Recenze: LENOCHOD JIMMY & JEHO BACKUP BAND (Pavel Bareš)

Těžké melodično, lehké fantastično

V hudbě existují miliardy kombinací tónů a zvuků, ale lidi pořád chtějí ty samý čtyři akordy. Existují stovky žánrů, ale všichni furt hrajou jen líbivý melodie a energický tucačky, a kdo chce bejt jó velkej hipster, ten se chlubí tím, že poslouchá Alt-tyvole-J. Ale vy, vy jste jiná liga. Takový mojo se vidí málokdy. Vy máte fantazii i talent ji uplatnit, vy chápete, čím vším hudba může být a co může dokázat. Mohli byste hudbou otevírat celý nový reality, mohli byste jí půlit atomy jako vlašský ořechy, ale i kdybyste do notovejch osnov zapsali matérii celýho širýho vesmíru, lidi by stejně radši tleskali Sheerenovi.“ (str. 346)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Host.

Lenochod Jimmy & jeho backup band hlásí comeback! A že jste o nich nikdy neslyšeli? Inu, ani jste nemohli… Tahle kapela se totiž rozpadla ještě dřív, než stihla pořádně prorazit.

Všechno se to pokazilo před patnácti lety na festivale v Rottenbury. Proto teď Jenny namísto kytary drnká na nervy žákům hudební výchovy, basák Dylan se utápí v depresi za tónu balady v e-moll a Casper by si občas přál vybít frustraci z manželské krize na bicí soupravě. Ollie se ale jejich pozapomenutého snu drží jako poslední rozladěná struna… A další ročník festivalu se blíží!

Vyprávění se odehrává v er-formě minulého času a v relativně krátkých úsecích střídá perspektivy postav, obsahuje časové skoky. Názvy částí příběhu přitom odpovídají kompozici písně (intro, sloka, refrén atd.), což je opravdu originální a trefné – jako bonus každou z nich otevírá nějaký hit z Lenochodova repertoáru, včetně autentické grafiky.

Autorův styl vykazuje neobyčejnou osobitost, jazykové hrátky v popisech úžasně kontrastují s hovorovou mluvou dialogů a leckdy šílenými scénami. Ve čtivém a dynamickém textu nechybí ani hudební reference. Přestože dějiště působí spíše jako alternativní verze Anglie, přináší nezapomenutelnou atmosféru, třebas prostřednictvím přehlídky prohnilosti Rottenburského festivalu. Ale žádný strach, i ten nejděsivější horor se za účasti partičky hlavních hrdinů mění v bláznivou komedii.

Je to výplod tvojí deprivovaný sexuální fantazie, kterej shodou okolností sedne do čtyřčtvrťovýho beatu. (str. 15)

Stejně jako Barešův předešlý román Meta ztělesňuje i Lenochod Jimmy zajímavý mix žánrů, společenská próza jamuje s fantastikou. Tentokrát se zaobírá problémy, se kterými se potýká především velká část generace mileniálů, co nedobrovolně dospěli a stali se otroky stereotypu (čest výjimkám). Rovněž nás zavede do temné backstage muzikantského showbyznysu plné drog a zaprodanosti.

Nejvíce bezesporu zaujmou různorodé a uvěřitelné postavy s mimořádnou synergií. Hybatelem událostí je Ollie, jenž jako jediný stále v duši zůstává patnáctiletým darebákem. Leč za jeho ambicemi se skrývá ještě něco dalšího… Jenny s Dylanem otevírají staré rány ohledně své nepříliš šťastné lovestory, Casper se snaží odolávat svodům popové hvězdy. A všichni samozřejmě opět čelí kruté pravdě, že tenhle koncert budou muset odehrát bez kláves.

Zpívali všichni. Ne vždy, pravda, to se zjevně řídilo tím, kdo si v jakou chvíli zrovna vzpomněl na text. (str. 355)

Titul je svým tématem a překrýváním žánrů hodně specifický, ale věřím, že má potenciál oslovit široké publikum. Ten, kdo se v hudební teorii či kapelovém prostředí příliš neorientuje, možná nepochopí úplně všechny narážky, ale snad alespoň ocení netradiční kulisy a napínavý příběh o síle přátelství.

Pavel Bareš na české fantastické scéně prorazil díky strhující young-adult sci-fi sérii Projekt Kronos: Projekt Kronos (recenze), Kronovy děti, Kronův odkaz (2017-2021, Host) a více než vřelé ohlasy si získal i superhrdinský počin Meta (2020, Host). Novinka Lenochod Jimmy & jeho backup band mapuje vrcholy i pády jedné undergroundové kapely, jejíž členové se styděli natolik, že do čela raději posadili plyšáka. Těžko říci, nakolik bývalý frontmen indie-rock'n'rollové grupy The Jay využil při psaní i vlastních zkušeností a zážitků; zato s jistotou víme, že si můžete do uší pustit všechny jeho doposud vydané romány taky v audiopodobě (vyšlo ve spolupráci Hostu s Audiotékou).

Subjektivní názor: Lenochod Jimmy & jeho backup band možná nedobyli hitparády, ale moje srdce rozhodně ano! Coby ex-muzikanta a zhrzeného mileniála navrch mě kniha absolutně emocionálně zničila (v tom dobrém slova smyslu). Postavy jsem si velice oblíbila a čtení již se po pár kapitolách stalo návykovým. Pouze u souboje skupin mi chvílemi vynechávala představivost, až takový bizár to byl.

Závěrečné hodnocení: 92 %

Hudební román od autora fantasy, který je hlasem mladé generace.

Lenochod Jimmy a jeho backup band to do rádií nikdy nedotáhli. Svoji kariéru v hudebním showbyznysu zakončili úplně stejně, jako ji začali: coby podprůměrná středoškolská garážovka, která svým fanouškům kromě chronického pískání v uších nikdy nepřinesla žádnou přetrvávající hodnotu.

O patnáct let později si Dylan huntuje záda při kancelářské práci, Jess si ničí nervy jako učitelka na základce a Casper se marně snaží uchopit otěže rodinného života. Z divokého mládí stráveného na pódiích zahulených klubů jim zbyly jen zastřené hořkosladké vzpomínky. Aspoň do té doby, než se na scénu vrátí bývalý spoluhráč Ollie s nápadem natolik absurdním, že ho nelze odmítnout: Lenochod Jimmy a jeho backup band se dají znovu dohromady. Společně vyrazí na stejný fesťák, na kterém se před patnácti lety všechno podělalo, vrátí zpátky čas a splní si svoje mladistvé sny dřív, než se všichni do posledního stanou oživlými mrtvolami v zajetí dospěláckých povinností.

Lenochod Jimmy & jeho backup band je kniha o hudbě a moci, která v ní dřímá; o dospělosti a strachu z ní; o přátelství, ztrátě, bolesti a smíření. Je o tom, jak důležité je, aby basa držela tempo s bicími, a o tom, že občas nemusíte hrát zase tak dobře, když hrajete dost nahlas.

Nakladatelství: Host
Žánr: společenská próza, fantasy
Počet stran: 455