Recenze: HUSA LÍZA (Petr Horáček)

I husy mohou mít své sny...

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál.

Koupit knihu Husa Líza.

Petr Horáček je výtvarník a autor řady krásných knih pro děti. Jeho tvorba je známá a oceňovaná i v zahraničí. Z dlouhého seznamu vydaných knih zmiňme alespoň ty, které jsou v Česku patrně nejznámější: Papuchalk Petr, Husa Líza, Husa Líza a vánoční hvězda, Nový domek pro myšku a novinka, kterou k českému vydání připravilo nakladatelství Portál, O myšce, která se nebála. V následující recenzi jsem se zaměřila na dnes už „klasiku“ současné literatury pro děti, knihu Husa Líza. Veselý, milý příběh pro předškoláky se dočkal překladu do několika jazyků a opakovaného českého vydání.

Husa Líza nechce být jednou z davu, tedy přesněji řečeno jednou z houfu. Líza chce být „jiná“. Kdyby byla třeba tukan, mohla by hlasitě klapat zobákem, kdyby byla netopýr, mohla by se pověsit hlavou dolů a plácat křídly. A co teprve být takovým tučňákem, slonem nebo klokanem? Zasněná hrdinka dětské knížky si v představách idealizuje život jiných zástupců živočišné říše a sní o tom, že by byla jednou z nich. Změní husa Líza názor a začne být spokojená s tím, co má, a bude šťastná tím, kým je?

Pokud máte přehled o současné literatuře pro malé děti, jistě vám neuniklo jméno Petr Horáček. Autor, který spojuje hravý text s překrásnými ilustracemi, ví, jak dětského čtenáře zaujmout. A nejen toho dětského. Jsem si jistá, že ten, kdo si některou z knih autora prolistuje, chce ji pořídit svému dítěti do knihovničky. A právě Husa Líza se dá bez nadsázky a oprávněně označit za knižní bestseller. Čím děti, jejich maminky a také i mě tato útlá kniha s jednoduchou zápletkou okouzlila?

Jednoduše vším. Je to kombinace krásných barevných ilustrací, které zachycují pro děti atraktivní zvířata v jejich poměrně realistické podobě, s půvabným a vtipným textem. Děj jsme si již nastínili. Nutno říct, že i na několika málo větách textu, které kniha obsahuje, umí Petr Horáček pracovat s gradací napětí. Tedy napětí z pohledu dětí, které si svéráznou hrdinku od první stránky oblíbí a sledují její cestu k závěrečné pointě a předané životní zkušenosti. V nečekanou chvíli se husa dostane do potíží, musí doslova běžet jako o život, ale samozřejmě vše končí happyendem. Jak také jinak.

Ač je jazyk přizpůsoben předškolnímu dítěti – text je bohatý na citoslovce, která jsou navíc graficky zvýrazněna, a navozují tak až jakýsi akustický vjem, věty jsou kratší a využívají opakování slov – z vlastní zkušenosti mohu říct, že Husa Líza rozvíjí jazykový cit dítěte. Oceňuji hlavně využívání českého kondicionálu, neustálé opakování podmínkových vět Kdybych byla..., mohla bych... učí dítě správné tvorbě složitějších větných konstrukcí.

Kniha je svým celkových zpracováním ideální pro batolata a předškoláky. Malý formát, menší počet stran, velké písmo a nádherné ilustrace na křídovém papíře. S Husou Lízou vám do knihovničky přibyde opravdu krásná dětská kniha. A že budete muset Husu Lízu každý den několikrát citovat? Nebojte se, tenhle text se vám nezprotiví a pravděpodobně se jej děti brzy naučí nazpaměť samy.

Husa Líza by moc chtěla být jiná než ostatní husy. Chtěla by umět klapat zobákem tak silně jako tukan, plavat jako tuleň a skákat jako klokan. Ale když se pokusí zařvat tak silně jako lev, pochopí, že být jednou z davu taky není tak špatné.

Nakladatelství: Portál
Žánr: literatura pro děti
Počet stran: 40