Recenze: MĚSTO DUŠÍ (Martina Čekalová)

Ideální destinace pro náctileté čtenářky

Za recenzní e-knihu děkuji portálu Palmknihy.cz
Palmknihy  na FB
Chci zakoupit tento titul.

Věřili byste, že první verzi svého literárního debutu napsala Martina Čekalová už ve svých patnácti letech? Tehdy dílo vycházelo na Wattpadu pod názvem Jiná DNA, kde si ho o pár let později všimla redakce Fragmentu. Některé sny se vážně plní! A tak se uživatelka Rádobyspisovatelka proměnila ve spisovatelku opravdovou. Město duší se dokonce stalo Humbookstartem pro rok 2019 a nedlouho poté i Českou knihou roku ve čtenářské anketě Humbookawards. Popularitu titulu rozhodně upřít nelze, ale jak je na tom z hlediska kvality? A jaký příběh se ukrývá za tou nádhernou obálkou?

Trochu jiná přírodní rezervace... I takhle by se dalo popsat Soulcity – město, které bychom nenašli na žádné mapě. Je pečlivě izolované od okolního světa a střeží přísně tajný vládní projekt, jenž se jaksi vymkl kontrole. Za účelem vytvoření imunitní vakcíny, pomocí vzorce obsahujícího i zvířecí DNA, totiž došlo k anomálii vedoucí k odtržení části lidské duše, která na sebe bere animální podobu. Možnost nahlédnout pod pokličku tohoto nevydařeného experimentu se nám naskytne již během prologu. Ocitáme se na konferenci zainteresovaných vědců, při níž se doktorka Lockwoodová konečně rozhodne vyjít s nelítostnou pravdou ven a odhalí týmu podřízených onu fatální chybu.

„Zatím ještě nemáme veškeré podrobnosti, ale představte si jakési zrcadlo, zhmotněný odraz našich pocitů a toho, co se děje v našich myslích, mimo naše tělo. Když to zjednoduším, určitě jste byli někdy na základě svých povahových rysů přiřazeni k nějakému zvířecímu druhu, nemám pravdu?“ (Str. 10)

Soulcity má za úkol takto postižené jedince chránit, poskytnout jim sociální zabezpečení, podporu komunity a naučit je ovládat svá druhá já. Kromě toho nespočet místních laboratoří usilovně pracuje na vývoji léku. A taky tu žije šestnáctiletá Raven Kara McRainová – i když ne na dlouho. Raven a jejímu otci je nečekaně dovoleno překročit hranice města a vmísit se do řad normální společnosti. Jenže stačí jediný přešlap, krátká ztráta sebekontroly... a mohou se se svobodou opět rozloučit.

„Ale tady už nejsi v Soulcity, chápeš? Musíš si vybrat roli, kterou tady budeš hrát.“ (Str. 79)

Raven se ve svém novém pohádkovém dvoupatrovém domě hravě zabydlí, leč splynout s davem a zapojit se do školního kolektivu už bude těžší. Stále se nachází pod dohledem Rady, na záda jí neustále dýchá její až moc starostlivý bratranec, a navíc se do jejího života přimotá i tajemný spolužák. Proč se takový pohledný kluk věčně zahaluje do kapuce mikiny a straní se ostatních? Co svou nepřístupností maskuje? Je skutečně blázen, jak všichni tvrdí? A k čemu slouží ta kvanta léků, jež v pravidelných intervalech polyká? Povede se Raven rozluštit záhadu jménem Chrisstian Davidson a udržet přitom svou vnitřní vlčici Rox na vodítku?

„Tvoje duše by tě pak mohla úplně ovládnout. Co kdybys měl na někoho vztek? Byla by agresivní. A co kdyby se vztek změnil v nenávist k tomu člověku? Co kdyby tě napadla třeba jen myšlenka na to mu ublížit? Tvá duše by to udělala, protože díky tvým emocím by to tak cítila. Zranil bys někoho, tvá duše by to udělala za tebe. Dokonce by i zabila. Ty bys to udělal!“ (Str. 274)

Ačkoliv autorka i nakladatelství knihu zařazují do žánru fantasy, sci-fi prvky v díle převažují. Fiktivní, moderní a americky laděný svět vykazuje nulové známky magie a samotná extrakce duše je zde vylíčena coby vedlejší produkt onoho supervylepšení. Funkce poloastrálních tvorů byla čtenáři přiblížena zatím jen zběžně, a to k prokázání emocí majitele duše nebo pro využití v boji. Jako výjimka mezi výjimečnými nám byla představena pouze Raven, která dokáže rovněž manipulovat s pocity jiných lidí skrze jejich „mazlíčky“. Podobnou roli zastávala i vlčice v sérii Alfa a Omega (Patricia Briggs), k připoutání zvířecí podstaty k člověku jsme se mohli stát svědky v Jeho temných esencích (Philip Pullman). Jistá shoda je patrná i s kouzelnými patrony z Harryho Pottera (J. K. Rowling). Čekalová nicméně tyto potenciální zdroje inspirace vyvrací.

Vyprávění se (vyjma prologu) odehrává v ich-formě minulého času. Kniha je napsána celkem jednoduchým jazykem a snadno se čte, několik pasáží v sobě nese zajímavé myšlenky a pěkné citáty. Bohužel autorka nedisponuje příliš bohatou slovní zásobou, takže se v textu často opakují slova (což značně umocňuje její záliba v nadužívání trpného rodu).

Vzhledem k věku Čekalové, ve kterém kostra Města duší vznikala, a k cílové skupině jejích čtenářů, se děj zaměřuje i na typicky adolescentní příhody s banálními vedlejšími zápletkami (drobné pomsty, hádky, sázky atd.) a postavy se opakovaně chovají nelogicky (viz. když po Raven její přátelé chtějí, aby se začlenila, ale jakmile se druží s někým mimo ně, jedná prý nezodpovědně). Hlavní hrdinka působí sympaticky a osobitě, až na ni a Chrisstiana je však zbytek charakterů vykreslen velice ploše. Na vině nesou podíl i jejich anglická jména a příjmení, která v některých případech ubírají postavám na uvěřitelnosti. Romantická linka příjemně překvapí svou přirozeností, rozvíjí se spolu s ústředním motivem, nikoliv na jeho úkor. Zdánlivě pomalu plynoucí příběh v poslední čtvrtině závratně graduje a situaci okoření nenadálý zvrat. Otevřený konec přímo láká na pokračování.

Titulu se přisuzuje označení „návyková četba“ a já si dovedu živě představit, jak tohle dospívající dívky hltají (i když samozřejmě nevylučuji, že kniha může bavit i chlapce). Jenže na mě to kýžený efekt nemělo, naopak – spousta kapitol mi připadala nudná (bezdůvodné drama, všední prostředí). Námět se mi líbil, přestože jeho zpracování vůbec nedopadlo podle mých očekávání. Upřímně, doufala jsem v něco temnějšího, akčnějšího a méně tuctového.

Navzdory všem zmiňovaným „dětským nemocem“ by se dalo Město duší hodnotit jako pozoruhodný počin a přinejmenším symbolizuje jakýsi odrazový můstek. Kniha je totiž díky formě a obsahu vhodná pro začínající či mladistvé čtenáře; autorka měla zase možnost se na své prvotině vypsat a třeba její příští kniha bude ještě lepší. Závěr dilogie s názvem Město zrady vydalo nakladatelství Fragment v květnu 2020 a v připravované recenzi se již brzy dozvíte, kam se Čekalová stihla ve své tvorbě posunout.

Dovedete si představit, že ve světě, kde vládne přetvářka a faleš, existuje společnost, ve které je zakázáno skrývat své emoce? Kde nemůžete zatajit své pravé já?

Přísně střežený vládní experiment, jehož cílem bylo lépe pochopit lidský imunitní systém, se zvrtnul. Proto bylo postaveno město, které není na žádné mapě, řídí se jinými zákony než venkovní svět a opustit jeho pomyslné hranice je pro jeho obyvatele mnohem těžší, než se na první pohled zdá. Mé jméno je Raven a v tom městě žiju. Jsem součástí komunity, která měla zůstat celému světu utajena. Ale tenhle plán nevyšel…

Nakladatelství: Fragment
Žánr: Sci-fi, Young-adult
Počet stran: 328