Recenze: NEJKRÁSNĚJŠÍ MÍSTO NA SVĚTĚ (Petr Horáček)

Půvabný obrázkový příběh o domově a přátelství pro malé i velké

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál.

Petr Horáček je výtvarník a autor velmi úspěšné série dětských knih oblíbených u dětí i jejich rodičů po celém světě. Na projektu jsme vám již představili tituly Husa Líza, O myšce, která se nebála a Jak myška snědla měsíc. Nyní přichází nakladatelství Portál s velkoformátovou novinkou Nejkrásnější místo na světě.  Vydejte se ho spolu se zajícem hledat i vy.

Zajícův domov se nachází na louce u lesa a potůčku, kde má i spoustu přátel – králíky, medvěda, sovu či kachnu. Začne mu vrtat hlavou, jestli místo, kde žije, je právě tím nejkrásnějším na světě. Postupně se všech zvířat v okolí ptá. Pro všechny jejich domov tím nejlepším místem opravdu je – králíci si můžou hrát na honěnou po rozkvetlých loukách, medvěd tu má své včely a s nimi med, kachna potok, v němž plave… Ale louky, med a potoky jsou přece všude, myslí si zajíc. Až moudrá sova zajíce přiměje k důležitému kroku – vydat se na cestu do světa, aby našel odpovědi na své otázky...

V příběhu je použitý tradiční motiv cesty, na jejímž konci hrdina dospívá a nachází v sobě odpovědi na hledané otázky. Jak je u autora zvykem, prostřednictvím vyprávění dává čtenářům možnost k zamyšlení nad podstatnými životními hodnotami. Co je domov a co ho tvoří? Proč je důležité ho mít? Jakou úlohu v životě hrají přátelé?

Čtivosti napomáhá jednoduchý a výrazný text s krásnou češtinou, zasazený do celostránkových ilustrací. Pro děti bude srozumitelný, začínající čtenáři jej snadno přečtou a nečtenáři můžou příběh převyprávět pomocí ilustrací.

Přemýšlivé děti můžou mít problém v pojetí postavy zajíce.
V našich končinách si zajíce představíme spíše v hnědé barvě, zatímco v knize je bílý a králíci hnědí, také kachna je podle použitého zbarvení bezesporu kačer. Horáčkovy fanoušky může také trochu zmást, že v předchozích knížkách vystupovala totožná postava zajíce pojmenovaná jako králík. V originále tohoto titulu jde ale opravdu o zajíce, není to tedy chyba překladatele. Nesmíme však zapomenout, že se jedná o pohádku, a v té je všechno dovoleno, a dospělí nad těmito detaily někdy zbytečně dumají.

Zajíc stále hledal odpověď na svou otázku a navštívil sovu.

„Myslíš, že naše louka je nejkrásnější místo na světě?“ zeptal se jí. Sova ale na otázku neodpověděla. Místo toho řekla:

„Myslím, že už ses ptal nás všech. Možná by ses měl vydat do světa a na svou otázku najít odpověď sám.“ (1/3 knihy)

Každá z Horáčkových knih patří k výtvarným skvostům. Tato je však snad ještě krásnější než předchozí. Letní scenérie a rozmanitá krajina luk, lesů, hor, moře, vodopádů či pouště, to je čirá nádhera ohňostroje barev plných radosti a chuti do života. Hřejivost způsobuje kombinace žluté, zelené a modré. Každá jednotlivá ilustrace by si zasloužila samostatný obraz, který bych si s chutí pověsila na zeď. Kresby v sobě nesou energii a světlo, které má moc prozářit nejedno lidské srdce a spolehlivě navodí pozitivní náladu.

Knížka opět nabízí jednoduchý příběh s trochou napětí, dobrodružstvím a s hlubokým poselstvím o tradičních hodnotách domova a přátelství a přináší nezapomenutelný vizuální zážitek. Hodí se už pro děti kolem dvou let, předškoláky i začínající čtenáře. Potěší i jejich rodiče. Jestli náhodou žádnou Horáčkovu knížku ještě nevlastníte, tato by vám v rodinné knihovně určitě neměla chybět.

Je rozkvetlá louka s potůčkem uprostřed lesa nejkrásnějším místem na světě? A jestli ano, tak jak se to pozná? Zajícovi tyto otázky nedávají spát, a tak se jednoho dne vydá do světa, aby na ně našel ty správné odpovědi. Nejkrásnější místo na světě je kniha o domově, o dobrodružství, ale hlavně o přátelství.

Petr Horáček je výtvarník a autor velmi úspěšné série dětských knih. Jeho knihy byly přeloženy do několika jazyků a vyhrály řadu mezinárodních cen. Žije a pracuje ve Velké Británii. V Portále vyšly jeho úspěšné knihy Papuchalk Petr, Husa Líza, O myšce, která se nebála či Jak myška snědla měsíc.

Nakladatelství: Portál
Žánr: literatura pro děti
Počet stran: 32