Recenze: MĚSTO ZRADY (Martina Čekalová)

Na místě útlaku povstává odboj

Za recenzní e-knihu děkuji portálu Palmknihy.cz
Chci zakoupit tento titul.

Martina Čekalová se psaní aktivně věnuje již od svých patnácti let, kdy vznikla i prvotní verze jejího debutu Město duší (recenze), a nedávno přišla s kůží na trh podruhé v podobě pokračování a zároveň závěrečného dílu dilogie s názvem Město zrady (obojí vyšlo pod záštitou nakladatelství Fragment). Zvládla však autorka příběh uspokojivě zakončit? A jak se na její tvorbě projevil časový odstup?

„Ať se mé schopnosti rozšířily jakkoliv, mělo to zásadní vliv na moje sebeovládání, a něco takového znamenalo v tomhle světě jediné – problém. Ztráta sebekontroly znamenala ztrátu i té pramalé svobody, kterou jste mohli v Soulcity získat.“ (Str. 77)

Raven McRainová, majitelka duše černé vlčice, se po napadení Soulcity probouzí na lůžku nemocničního střediska s prostřeleným ramenem a metaforickou kudlou v zádech. Chrisstian ji vážně opustil! A vytratila se i iluze utajení a bezpečnosti města. Rada okamžitě zavádí rozličná opatření a Raven si připadá jako ve vězení. Ale vždycky může být hůř, ještě je tady Klec – komplex oddělených cel, kam přijdou všichni neposlušní a nepřizpůsobiví občané. Nebo třeba nepřátelský zajatec, pro kterého má Raven připraveno pár otázek...

„Měla jsi pravdu, když jsi říkala, že jsem celý život zasvětil službě obyvatelům Soulcity. To se nezměnilo, nezradil jsem je. To, co se děje v Soulcity přesahuje hranice, Raven.“ (Str. 106)

Vychází najevo, že se kdesi za bariérou ukrývá centrum odboje, který už roky podává uprchlíkům pomocnou ruku. Jejich metody jsou možná trochu radikální, ale zoufalá doba zkrátka takový přístup vyžaduje. Raven navazuje kontakt se špiónem v útrobách Soulcity… Ale opravdu je on tím zrádcem? Nezradilo je všechny spíš samo město? Rozhodne se Raven změnit stranu a utéci za Chrissem? A jakou roli mají oba sehrát v neodvratném konfliktu?

„Město bylo plné lží a skrývání citů, i když se navenek proklamoval opak. Ben měl pravdu, když přirovnal Soulcity k sopce, která brzy vybuchne.“ (Str.109)

Druhý díl sice oproti prvnímu zaostává co do počtu stran, obsahově však působí mnohem dospěleji. Snad to způsobuje i přesunutí ohniska děje, jelikož nadobro odpadají středoškolské kulisy a naši hrdinové se musí potýkat s mnohem vážnějšími problémy. Knihu opět provází vyprávění v ich-formě (kromě epilogu v er-formě) minulého času a čte se takřka sama. Sloh autorky se vskutku posunul o úroveň výš, ačkoliv ji stále brzdí nedostatek originality a přílišná předvídatelnost.

Spoustě vedlejších postav se zde dostává většího prostoru, takže Chrisstian už bohužel tolik nevynikne a romantická linka zůstává upozaděná. Řeší se především plány na útok, leč finální bitva proběhne téměř bleskově a rovněž chybí popis událostí poté – epilog se totiž jen zpětně zmíní nebo něco málo nastíní. Autorka má očividně ve zvyku cokoliv zajímavého rychle utnout, což je s přihlédnutím k několika vycpávkovým pasážím celkem škoda, a ukazuje to na nepříliš promyšlený svět a systém.

Osobně zastávám názor, že Město duší je naprosto průměrná kniha, která ovšem měla vynikající propagaci, na jejíž doznívající vlně se (díky minimální odmlce mezi publikací prvního a druhého dílu) stihlo ještě Město zrady svézt. Myslím si, že kdyby se knihy spojily do jedné, celkový dojem by se značně vylepšil. Četba mě vyloženě nenadchla, ale ani ji nepovažuji za ztracený čas a cílová skupina bude určitě spokojena. Vzhledem k autorčině relativně nízkému věku pro spisovatelskou branži a skrovné konkurenci na domácí literární půdě se každopádně jedná o nezanedbatelný přínos.

Zdali již Čekalová pracuje na novém románu, sice nevíme, ale jisté je, že se chystá jako čestný host na letošní, ryze český Humbookfest, kde společně s Júlií Matulovou (Spící Beatrice) a Pavlem Barešem (série Projekt Kronos  recenze, Meta) hodlají pod taktovkou redaktorky Terezy Eliášové diskutovat na téma: Dystopie s příchutí pandemie.

Vždy ukaž svou duši. Drž se pravidel. Neopouštěj bezpečí Soulcity. Do dneška by mě nenapadlo o těchto zásadách pochybovat, natož je porušit. Město už ale není tak bezpečné jako kdysi. Po nedávném útoku se zpřísnila bezpečnostní opatření a obyvatelé začínají být neklidní. Proslýchá se, že skupina uprchlíků plánuje na město zaútočit, a tím dost možná vyzradit naši existenci. Vždy jsem si myslela, že za hranicemi čeká jen svoboda, ale možná se pletu. Přišel čas zjistit, jak to je. Jmenuji se Raven a chystám se utéct z utajeného města.

Nakladatelství: Fragment
Žánr: Sci-fi, Young-adult
Počet stran: 240