadrovými panáky. K mému překvapení nastal zhruba v polovině zlom, který bych čekala na závěr knihy. Druhá polovina knihy se věnovala vztahům a romantické lince. Nejsem příznivcem romantiky ve fantasy příbězích a obzvláště milostných afér pojatých stereotypně. Pokud nahlédnu na styl psaní autorky, tak najdu jedinou drobnost v podobě kombinace užití pohádkového jazyka s hovorovými úslovími.

Jeden příklad jako názorná ukázka:

„Azdar měl na sobě šedou hedvábnou tuniku s vyšívanou bordurou okolo lemů a černé úzké kalhoty z látky, jejíž původ nedokázala odhadnout. Bran byl oblečený obdobně, akorát ve světle modré barvě. Ona celou společnost doplňovala jasně červenými šaty s pestrobarevnými stuhami na sukni. Na suché kamenité stráni mezi olivovníky s řídkým listovím byli nápadní jako sáňky v létě.“

Jako velice originální hodnotím fantasy schopnosti některých postav, stejně tak jako nápad na oživlé sny a pátrání v nich. Třešničkou na dortu bylo rozuzlení zápletky, které mě velice příjemně překvapilo.

Bellis a dračí král je kniha, kterou bych obecně doporučila čtenářům fantasy žánru a příznivcům romantických linek v knihách. Pokud se vám líbila série Řeky Londýna od Bena Aaronovitche, tak se vám s velkou pravděpodobností bude líbit i tato kniha/série.

Ilustrovaná obálka knihy zobrazuje základní kameny příběhu. Proto v abstraktní koláži najdeme vyobrazení moře, lodě a větru. Dveře, do kterých loď vplouvá, představují vstupní bránu do neznámého Azurového moře. Nezapomnělo se ani na Bellis, která je symbolicky vyobrazena pomocí červených rtů.

Recenzentka: Adéla Horynová

Dračí král Azdarchon pátrá po knížeti Donnanovi, jenž tajuplně zmizel. S družinou, do níž patří i čarodějka Bellis, vypluje na pouť po Azurovém moři. Objevuje neznámé ostrovy, bojuje s otrokáři, zákeřnou mořskou čarodějnicí, s tančícími skalami. Nebezpečí se skrývá i ve snech, které ožívají. Dobrodružství na moři, dramatické souboje, pátrání po tajemství, přátelství, závist, zloba i láska v jednom koktejlu. A na konci čeká bonbónek v podobě doplňující povídky.

Nakladatelství: KKnihy
Série: Azdarchon (2.)
Žánr: fantasy pro dospívající