Recenze: JAK MYŠKA SNĚDLA MĚSÍC (Petr Horáček)

Jak chutná měsíc? Koukněte se na to myší dírou!

Vynikajícího výtvarníka, ale také spisovatele Petra Horáčka není třeba představovat. Patří k těm autorům, kteří zaujmou děti i jejich rodiče. V projektu jsme již zveřejnili recenze jeho dětských titulů O myšce, která se nebála nebo Husa Líza. Nedávno vyšla v nakladatelství Portál velkoformátová novinka Jak myška snědla měsíc. O čem je, proč je návyková, čím je výjimečná a jak se mi líbila, si přečtěte v dnešní recenzi.

Jednou v noci se jedna malá myška probudila a dírou ve svém domečku si prohlížela nádherný zářící žlutý měsíc na obloze. Hned ji napadlo, že by měla ráda kousek měsíce jen pro sebe, a usnula. Ráno se nestačila divit svým očím. Před jejím domečkem opravdu ležel kousek měsíce. Běžela se na něj podívat blíž. Krásně voněl, a proto hned ochutnala. Okusila kousek a ještě kousek, až půlku měsíce snědla.

„Tak!“ lekla se myška. „Teď už měsíc nebude nikdy kulatý!“ „Co se stalo, myško?“ zeptal se králík. „Ale… snědla jsem kus měsíce,“ odpověděla myška, „a teď už nebude nikdy kulatý.“ „Měsíc se přece nedá sníst,“ namítl králík. „No, to jsem si taky myslela,“ odpověděla myška. (1/2 knížky)

Tutéž námitku a útěchu v jednom si skleslá a zklamaná myška ještě vyslechla od krtka, ale ona věděla své. Snědla kus měsíce a nemůže to ničím odčinit. Teď už nebude nikdy svítit na obloze. Způsobila katastrofu. Chodí po louce a tahá za sebou zpola snědený měsíc. Pak ale její kamarádi dostanou nápad…
(…) Pak uslyšela králíka s krtkem, jak na ni volají: „Myško, vylez ven. Chceme ti něco ukázat.“ (2/3 knížky)
Malou myšku dobře známe z Horáčkovy knížky O myšce, která se nebála. Postava myšky vlastně ve svém chování a jednání představuje malé dítě. V předchozím titulu řešila myška otázku strachu a statečnosti, v této však zažívá jiné pocity – vinu, výčitky svědomí, zklamání nad tím, co už nemůže odčinit. Kdo by takové pocity neznal? Zažíváme je všichni – děti i dospělí. Horáček se umí vcítit do dětského chápání a vidění světa. Příběhem nabízí několik otázek k zamyšlení a přináší poselství, že každý problém má své řešení.

Text je jednoduchý a krátký, strukturovaný do odstavců, v nichž dominuje přímá řeč. Písmo je poměrně velké a výrazné, vhodné pro začínající čtenáře.

Tato knížka, jak je u pana Horáčka zvykem, opět obsahuje nejen nádherné ilustrace a hlubší příběh, ale i něco navíc! Poprvé u nás vychází v souladu s anglickým vydáním a nalezneme v ní průřezy a výřezy, díky nimž se myška opravdu kouká na měsíc skrz skutečnou díru / kulatý průřez ve stránce, který simuluje myší díru. Jakmile otočíme stránku, nalézáme myšku ležící v její posteli a koukající na protější stranu s průřezem, jímž opět spolu s ní vidíme stejný kulatý a zářící měsíc. A takových libůstek je v knize víc. Téměř na každé dvoustraně! Průřezy a výřezy jsou kompaktní, takže zcela navazují na předchozí i další strany a dokonale do sebe zapadají obsahově i barevně. Je to hravé, nápadité a nejen pro malé děti velmi lákavé! Tyto prvky udržují čtenáře v napětí, protože odkrývají část budoucího děje, zároveň si však zachovávají svá tajemství. Od nakladatelství Portál to byl skvělý tah!

Hrdinka je velmi sympatická, jak svými typickými módními doplňky – pruhované rukavice, ponožky, a dokonce jakýsi „ocáskovník“, tak bezprostředním naivním chováním, díky kterému jí všechny prohřešky odpustíte a po celou dobu jí držíte palce. Moc se mi líbilo, že titul je zároveň oslavou jedné z nejdůležitějších hodnot, které máme, a to je přátelství.

V publikaci nalezneme celostránkové ilustrace, do kterých je vsazen krátký úsek textu. U zvířátek podle výrazu rozpoznáte škálu emocí. Co se týče barev, dominuje zelená, žlutá a modrá, protože se většina děje odehrává ve večerní či noční přírodě. Seskupení těchto barev působí veselým, ale zároveň uklidňujícím dojmem, proto se titul hodí jako čtení před spaním, ale i v průběhu dne.

Osobně si myslím, že u nás vyšly jiné Horáčkovy publikace s hlubším poselstvím a silnějším příběhem, než je tato, ale titul vše vyvažuje nápaditostí použitých prvků. Je díky jim návykový, budete jím chtít listovat znovu a znovu. Když si ho pořídíte, nebudete litovat a s vámi ani děti, které si jej určitě zamilují, protože pro malé dětské ručičky je to záležitost jako stvořená. Příběh lze převyprávět i podle ilustrací, proto se hodí už pro batolata, předškoláky či prvňáčky. Svým poselstvím se také velmi hodí k diskuzi o morálních otázkách viny, výčitek svědomí, splněných přání a vybízí k poznání  o tom, že každý problém má své řešení.

Obálka, tvořená pevnými deskami s ozvláštňujícím kulatým průřezem symbolizujícím žlutě zářící měsíc, na nějž vzhlíží myší hrdinka, je nepřehlédnutelná. Jistě upoutá nejedno oko malých dětí, ale i jejich rodičů.

Co se stane, když se malé myšce splní přání a z nebe spadne kousek voňavého měsíce? Myška si z něj ukousne. Jak to ale dopadne? Bude měsíc ještě někdy kulatý? Koukněte se myší dírou!

Autor: Petr Horáček
Nakladatel: Portál