Recenze: KOSTI POD MECHEM (Zuzana Hartmanová)

Mohl být hrdinou, avšak byl zrazen

V chladném večerním vzduchu se dech obou soupeřů srážel v chomáčky bílé páry. Krváceli z četných ran, ale duel nepřerušili. Byl to Souboj cti a ten mohl skončit pouze smrtí jednoho z nich.
Nerghan neměl obavy o své vítězství. Vždycky byl silnější než Dragh – ani uplynulá léta na tom nic nezměnila. A právo bylo na jeho straně – nemohl prohrát.
Prudce se rozmáchl dvouhlavou sekerou. Dragh zčásti uhnul, ale už byl vyčerpaný a pomalý – ostří lehce proťalo sval na odhalené hrudi. Nedostal šanci k protiútoku. (str. 15)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Host.

Nerghan, kdysi čestný a obdivovaný válečník, se jako smrtonosný stín pomsty plahočí po stopách těch, již ho zradili. Avšak ani sžíravá touha po odplatě za smrt jeho rodiny jej zcela nezbavila empatie – v domě jednoho ze zrádců nalezne němou minotauří dívku Unu a ujme se jí. Společně pak putují měnícím se Accadem, vstříc bolestnému osudu. Po cestě však začnou vyvstávat na povrch důležité otázky. Co ctného a oddaného bojovníka přivedlo na scestí? A co je Una vlastně zač?

Kosti pod mechem, první část chystané stejnojmenné dilogie. Pocta tradiční hrdinské fantasy lákavá k přečtení nejen díky působivé obálce, ale i minotaurům v hlavní roli. Dílo vynikající umně budovanou dynamikou, tklivou atmosférou, promyšleným světem a zajímavou kompozicí. Důkaz, že i ženy mají ve fantastice své místo.

Kniha vyprávěná vševědoucím vypravěčem (er-forma) se dělí do několika částí, které pojmenováním – Předzpěv, Zpěv první, Mezihra apod. – připomínají nejen písňovou skladbu, ale i dávné hrdinské eposy (na zpěvy byla členěna například Odyssea). Kromě poetických názvů je otevírají též drobné ilustrace a úryvky básní, jejichž seznam je připojen na konci. Mění se nejen časové roviny či místa dění, ale též persony.

Kompozičně se jedná skutečně o zajímavý a vcelku odvážný výtvor – nutno však dodat, že spisovatelka si s tím vyhrála bravurně a zmíněné změny nepůsobí rušivě, nýbrž naopak. Jsou přehledně označené, tvořící jedinečnou, dynamickou a vzájemně se proplétající skladbu, která z díla činí pozoruhodné a neotřelé čtení.

Bylo v tom cosi uhrančivého – sledoval Hinareiny prsty, jak opatrně a velice jemně krouží po jeho mozolnatých, zjizvených rukách a přinášejí úlevu, o níž do této chvíle ani nevěděl, že ji potřebuje.
„A kdo tedy jsi?“ vyrušila ho Hinarea ze zamyšlení.
Nerghan sebou mírně trhl a pak se nezvykle zakoktal: „Já… jsem já.“ (str. 99)

Zuzana Hartmanová zasadila děj do originálního a umně propracovaného světa zvaného Accad. Místa plného legend, šamanské magie a minotauří cti, také ale zvratů, které ne vždy směřují k dobrému. Dosud se rohatý národ držel Kodexu, jenž jim neumožňoval lhát. Jaké následky pro společnost dodržující dlouholeté tradice může přinést, když několik jedinců onu zásadu poruší?… Fanoušci autorčiny tvorby mohou Accad znát již z její předchozí tvorby, a to především ze série Noční labuť. Znalost však není nutností – Kosti pod mechem jsou sice volným pokračováním, tudíž se objevují možné spoilery k předešlým knihám, nicméně tvoří samostatný cyklus zaměřený na zcela odlišné hrdiny a lze jej číst samostatně.

Nemenší péče byla věnována i minotaurům – napůl lidským, napůl býčím tvorům známým především z mytologie, ve fantasy hrající spíše vedlejší housle nebo za odvrácenou stranu. Hartmanová jim však darovala duši. Také vlastní způsob života, zvyky, hierarchii i víru. Učinila z nich bojovníky žijící v klanech, pro něž kdysi byla čest vším – nyní už je však těžké rozpoznat, v kom stále ještě dýchá poctivost a v kom lačnost po moci. Umí stejně tak milovat jako nenávidět. Zatímco jedni dokáží projevovat úctu i bezmeznou oddanost, jiným není za hořko otočit se zády k přátelům i dosavadnímu stylu žití. Jsou tak lidští, jak jen mohou být.

Podobně jako charaktery. Plastické, uvěřitelné postavy, jimž budete fandit, i když již dopředu víte, jak některé osudy skončí. Antihrdinové, které budete proklínat za činy, jež spáchali.

Za ústředního hrdinu lze považovat Nerghana. Zlomeného minotaura, jenž baží po krvi těch, kteří mu vzali to nejcennější. V průběhu mozaikovitého vyprávění však nahlédnete pod pokličku jeho pomstychtivosti a najdete nejen velké srdce, ale také smysl pro loajalitu a spravedlnost nebo touhu ochraňovat. Jeho družka, šamanka Hinarea, za ním rozhodně nezaostává. Odvážná, obětavá, jdoucí si za svým. Vedle cesty za mstou se na stránkách rodí jejich hořkosladká láska, obestřená příjemnou a funkční chemií, a vzkvétá vztah plný upřímných citů – na své si tedy přijdou i romantické duše, ač v určitém bodě jim nejspíš zbydou oči jenom pro pláč. Také prostřednictvím oněmělé dívky Uny nakouknete do tajů šamanské magie či krutého zacházení zrádcovských minotaurů. Uvěřitelně působí i vedlejší aktéři, včetně těch záporných.

„Zvoral jsem to, Hini, strašně jsem to zvoral,“ zašeptal. (str. 160)

Budování atmosféry se autorce podařilo na výbornou, také emoce prýští téměř z každé stránky. Tempo vypravování je pomalejší, ale dynamické, vyváženě protkané akcí a nedramatickými částmi. To vše napsané poetickým jazykem, obohaceným o znamenitou slovotvorbu, trefné metafory či úctyhodnou slovní zásobu. Text je nadmíru čtivý a strhující, příjemně plynulý, dialogy uvěřitelné. Zuzana Hartmanová se rozhodně projevila jako zdatná spisovatelka – a to ve všech možných směrech.

Takřka jediné, co by nemuselo všem čtenářům vyhovovat, je „zahájení od konce“. Ačkoliv skladba vypravování je bezesporu svěží a neotřelá, odtajnění tragických osudů v podstatě hned na začátku může překazit vytvoření pevného pouta mezi čtenářem a hrdinou či zpomalit ponoření se do accadských hlubin.

Láska. Smrt. Pomsta. A zjištění, že čest ani hodnoty nejsou všechno. Kosti pod mechem jsou zkrátka vším, čím jsou nazvány v anotaci – především již zmíněnou poctou hrdinské fantasy. Tuto originální, uchvacující a tragicky čarokrásnou četbu doporučuji všem milovníkům žánru. Další počin, jenž se směle vyrovná – a v lecčem překoná – překladové literatuře, jíž se v našich končinách stále dává přednost.

Celkový dojem podtrhává též obálka s krásnou ilustrací z tvorby Veroniky Šiškové. Ke snazší orientaci poslouží mapa od Jana Kravčíka a lepší čtenářský zážitek si můžete vychutnat též díky doprovodnému soundtracku, k němuž se dostanete prostřednictvím QR kódu na konci. Po všech stránkách se nezpochybnitelně jedná o velmi vytříbené dílko.

A nepřátelé?
Na ty ohledy neberte.
Nechte jejich těla
ležet, kde padla.
Jen v klidu nechte hnít
jejich kosti pod mechem! (str. 291)

Zuzana Hartmanová (*1990), česká spisovatelka a milovnice sladkého, pracuje v oddělení digitalizace pražské Městské knihovny. Momentálně je na mateřské dovolené. Ve volném čase se kromě psaní věnuje též recenzování a výrobě šperků či drobných dekorací. Na české literární scéně debutovala prvním dílem dvoudílné série Noční labuť (první díl vyšel v roce 2017, pokračování Perutě noci v roce 2019, nakl. Gorgona), která se stejně jako Kosti pod mechem odehrává ve světě Accad. Následná trilogie Krysy apokalypsy se setkala s nadšeným čtenářským přijetím a nejinak je tomu taktéž u recenzovaného titulu. Spisovatelku naleznete například na Instagramu či Facebooku.

Subjektivní hodnocení: Jelikož se jednalo o mé první setkání (a už teď vím, že rozhodně ne poslední) s tvorbou Zuzany Hartmanové, neměla jsem takřka žádná očekávání – nebudu lhát, nalákala mě obálka a především minotauři. Nakonec jsem ale byla více než příjemně překvapená. Sedl mi nejen autorčin styl psaní, ale také světotvorba, hra s časovými rovinami a celkově zajímavá výstavba díla. Hrdiny jsem si zamilovala, trpěla s nimi, plakala i jim držela palce. Příběh mě i přes jeho ponurost pohltil naprosto a zcela a já už se nemohu dočkat, kam další kroky zavedou Unu a ostatní…

Závěrečné hodnocení: 92 %

Originální fantasy z magického světa Accadu, kde minotauři bojují o svou budoucnost

Čest je víc než život. Tak praví Kodex, jímž se minotauři z accadských Plání řídí již dlouhé generace. Nyní je ale vše jinak a dávné hodnoty se mění v prach. Náčelník spojených klanů ví, kdo by mohl minotaurům vrátit jejich ztracenou slávu a dovést je k lepším zítřkům.

Otázkou však zůstává, zda bude ochoten zaplatit cenu, kterou taková změna vyžaduje — obzvlášť bude-li vyčíslena zmařenými životy. Tradice a zvyky jsou překrucovány, bohové se odvracejí a stále víc minotaurů zjišťuje, že čest možná není všechno.

Zuzana Hartmanová se v Kostech pod mechem — prvním dílu stejnojmenné dilogie — vrací do magického světa Accadu a vzdává poctu hrdinské fantasy.

Nakladatelství: Host
Série: Kosti pod mechem (1.)