Recenze: Zpackané kouzlo (Ivana Nováková)

Kráska a zvíře ve dvacátém prvním století

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství KKnihy.cz
Chci zakoupit tento titul

Nakladatelství Kknihy.cz vydalo v roce 2019 již třetí knihu české autorky Ivany Novákové. Povídka s názvem Zpackané kouzlo má, stejně jako autorčina předešlá díla, pohádkový podtón a prvky kouzel. Projekt Čteme české autory vám představil také předchozí autorčiny romány Pohádky o čarodějích a Serafína a drak.

Tento příběh je vyprávěn z úhlu pohledu Kristýny, která nemá v životě zrovna moc štěstí. Jeho náznaky se objeví v momentě, kdy se začne ucházet o práci asistentky vysoce postaveného člověka ve velké korporaci S&K Invest. Neočekává, že by uspěla a zaměstnání (s pohádkovým platem) získala, avšak stane se. Nastěhuje se do horních pater budovy společnosti, která spíše připomíná pětihvězdičkový hotel, aby lépe plnila všechny požadavky svého nového nadřízeného. Do prvního setkání s Thomasem netuší, co bude náplní oné pracovní pozice. Po zjištění se jí život obrátí vzhůru nohama.

Styl psaní je velmi čtivý. Vyhýbá se zbytečně dlouhým popisům, a pokud se již delší popis vyskytne, je ozvláštněný vtipnou poznámkou. Vžití se do situace a pocitů hlavní hrdinky napomáhají její komentáře, které jsou buď v závorkách, nebo volně v textu. Častý je i sarkasmus a odkazy na současnou (i minulou) popkulturu (ušetření se nedočkal ani Marvel) a pohádky.

„To je dost ujetý. Navíc láska je přece chemie, nedá se uměle vyvolat. To Melanie musí vědět. Láska je jedna ze tří věcí, které jako čarodějka nemůže nebo nesmí provozovat.“ (str. 47)

Postavy působí hodně reálně a máte pocit, že se jedná o lidi žijící ve stejné ulici. Občas se však objevilo radikálnější chování (zvlášť tedy u Thomase), které však nakoplo a posunulo děj a kus dál. Autorka věnovala nejvíce prostoru Kristýně a Thomasovi (hlavním protagonistům), zvláště pak rozvoji jejich vztahu.

Co se Kristýny týče, byla vykreslena jak obyčejná holka ze sousedství, která má ráda filmy, dobré nezdravé jídlo, hudbu a knihy. Naopak Thomas byl typický rozmazlený synáček bohatého podnikatele, který celý život nemusel nic dělat a měl vše, na co si vzpomněl. Hodně matoucí bylo užívání anglického jména Thomas (v první polovině knihy) a následné užití českého Tomáš (poslední čtvrtina). Může se jednat o záměr, aby Tom vypadal více jako princ z pohádky, nebo se jedná o chybu.

Důležitou vedlejší postavou, dá se říci nejdůležitější, byla Melanie alias Helča. Potetovaná podivínka, Kristýnina kamarádka a holka, co proklela Thomase/Tomáše. V příběhu obdařovala Týnu mnoha radami ohledně lásky, sexu a vztahů.

Tak hele, na pitomej cit na L zapomeň. Vymysleli si ho prodejci valentýnek, aby měli na čem vydělávat. Mluvíme o jednoduchým procesu od feromony řízené přitažlivosti až po chladnej kalkul tvýho mozku, ten maník naproti by se hodil jako otec tvých dětí. Je hezkej, chytrej, vtipnej. Bohatej, to není na škodu. A ty po něm zatoužíš jako po nových botách. Lodičky taky moc chceš, ale miluješ je? (str. 79–80)

Většina děje se odehrávala v Tomově luxusním bytě. Nacházela se v něm vinotéka, bazén, několik apartmánů a obrovská knihovna. Byl možná až moc luxusní na české poměry, avšak to se dá přehlédnout. Byt i další místa se nacházela v Praze (nedokážu bohužel říct, jak moc reálná ta další místa jsou).

Hlavním tématem díla je láska mezi osobami, které by se za normálních okolností nepotkaly. Po celou knihu sledujeme vývoj vztahu Kristýny a Thomase/Tomáše, od strohého pracovního vztahu přes přátelství, lásku až po nenávist zakončenou ještě větší láskou a porozuměním. Tento vývoj není uspěchaný a důležité momenty jsou přirozeným vyvrcholením menších událostí. Milostná linka je hodně reálná a kromě šťastného znovushledání odpovídá velkému množství moderních vztahů.

Kniha je vhodná pro každého, kdo si chce přečíst pohádku ze současnosti, inspirovanou klasickým známým příběhem. Nedoporučovala bych ji mladším, jelikož se v příběhu objevují intimnější momenty, sexuální narážky a vtipy. Co se vážnějších intimností týče, ve většině případů se jednalo jen o naznačení, že k tomu došlo, a i ty hlubší popisy nebyly nijak extrémní.

A můj názor na knihu? Čtení jsem si užila. Příběh se četl skoro sám, s postavami jsem soucítila zajímalo mě, jak to s nimi dopadne. Nejvíce mě bavily slovní přestřelky mezi Týnou a Tomem a narážky na filmy. Zpackané kouzlo patří mezi mé nejoblíbenější převyprávění Krásky a zvířete. Určitě se ke knize vrátím a znovu prožiji příběh Kristýny, Toma a jejich osudové lásky.

Autorka recenze: Lucie Skalíková

Kancelář pro uvádění pohádek na pravou míru opravila i klasický příběh o krásce a zvířeti.
Odstranila největší logickou nesrovnalost této story. Máte ojedinělou možnost si přečíst, jak to bylo doopravdy. Ona statečná žena nebyla kráskou, ale obyčejnou dívkou. Povrchní mladík nebyl zakletý do podoby zvířete, nýbrž netvora, protože zamilovat si i to nejděsivější zvíře je snadné. (Majitelé kocourů potvrdí.) Jenže nic není jednoduché a s láskou už vůbec ne.
Koneckonců všichni víme, že se jedná o pouhý výmysl básníků a chlapeckých kapel.

Nakladatelství: Kknihy.cz
Žánr: romantická povídka s prvky fantasy