Recenze: PROJEKT KRONOS (Pavel Bareš)

Neodolatelné a napínavé čtivo

Za recenzní e-knihu děkuji portálům Palmknihy.cz a eReading.cz

Palmknihy a eReading na FB

Chci zakoupit titul!

U nakladatelství Host vyšel v roce 2017 debut mladého talentovaného autora, který zaujal široké společenství čtenářů sci-fi, fantasy a dystopie. Projekt Kronos se stal mezi fanoušky takřka virálním,  kladné názory na knihu se mezi čtenáři šíří dodnes. Nedávno vyšel druhý díl s názvem Kronovy děti, který už většina z vás má doma buď přečtený, nebo se na něj netrpělivě chystá.

Ani já jsem neodolala a minulý rok si zakoupila tištěnou verzi, nyní díky projektu Čteme české autory jsem měla možnost se do komplikovaného příběhu ponořit. Budu pět ódy i já?

Podle stylu psaní byste sotva řekli, že autorem je mladý začínající autor. Dynamické popisy, akční scény, různorodá citoslovce, která dotvářejí dramatickou, ale nikoliv komickou atmosféru. Obsahuje prakticky všechno, co si fanoušek fantasy od knihy může přát, a dokonce má navíc jakýs takýs komiksový formát, který je rozhodně osvěžující.

Ač se jedná o prvotinu, tak s ohledem na množství informací z různých směrů, množství doplňujících textů a výhybek bych čtení doporučila spíše náročnějším čtenářům, kteří si v takové propracovanosti budou libovat spíše než ti méně nároční.

Pravdou je, že to autor přehání s návraty do minulostí, a navíc je nemá tak dotažené, takže čtenář se může ztrácet. Minulost a přímá dějová linka nejsou zrovna dobře odlišené. Určitě by bylo vhodné je lépe časově označit nebo tyto výlety do minulosti prostě trochu omezit, aby zbytečně nekomplikovaly děj.

Každá kapitola je označená výraznou černobílou a povětšinou surově vypadající ilustrací, která vypovídá o ději dané části. Mimo ilustrací v kapitolách kniha obsahuje také kresby, jež cíleně doplňují text a román do detailu.

Vyprávění je popisováno z různých úhlů pohledů v er-formě, je doplněno myšlenkami zvýrazněnými kurzívou. Hrdinové jsou osobití a každý má něco do sebe. Živé je dělají především jejich životní příběhy, na které je nahlíženo z více sran, a nápadité hlášky, prolínající se celým příběhem. Díky tomu máte pocit, že autor nechal své dílo skutečně ožít a vložil všem svým oblíbencům i zloduchům duši.

Ale nenechte se zmýlit. Kapitoly jsou dlouhé, spletité a promyšlené, stejně tak je na tom celý koncept knihy. Autor vám předkládá v er-formě vícero příběhů, které se na první pohled nijak nedotýkají, ale na ten druhý... Někdy je vyprávění s ohledem na zobrazování minulosti a přítomnosti trochu chaotické, je potřeba číst pečlivě. Jelikož je příběh psán v minulém čase, vzpomínky na předchozí události se neliší od přímého děje.

Delší úvod není na škodu. Setkáváte se v něm s Gaszem, který byl zřejmě inspirován postavou Jokera. Milovníci charakterů sociopatů a šílenců budou stejně jako já okouzlení jeho osobností i kreativitou. Dále se přesouváme k podstatné debatě ohledně projektu Kronos. Seznamujete se s Billem, který je kýženým prostředkem institutu. A poté skáčete do celistvějšího příběhu samotného Jasona...

Jason bydlí ve městě Downtown, nad kterým se jako poklička vznáší Plošina. Zatímco v Downtownu živoří lidé na okraji společnosti a vyskytují se tu například drogoví dealeři, tak na Plošině se odehrává plnohodnotnější život privilegovaných. Downtown je zničený a Jason si moc dobře uvědomuje, v jaké žumpě žije...

Další protagonistou je Luco, jenž má své temné tajemství. Nadále vám společnost bude dělat i speciální agent David Fox a ostatní hrdinové, kteří se vám snadno dostanou pod kůži. Jsou velmi uvěřitelní a živí, jejich životní příběh není prostý, ale naopak se autorovi podařilo skvěle pracovat i s psychologií postav. Na to, že se jedná o začátečníka, se s tím popral víc než zdárně.

Samotné zpracování je sice trochu varchlaté s ohledem na prolínající se části , které nejsou šikovně podchycené, ale hlubší myšlenka a propracovanost dělá z Projektu Kronos něco nezapomenutelného. Dystopický svět je dotvořený do detailu. Máte pocit, že si na vlhké zdivo domů můžete sáhnout. Že cítíte krev na špičkách prstů a slyšíte naříkání nakažených. Jedná se o pořádné drama, které má několik témat, skvěle propojených a zajímavých. Autor rozhodně se svými hrdiny nejedná v rukavičkám a jak vám, tak i jim ukazuje život se vším všudy – tedy se vším tím hrůzným, nepěkným, a přesto nepřehnaným.

Pochmurná a surová atmosféra se prolíná vším, čeho se ve světě Pavla Bureše dotknete. Bouřlivé a mnohdy syrové vypravování vás zanese do skryté války a vy nebudete tušit, co se vlastně děje. O překvapení rozhodně nouze není...

Jelikož je titul obsáhlejší a prakticky stále dynamický i mimo akční části, můžete být ke konci trochu vyčerpaní. Komplikované čtivo a přeskakování si může vybrat svou daň. Ale věřím, že i přesto budete stránky hltat, protože se neočekávaně, a přesto přirozeně a uvěřitelně všechno dostává na vyšší level. Musím se přiznat, že i po odložení knihy mi některé scény a hrdinové leželi v hlavě a musela jsem na ně myslet. Natolik mě čtivo ovlivnilo.

Poznámky pod čarou, v tomto případě odkazy, vysvětlují velmi účinně a srozumitelně detaily, které by náročnému a pečlivému čtenáři neměly uniknout. Zatímco v knize jsou poznámky na příslušné stránce, u elektronické knihy se k nim dostanete skrze proklik a poté snadno zpět. Šikovná vymoženost, pokud na e-knihy nejste tolik zvyklí a dávali jste přednost tištěným titulům.

Každý náročný čtenář ocení, že kniha je propracovaná ze všech úhlů. Máte pocit, že nic nezůstalo opomenuto. Samotný děj, charaktery postav, rozličné prvky i vizuální stránka příběhu byly dokreslené do poslední maličkosti. Černobílé ilustrace dotváří atmosféru do puntíku spolu s výňatky a... tak si říkám, že tohle je vážně debut, na který jen tak nezapomenete a stojí za to jej vlastnit a prožívat, co nejdéle to jde. Protože stejně jako mně se ani vám nebude chtít ze světa Pavla Bareše pryč...

Být hrdinou není ve skutečnosti ani zdaleka takové, jak se o tom píše v komiksech…

Píše se rok 2052 a to málo, co po válce ze světa zbylo, halí šero nukleární zimy. Attiona City, jednu z posledních výsep lidské civilizace, zevnitř požírá záhadná epidemie a společenské rozkoly. Zatímco prominentní občané v horní části města se vzpamatovávají z válečných hrůz, méně šťastní obyvatelé spodního Downtownu je stále prožívají. Drogový byznys jen kvete, ulicím vládnou konkurenční gangy a zoufalí Downtowneři se ocitají v čím dál větší izolaci. To vše jsou ale jen první výstřely do tmy předznamenávající občanskou válku.

Mladý Downtowner Jason Blake vždycky toužil být hrdinou. A teď se mu — k jeho smůle — tohle přání beze zbytku vyplní. Naproti tomu Luco Scarpa nikdy nechtěl nic jiného než prožít svůj život v klidu a míru. Přesto má pod taktovkou nejmocnější organizace světa lovit právě takové lidi, jako je Jason. A ačkoli o tom ani jeden z nich nemá nejmenší tušení, brzy se z nich mají stát pouhé figurky šachové partie, ve které se hraje o osud celého města.

Nakladatelství: Host
Žánr: Young adult, Fantasy a sci-fi, Dystopie
Ze série: Projekt Kronos