Recenze: LÁSKA, SMRT A VŠECHNO ZLÝ (Martin Paytok)

Komu zazvoní umíráček příště?

O zesnulých se často říká, že vypadají, jako by spali. Při pohledu na její rozsápaný krk by Denda použil mnoho přívlastků, tenhle ale ne. Nevypadala, jako by spala. Vypadala prostě jenom mrtvě. (z 60 % knihy)

Za recenzní e-knihu děkuji
nakladatelství Mystery Press.

V některých rodinách to nekypí vzájemnou vřelostí a u Havranových to platí dvojnásob. Po tragické smrti Vlastimila vztahy ještě více ochladly. Jenže teď nastala situace, kdy je příbuzenstvo donuceno vydržet pospolu. Starý pán Izajáš skonal, a ač nikomu chybět nebude, jako podmínku závěti ustanovil, že budoucí dědicové musí pohromadě strávit noc. Vypadá to snadně, až do té doby, než začnou umírat. Podaří se někomu přežít a dočkat se rána?

Dvacet tři kapitol nás zavede do starobylého sídla Rabenštejn, jež oplývá i vlastním hřbitovem. Po úvodním seznámení a základní charakteristice osob, kdy komunikace je sice napjatá, ale prostředí bezpečné, zdánlivý klid protne výkřik. Po ohledání se zjistí, že postiženou je Evelína. Izajášova vnučka leží v tratolišti krve s rozsápaným krkem. Způsobil to některý příbuzný, prahnoucí po větším podílu z majetku, nebo za hrůzným nálezem stojí vyšší moc? Mrtvol začne přibývat, strach a napětí stoupá…

Zdroj: e-kniha

Příběhem nás provází nezainteresovaný pozorovatel, mající stejné znalosti jako jednotlivé postavy. Použitá er-forma epizodicky přepíná a relativně každému dává prostor stejnou měrou. Na počátku bylo dvanáct osob, z toho dvě děti. Počet postupně klesá a je jasné, že musí začít cílená obrana. Přestože je Lauře teprve sedmnáct let a do rodiny úplně nepatří, poněvadž je adoptovaná, milovnice detektivní literatury se rozhodne začít s vyšetřováním. Nikdo ji nebere úplně vážně, jen sedmiletý Vladimír. Nadšenec pro duchy a nadpřirozeno má jasno – dům padl do rukou strašidla křiváka. Co společné pátrání přinese za poznatky?

Jazyk kombinuje spisovnou češtinu s obecnou, kousavý humor, hororovou atmosféru a detektivní zápletku. En ten týky, kdo bude další mrtvý? Ponurý zámek Rabenštejn představuje správně tísnivé kulisy. Prozkoumáte ho od půdy po sklepení, nevynecháte ani hřbitovní kobky. Příjemný mix ve stylu Agathy Christie a Řady nešťastných příhod od Lemonyho Snicketa. Navzdory omezenému prostoru se rozjíždí boj o přežití, kde majetek i vzájemná nevraživost jde záhy stranou.

„Odříkej za nás nějakou pěknou modlitbu, jo?“ usmál se na dceru Arnošt. „Možná nejsem natolik jako ty přesvědčenej, že nahoře někdo je, ale uškodit to nemůže.“ Ráchel pokývala hlavou. Arnošt poplácal Dendu po tváři, sebral z botníku nohu od židle a kývl na Felixe. „Počkejte!“ Tentokrát to za nimi zavolala Matylda – a hned nato přiskočila blíž a pevně se k Felixovi přitiskla. „Hlavně se mi vrať. Nevím, co bych si počala, kdybych o tebe přišla.“ „To je pravda,“ přitakal Felix. „Seš celkem zachovalá, ale na hledání novýho manžela poněkud stará.“ (z 37 % knihy)

Tempo příjemně graduje,
a i když v druhé polovině můžete pocítit určitou stagnaci, dějové zvraty a nově nabyté informace vás budou nutit číst dál. Knize dominují dialogy a budování tajemna s detailním popisem kdejakého výklenku.

Ženské charaktery jsou veskrze prohnilé, mužské zase vyobrazené jako dobráci nebo podvodníci. Najde se sice pár výjimek poukazujících na nezkaženost, ale jedná se o menšinu. Kouřící jeptiška smilnící na oltáři, zloděj starožitností apod. Zkrátka rodinka, s níž byste chtěli sdílet dvojdomek. Můžete na to pohlížet buď jako na prvoplánové, byť přiznané klišé, nebo naopak jako záměr, kdy se vás autor snaží zmást, abyste nikomu nevěřili a každého považovali za potenciálního vraha.

Po jazykové stránce se jedná o propracovaný a vyzrálý titul se specifickém stylem, předkládající akci již od začátku. Barvité popisy, originální pojetí i stupňující se napětí. Konzervativní čtenáři mohou být vyvedeni z míry zakomponovanými prvky, vymykajícími se standardnímu proudu. Na druhou stranu v momentě, kdy se dozvíte, oč vlastně běží, můžete konečné vyústění považovat za „až moc hrající na štěstí“.

„Jakej byl pohřeb?“ A jo, vlastně. Na funus svého dědy Izajáše přes nadšení z jejího příjezdu málem zapomněl. Pokrčil rameny. „Krátkej.“ Laura zakroutila hlavou. Teď se její úsměv zdál upřímnější. „Co?“ uchechtl se Denda. „Ten starej upír pěstoval jakej takejs vztah akorát s Kateřinou, a ta se neobtěžovala přijít. Farář si odříkal svoje. Táta vyjmenoval pár úspěchů z doby, kdy vyučoval historii na univerzitě, strčili ho do díry a šlus.“ (z 1 % knihy)

Přestože je v počátku postav přehršel a je tak snadné podlehnout zmatenosti, kdo ke komu patří, v průběhu četby se pro výrazné vlastnosti jednotlivých členů ztrácet nebudete. Dílem taktéž prostupují portréty skoro až karikaturního ztvárnění. V případě smrti je zdobí křížek. Drobné motivy ozvláštňují začátek kapitoly, ale i mezitext. Grafická výjimečnost potěší hlavně čtenáře tištěné podoby, jež se snadno vrátí k rodokmenu i nákresu domu.

Zajímavostí je, že ač se děj odehrává v současnosti, významně pocítíte závan gotiky. Napomáhají tomu i starobyle znějící jména (Jeremiáš, Izajáš, Evelína, Ráchel, Arnošt, Felix apod.).

Zdroj: e-kniha

Pokud experimentujete a necháte se rádi překvapit, co ještě může literatura nabídnout, Láska, smrt a všechno zlý dané parametry splňuje. Nebála bych se román doporučit i dospívajícím, kteří chtějí poprvé zažít mrazení v zátylku. Rabenštejn zahalený tajemstvím a jedna znesvářená rodina, co pochopí, že život je důležitější než peníze. Mysteriózní příběh se závějemi sněhu a rodem sahajícím do daleké historie.

Martin Paytok v současnosti působí jako redaktor v nakladatelství Mystery Press. Řadu let strávil psaním o počítačových hrách a filmech pro iGamer.cz, časopis XB-1 a magazín SCORE. Publikoval v antologiích Kladivo na čaroděje: O krok před peklem, Lovci monster: Fantom či Krev, monstra a cukroví. Je sběratelem 87. revíru od Eda McBaina.

Kniha se mi velmi líbila, i když jí na pár místech docházel dech. Vzápětí se ale dostavil moment, který vzbudil zvědavost, jak to celé dopadne. Originální, zvládnuté po formální i obsahové stránce. Tento počin si rozhodně pořídím v pevné vazbě a budu se těšit na autorovu další tvorbu.

Závěrečné hodnocení: 90 %

Pohřby obvykle bývají smuteční záležitostí. Pro rodinu Havranových ale smrt zatrpklého patriarchy Izajáše znamená spíš úlevu – hlavně v oblasti finančních problémů. Odtažitý stařec během života nastřádal majetek, pro který by byl kdekdo ochotný zabít, a jedinou podmínkou k jeho získání je nutnost strávit noc na odlehlém sídle vysoko v Krkonoších.

Na zámek Rabenštejn se proto začnou sjíždět Izajášovi příbuzní z blízkých i dalekých koutů, a nejspíš si dovedete představit, jak hladce taková sešlost probíhá. A to ještě předtím, než padne tma a první z nich nevysvětlitelným (a nevysvětlitelně krvavým) způsobem zemře. A potom další. A další a další.

Zatímco se všichni snaží zachránit si krk, adoptivní dcera Izajášovy neteře Agáta se pokouší vypátrat, kdo za vraždami stojí. Je to někdo z přítomných, nebo mají všichni uspokojivé alibi a s Havranovými je na zámku ještě někdo… anebo něco?

Nakladatelství: Mystery Press
Ilustrace: Lubomír Kupčík
Rok vydání: 2024