Recenze: ŠAMAN ZE ZEMĚ MAMUTŮ (Pavel Radosta)

Pravěk podruhé ožívá

Ohromné zvíře stálo na zadních na okraji mýtiny, nozdrami sálo vzduch, hlavou kývalo ze strany na stranu a z jeho mocné hrudi se ozývalo hluboké mručení střídané ničemu nepodobným rykem, při kterém do daleka létaly z otevřené tlamy kapky slin a blýskaly se obnažené hrozivé tesáky.
Medvědice si z výšky krátce měřila čtyři nehybně ležící těla, nasávala pach jejich strachu. Pak se spustila na všechny čtyři a houpavým cvalem, který stále zrychloval, se rozeběhla k těm, kteří se ocitli mezi ní a jejími mláďaty. (str. 56)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart.

Na české scéně není zrovna přehršel knih, které by se dotýkaly pravěku ve stylu významného Eduarda Štorcha. Není tedy divu, že série Pavla Radosty Země mamutů se dočkala značného zájmu ze strany dospívajících i dospělých čtenářů, na které je cílená. První díl s názvem Ztracen v zemi mamutů (recenze) jsem vám již představovala.

Titul vypráví o Niamovi a jeho blízkých ze společné tlupy, se kterými zažívá nejrůznější dobrodružství. Pravda, značnou část útrap si prožije i sám. Všechno to naštěstí dopadne zdárně, proto se s ním opět setkáváme v navazujícím pokračování Šaman ze země mamutů

Zdroj: web nakladatelství

Tentokrát vypravování v er-formě, zejména z úhlu pohledu Niama, přivádí do doby, kdy se mladý hrdina vrátil zpět do vesnice i se svou sestrou Žíní a vlkem Bratříčkem. Jsou tlupou oslavováni víceméně pár dní, ale jelikož se tyhle odchody a příchody stávají běžně, nikdo si z toho už pak dále nic nedělá. Přesto na jeho odvahu nezapomínají a v době, kdy se vrací i Krkavec, se Niam vydává znovu na nebezpečnou cestu. Je totiž potřeba opatřit tolik kýžené pazourky. Během svého cestování mimo jiné naráží i na šamana… zvláštního muže, který jim v jejich útrapách může podat pomocnou ruku.

Děj je dynamický, i když se autor zaměřuje také na chvíle, kdy se mnoho neděje a popisuje stručné všední chvíle života tlupy. Získáváte tak náhled na to, jak to v pravěkých společenstvích funguje, máte možnost poznat nejen mezilidské vztahy, ale také hierarchii. Radosta též zobrazuje, jakým způsobem probíhá lov nebo sběr.

Nejvíce se však zaměřuje na Niama s jeho čtyřnohým přítelem, předchůdcem domestikovaného psa. Niam je příjemný přemýšlivý hrdina, zvídavý, odvážný a, s ohledem na neznalosti oproti starším členům uskupení, lehce naivní. Jeho povaha se samozřejmě díky novým poznatkům a postupnému objevování světa mění, chlapec pomalu dospívá a roste před očima. Je vzrušující pozorovat, jak se umí vyrovnat a přizpůsobit situaci – nebojte se, náhled na takové scény je velice reálný a autentický.

Zdroj: web nakladatelství

To, co začalo jako výprava, se mění a prodlužuje, jelikož se objevily nečekané, avšak pochopitelné nesnáze. Naštěstí na to ani tentokrát není Niam sám a opět poznává nové tváře, zažívá nebezpečí i napětí a musí dělat i nejednoduchá rozhodnutí. Malý, velcí i dospělí čtenáři tak spolu s Niamem putují kupříkladu přes mamutí hřbitov, sledují, jak se postupně rozšiřuje a vyvíjí jídelníček, a dokonce dochází i na jemné milostné jiskření.

Stejně jako první díl i tento ilustrovala Kateřina Coufalová, a to naprosto báječně. Radost prohlížet si malé, velké i celostránkové až dvoustranné kresby pestrých barev. Ilustrátorka se zaměřila především na tmavší odstíny. Kresby jsou detailní, působí lehce magicky a velice přitažlivě. Rozhodně se k atmosféře pravěku více než hodí a knihu pozvedávají. Osobně se mi její práce v tomto počinu líbila ještě mnohem víc, snad proto, že tentokrát bylo vše více orientováno na zelené, hnědé a černé prostředí. Ke všemu díky šamanovi a jeho vlivu obrázky pojímají širší tématiku.

Spolu s šamanským učením přichází do hry i reálná kouzla. Mnohé jistě potěší, jak bravurně se autorovi podařilo vykreslit atmosféru a zobrazit šamanství dané doby tak, jak si myslíme, že mohlo vypadat. Zaujme, okouzlí, dílo nepostrádá ani emotivní složku. Přestože většinu času pozorujete dění tak trochu zpovzdáli, jako byste se dívali zpoza stromu a nechtěli rušit, máte k postavám blízko a skutečně vnímáte jejich osudy, odvahu a vůli, kterou musí projevit, aby v divokém světě přežili. Dá se také říct, že během putování se příběh začíná více zajímat i o Žíni.

Zdroj: web nakladatelství

Čím více se kniha blíží k závěru, tím silnějším čtením se stává. Radostovi se velice dobře podařilo vygradovat atmosféru přirozeným způsobem, vše působí reálně a nepřehnaně. I nadále se dějí běžné situace, přesto se nemůžete odtrhnout od čtení. Že by za to mohla Žíně a Ron, nebo snad příchod nových lidí? Kdoví. Každopádně konec si zcela určitě užijete.

Na posledních stranách naleznete Závěrečné slovo autora, které informuje, že se již od prvního dílu snaží předat nejen dobrodružství, ale i současná fakta a vědecké poznatky – z titulu se tak i mnohé naučíte o pro nás méně známé civilizaci. Náročnější čtenář ocení texty, ve kterých Radosta přímo představuje historické reálie, jež ve svém vyprávění využil. Rozprostřel je na několik stran. K dispozici jsou jak čísla stránek, na nichž si můžete vše dohledat, tak spisovatelovo doložení informací. Tento bonus v předchozím románu nenajdete.

Země mamutů je čtením vhodným pro všechny milovníky pravěku, ať už je vám let, kolik chce. Věřím, že díky Radostovým znalostem, kvalitnímu vypravování i skvělému autentickému příběhu si přijdou na své všichni. Já mohu jenom doporučit!

Zdroj: web nakladatelství

Pavel Radosta absolvoval lesnickou fakultu Mendelovy univerzity v Brně a věnoval se i výtvarné fotografii. Pracoval jako redaktor, noční hlídač, vědecký pracovník, vedoucí výzkumné stanice, vládni konzultant, stážista francouzského ministerstva školství, vědy i výzkumu. Jak vidíte, získal mnoho zkušeností a v současné době pracuje zejména jako fotograf, redaktor časopisu Moje země a spisovatel. Mimo dobrodružné tvorby z pravěku píše i cestopisy týkající se České republiky.

Osobně jsem velice ráda, že konečně vychází publikace, která je ve stylu mých oblíbených knih, jako jsou Lovci mamutů či Osada havranů. Pavel Radosta mě už prvním dílem přesvědčil o svých kvalitách a upřímně jsem se těšila na další pokračování. Nezklamalo, naopak bych řekla, že je ještě o něco vytříbenější než předešlá část, a bavilo mě o to víc. Spisovatel s každým dílem zvedá laťku. Co se týče ilustrací, jsou stejně tak úchvatné jako děj, a moc mě potěšil i bonus na závěr. Předpokládám, že ani náročnější knihomol nenalezne nic, kvůli čemu by chtěl knížce udělit snížené hodnocení, jelikož je opravdu skvělá.

Závěrečné hodnocení: 100 %

Dobrodružství chlapce Niama, jeho sestry Žíně a ochočeného vlka Bratříčka v zemi mamutů pokračuje! První část strhujícího vyprávění nazvaná Ztracen v zemi mamutů se hned po svém vydání na konci loňského roku vyhoupla na přední místa prodeje. Ani v dalším díle nechybí napínavá střetnutí s velkými a nebezpečnými zvířaty doby ledové, někdy se bojuje o holý život, ale přicházejí také nová setkání, přátelství a první lásky. Přežijí naši hrdinové těžké chvíle? Splní úkol, který si předsevzali, a zachrání svůj kmen? A jakou roli sehraje v příběhu tajemný šaman? Autor textu Pavel Radosta důsledně vychází ze současných vědeckých poznatků o době lovců mamutů, na kterých vystavěl poutavý a čtivý příběh, ilustrovaný působivými obrázky Kateřiny Coufalové.

Nakladatelství: Slovart
Série: Země mamutů (2.)
Ilustrace: Kateřina Coufalová