Recenze: KLINICKÁ SMRT (Markéta Harasimová)

Po smrti mě čeká...

Za recenzní e-knihu děkuji autorce Markétě Harasimové.

Chci si zakoupit román Klinická smrt.

Markéta Harasimová je stálicí české literatury, v tomto roce se už podruhé hlásí o slovo se svou novinkou. Publikaci pojmenovala Klinická smrt. Jedná se o její v řadě již desátý titul, který vydala pod hlavičkou svého nakladatelství MaHa. Tentokrát vás kniha překvapí tématem, jež bylo použito, ale i způsobem vyprávění. V mnoha dějích vzniklých pod rukou autorky se setkáváme s detektivní zápletkou, v tomto případě se sice vyšetřovatelé také objeví, ale jejich role je spíše upozaděna. Prim tentokrát hrají lékaři. Vyprávění je naplněno mnohými emocemi, napětím a nesmí chybět ani erotické jiskření. Prostředí, v němž se budeme s protagonisty pohybovat, je spojeno s filmem, večírky, rauty, což ústřední postavě zrovna nelahodí, tak se se situací popasuje po svém. Dále se podíváte do nemocnice, nahlédnete do domácností, hotelů a na další místa. Velmi zajímavý je však námět „života“ po smrti.

Pokud čtete pravidelně články na stránkách projektu, dobře víte, že se tu objevily recenze několika autorčiných textů. Jedná se o Poháry touhy, Purpurové doteky, Vůni noci, Hedvábnou past, Potemnělý ráj, Černou vdovu, Osmnáct, Doktorku Viktorii a dnes se přibyde Klinická smrt.

Hlavní hrdinkou je Marie, žena ve středním věku, která si žije jako v bavlnce. Její manžel, který je téměř o třicet let starší než ona, pracuje u filmu a vydělává velké peníze. To se pochopitelně jeho manželce (včetně jejích rodičů) líbí, ale zajídá se jí roztěkaný způsob žití na různých místech světa, jenž je spojen s Martinovým zaměstnáním. S tímto se vypořádává osobitě – nevěrami, což se po jednom z nečekaných zvratů stane jejím osudným. Postava Martina je cílevědomá a zaměřená hodně na sebe, chvílemi může působit až egoisticky. Marie si ráda užívá velkého jmění svého manžela, ale na druhou stranu by se ráda seberealizovala v nějakém zaměstnání, o čemž její protějšek nechce ani slyšet. V ději pak dochází k mnoha nečekaným kotrmelcům, což poznamená všechny zúčastněné. Proč a jak? Nejen odpovědi na tyto dvě otázky získáte, když si přečtete tento čtivý, strhující a poutavý román s přesahem do světa mrtvých.

Jak jsem již zmínila výše, v tematické rovině se autorka odvrátila od toho, na co jsme u ní dosud byli zvyklí. Hlavním tématem není pátrání po vrahovi a motivech spojených se spáchaným zločinem, nýbrž námět je mnohem hlubší. Ústředními záležitostmi jsou rodinný život, nevěry, život po smrti. Je však důležité podotknout, že nepřijdete o napětí a pocit mrazení, protože i tyto oblasti vytvářejí rozsáhlé pole pro zapůsobení na čtenářovy pocity. Vše se točí kolem Marie. Co vás možná překvapí, je část opředená tajemstvím a mystikou. Kde se ale nachází a jak rozsáhlá je, o tom raději pomlčím, protože bych poskytovala spoilery a to bych nerada.

Děj jako celek je v případě Klinické smrti přímočarý a neobsahuje příliš odboček. Když už se nějaké objeví, tak jsou poměrně krátké a do struktury zapadají tak, že byste ani neřekli, že se jedná o narušení chronologické kompozice, většinou se jedná o retrospektivní vzpomínky či naopak o vhledy do budoucnosti. V textu je umístěno mnoho napínavých, ale i surových scén, v nichž teče krev. Vše je zpracováno barvitě, procítěně a věrohodně. Autenticita je citelná i z „nadpřirozených“ okamžiků vyprávění. Je jen na čtenáři, zda uvěří, či nikoliv. Autorka zkušeně aktivuje vaši fantazii a vy si tak snadno představíte to, co se ve vyprávění odehrává. K tomu vám napomohou i vnitřní monology postav – jejich myšlenky.

V příběhu se pohybuje překvapivě málo postav. Srovnáme-li to s dalšími romány, které Markéta Harasimová vytvořila, dojdeme ke zjištění, že i to činí text jedinečným. Mnohé figury jsou pouze epizodní, objeví se na chvíli, zasáhnou do osudu hlavní hrdinky a za okamžik se ztrácí.

I tentokrát je zvolen objektivní vypravěč v er-formě sledující události kolem Marie z větší vzdálenosti. Text je psán v minulém čase a pro účel zvýšení napětí je využíváno polopřímé (subjektivní ich-forma) a přímé řeči. Vyskytuje se v něm spousta popisů od situací, prostředí až po charakteristiky protagonistů. Ani jeden z typů však nepůsobí rušivým dojmem, a ač by se mohlo zdát, že jsou vloženy kvůli zpomalení děje, není tomu úplně tak. Dílo se velmi dobře čte, písmena ubíhají před očima a vy se od něj neodtrhnete do chvíle, dokud se nedozvíte, jak vše dopadlo.

Můj vlastní názor na Klinickou smrt je pozitivní. Kladně hodnotím grafické zpracování textu, kdy je současnost vyvedena typickým řezem písma a vhled do minulosti či budoucnosti pak kurzivou. Nikdy se vám tedy nestane, že byste se přestali orientovat v tom, v jakém čase se právě nacházíte. Kromě toho mi vyhovují poměrně velká patková písma, jež se dobře čtou a vedou oči po řádcích. I přesto, že má svazek tři sta dvacet stran, což už se dá označit jako standard u autorčiny tvorby, měla jsem jej poměrně rychle přečtený. Přispěl tomu autorčin vytříbený styl, jež jsem si oblíbila, a ač jsem na něj zvyklá, mnohdy mě překvapí. Jak jsem již uvedla několikrát v předchozích recenzích, na každé další knize je znát, že na sobě autorka bez ustání pracuje a odraz toho je patrný i na tomto textu. Způsob psaní vám pomůže k tomu, že se vžijete do hrdinů a téměř na vlastní kůži prožíváte to, co se jim děje. Interpretace pro mě byla silným zážitkem díky vhodně zvolené tematice. Četbu jsem si užívala od počátku až do konce.

Román Klinická smrt mohu vřele doporučit všem milovníkům napínavých a tajemných románů, jimž nevadí erotické scény, a pochopitelně i příznivcům Markéty Harasimové.

Mariin bezstarostný a také trochu bezohledný život se poté, co jsou odhaleny její četné nevěry, otočí o sto osmdesát stupňů. Její manžel neunese skutečnost, že ho podváděla, což vede k tragické konfrontaci. Marie během partnerské roztržky utrpí vážný úraz, v jehož důsledku upadne do stavu klinické smrti. Vidí zpětně celý svůj život a potkává svou osudovou lásku, o kterou ji před lety připravily katastrofické povodně. Svět za prahem smrti ji fascinuje a ona se nechce vracet do poničeného těla, nemá však na vybranou - její cesta ještě neskončila. Má před sebou důležitý úkol, jemuž se nemůže vyhnout, a který úzce souvisí s její minulostí. Marie se probouzí na oddělení ARO a musí čelit všem svým bývalým prohřeškům  jako bumerang se jí vrací sobecké činy, kterých se dopustila. Výlet za hranice smrti změní Mariin náhled na svět i sebe samotnou, a hrdinka se pokouší napravit napáchané škody. Není to ale nijak jednoduché, protože vrtkavý osud se s ní ani trochu nemazlí a času je málo...

Nakladatelství: MaHa
Žánr: psychologický thriller
Počet stran: 320