Recenze: NOČNÍ LABUŤ (Zuzana Hartmanová)

Dostaneš se tam, či nikoliv?

Za recenzní výtisk děkuji autorce Zuzaně Hartmanové.

Zuzana Hartmanová na FB

Chci zakoupit titul Noční labuť!

Povídkový román Noční labuť je debutem talentované české autorky Zuzany Hartmanové. O jeho vydání se zasloužilo v roce 2017 nakladatelství Gorgona, které se zaměřuje zejména na žánry fantasy a sci-fi. Více o něm si můžete přečíst například v našem článku. Mimo jiné se v něm objevují i drobné informace o tomto zajímavém počinu, který není pro citlivá „ořezávátka“.

Autorka vypráví vcelku surový příběh, v němž teče krev a smrt nechodí nikdy moc daleko od vás. Není se vůbec čemu divit. Hlavní hrdinkou je Nix (její věk sice není přímo řečen, ale vyplývá z vystupování figury), kříženec nekromanta a licha, jenž oplývá nezodpovědností a cynismem. Spolu s ní se na scéně v první povídce často objevuje Vadir. Obě postavy jsou až překvapivě detailně rozpracovány, a to nejen po vzhledové stránce (přesně víte, co nosí na sobě a jak vypadají), ale také charakterově. Některé vlastnosti jsou přímo řečeny, jiné pak vyplývají z jednání a chování hrdinů. Tento detailní rozbor je překvapující, jen asi málokdo by řekl, že se o dílo postarala začínající autorka.

Opravdu se mi nelíbilo, že o mně mluví jako o nějakém zvířeti, které hodlá zkoumat. Faktem zůstává, že jsem unikátní hříčka přírody, takže se jeho zájmu nelze moc divit. (str.73)

Vyprávění je vyvedeno v subjektivní ich-formě v minulém čase z pohledu Nix, která je doplněna mnoha dialogy, jež oživují a citlivě doplňují popisy. Ty sice nejsou nijak rozvláčné, ale asi by bylo lepší, kdyby autorka minimálně na začátku příběhu uvedla na pravou míru, jaké rasy se budou v knize pohybovat a jaké mají vlastnosti a schopnosti. Provedení je plné zarážejících cizích termínů označujících právě určitou rasu a ten, kdo se ve fantasy světech nepohybuje běžně, by mohl mít problém, protože nepochopí, kdo je kdo a jakými schopnostmi vládne. Vyskytují se tu kostějové, lichové, minotauři, čarodějové a další podobné bytosti. U některých z nich nezkušení čtenáři nemusí vědět, která bije. Možná by bylo dobré dodat pro fantasy začátečníky slovníček s jednotlivými rasami a jejich schopnostmi, aby nedošlo k chybné interpretaci.

Velké problémy při čtení by mohlo působit i časté skákání v ději. Dalo by se říci, že téměř na každé druhé straně je proud myšlenek přerušen. Dochází tak k mnohým vynechávkám v textu, jež vás posunou sice v čase či místech, ale při čtení máte pocit, jak kdyby ději něco chybělo. Na druhou stranu, kdyby došlo k vyplnění prázdných míst, kniha by neměla pouhých dvě stě sedmdesát dva stránek.

Na vcelku malou plochu se vešlo překvapivých sedm kapitol, nebo lépe řečeno sedm povídek, jež nejsou číslované, nýbrž mají svůj název. Řazení jednotlivých linek má svou logiku a posloupnost, nikdy se tedy neztratíte a neutečou vám žádné souvislosti, kvůli kterým byste se museli vracet. Překvapujícím prvkem celého díla je především vyjadřování, jež je s ohledem na prostředí a druh charakterů obhroublejší. V tomto případě nejsou drsnější výrazy a postupy na škodu, nicméně klidně by mohlo být ještě trošku intenzivnější.

Jazykově i graficky je Noční labuť zdařilá. Zajisté vás překvapí, že se téměř vůbec neopakují slovní obraty, neobjevují se nepřesnosti a jazykové chyby. Je tedy možné konstatovat, že se autorka ve své prvotině s jazykem a gramatikou poprala na výbornou. Pokud, co se grafiky týče, milujete velká písmena a menší textovou plochu, přijdete si na své. Z tohoto důvodu je dílo čtivé a nebolí oči. Dočteno budete mít za pár hodin, pokud jste zdatnější. Nejste-li, nevadí, interpretace vám zabere jen pár večerů.

Posledními zajímavými prvky jsou mapa a erby, jež jsou umístěné na obálce. Pokud rádi cestujete prstem ve směru pohybu hrdinů, budete moci s tímto povídkovým románem vyrazit a užít si s nimi mnohá dobrodružství, jimiž projdou. Erby jsou zajímavé a o jednotlivých rodech mnohé vypovídají.

Můj subjektivní názor na výtvor je spíše pozitivní, i když několik negativ jsem našla. Zejména tedy se jedná o taková, která by mohla zarazit a překvapit začátečníky s fantasy literaturou. Jak je již poznamenáno výše, autorka si sice náramně pohrála s charaktery postav, ale jak má člověk, který se ve fantasy světě nepohybuje, vědět, kdo je kostěj apod. Potíže může mít i ten, kdo si ve fantastickém žánru libuje, každý autor totiž svoje postavy ztvárňuje jinak a popis daného charakteru v jedné knize se může různit charakteristice v titulu jiném. Je škoda, že Zuzana Hartmanová této, dalo by se říci, nejdůležitější části své publikace moc nedala. Abych jen nekritizovala, musím konstatovat, že se mi líbilo, že se v textu nevyskytovaly žádné pravopisné chyby hrubého rázu, ale také vcelku snadná interpretace. Co mě trošku mrzí, je brožovaná vazba. Mám za to, že by si titul zasloužil mnohem více.

Publikaci bych doporučila všem milovníkům fantasy literatury, kterým nevadí množství krve, bolestivého čtení myšlenek a v neposlední řadě pití životně důležité tekutiny.

Obálka knihy vyobrazuje detailně, a hlavně velmi věrohodně hlavní hrdinku Nix, která je celá oděna do černého, kolem boků má pás se zbraněmi, zejména těmi bodnými. Za ní stojí statný černý kůň.

Narodit se s vlohami k černé magii není nic příjemného. Být zavražděn v sedmnácti ještě méně. Nix se stalo obojí, a přesto žije. Jak to? Řekněme si na rovinu, že s tou holkou není něco v pořádku.
Nix je podivný kříženec nekromanta a licha, nezodpovědný spratek a cynická holka, s níž se osud nemazlil. Společnost jí většinu času dělá nabušený minotaur, se kterým byste se nechtěli pustit do křížku. Jenže ve světě dvou magických frakcí je Nix štvancem, který si musí vydobýt místo na slunci a překonat nejen své nepřátele, ale především sama sebe.
Povídkový román z Accadu – temného magického světa debutující spisovatelky Zuzany Hartmanové.

Nakladatelství: Gorgona Books
Žánr: Fantasy povídkový román