Recenze: PLÁČ NĚMÉHO BOHA –⁠ 2. SVAZEK (Tereza Matoušková)

Přichází bouře, která smete vše,
smrtelníky stejně jako bohy…

Šlo o netvory? Hrozivé stroje? Cosi bezvěkého, co číhalo v temnotě mezi světy a čekalo na vhodnou příležitost, aby to mohlo pohltit vše, co přebývalo na zemi, ve vodě i v ovzduší? Samo ztělesněné zlo? Každopádně se to blížilo přímo k nim. (str. 78)

Za recenzní výtisk děkuji společnosti Euromedia.

Varování: Následující text může prozradit informace z předešlého dílu Pláč němého boha – 1. svazek (recenze).

Trhlinou na nebesích pronikají na zemi ničivé stíny a víra v bohy napříč Podmořím slábne. Odpadlice Revena se ocitá v zásvětí, okouzlená dračím králem si nechává šeptat do ouška sladká slůvka o tom, že je vyvolená. Velemágova dcera Denyela má v plánu vládnout říši skrze mladšího bratra, ale fanatický Korgerius hrozí utrhnout se ze řetězů a stát se ještě větším tyranem než jejich otec. Pouštní dobyvatel Worlih a nekromant Toreus nalézají zalíbení nejen jeden v druhém, ale také v čarovné skříňce, pod jejímž víkem se ukrývá čirá smrt… kterou by mohli vypustit na své nepřátele!

„Bohové umírají a svět, ve kterém žije, je nemocný. Zdědil rozpadající se říši plnou rozhádaných mágů.“ (str. 237)

Vyprávění opět probíhá v er-formě minulého času prostřednictvím perspektiv, prostor dostávají především hlavní postavy. Mezi nejdůležitější dějové linie patří intriky v paláci, pouštní válečné tažení a přípravy v zahradě bohů na nastolení nového řádu. Nešetří se lstmi, zradami, úmrtími ani jinými zvraty, což sice čtenáře zprvu udržuje v napětí, postupem času z toho ovšem může být již otupělý.

Sloh přináší vyváženou kompozici: popisy prostředí a střípky z historie či mytologie prokládá akce, niterní pochody postav a přirozené dialogy. Nechybí ani hluboké myšlenky nebo naopak odlehčující vtipkování. Potěší i náznaky nevšední romance.

Občas se stane, že klesneme na dno, napadlo Torea. Potom tam zůstaneme nebo se odrazíme a zase vyplaveme. Jenom já se ocitnu úplně dole a řeknu si hmmm, a nemohl bych se dostat ještě níž? Proč to nezkusit? (str. 132)

Pláč němého boha se odehrává o generaci dříve než ostatní knihy ze série Podmoří a nabízí proto ideální vstupní bránu do fascinujícího a propracovaného světa uloženého ve vzduchové bublině na dně oceánu. Tentokrát se dozvídáme více o umění nekromancie a nebeských pořádcích.

Hrdinové se nepřestávají vyvíjet a odhalují svá pravá já. Denyela odhazuje masku obětavé hlupačky a mění se v manipulativní paničku, která se ale možná trošku přepočítala. Revenu dračí křídla ochránila před rozsudkem smrti, nyní však na dračím hřbetě letí vstříc zkáze světa (přinejmenším takového, jak ho zná). Toreus bojuje s vábením magie smrti a mezi pouštními vyvrženci nalézá nový domov. Worlih má šanci pomstít křivdy minulosti, leč jeho ambice s každým dalším triumfem sahají stále výš… až k hradbám velemágova paláce.

Vznešené chování a vyjadřování charakterů občas vykazuje známky teatrálnosti, ačkoliv vzhledem ke kontextu doby a jejich společenskému statusu rozhodně není na škodu.

Když ale všichni odvrátíme zrak, nabudeme dojmu, že se žádná zvěrstva a bezpráví nedějí. Jenže krutosti neubude. Pouze nezůstane nikdo, kdo se bude dívat a pociťovat rozhořčení. (str. 19)

Pláč němého boha rozehrál vskutku poutavou partii fabulí, kde hrdinové coby figurky prozatím čekají ve strategických pozicích. Není ovšem jasné, která strana má momentálně navrch, ani jestli hrací deska jejich litý střet vůbec vydrží

Druhý svazek představuje absolutní nutnost, pokud jste četli ten první – vše do sebe totiž skvěle zapadne a ústřední motiv se uzavírá. Nicméně toho stále zbývá mnoho odvyprávět!

Tereza Matoušková je stvořitelkou ponurého univerza Podmoří, na jehož vlnách se nese téměř celá autorčina literární produkce: kromě obou částí Pláče němého boha (2023, Laser-books) také kupříkladu Hladová přání (2011, Krigl), Vílí kruhy (2015, Mytago) či Děti vánice (2016, Epocha), s výjimkou samostatného románu Válka zrcadel (2017, Epocha). Věnuje se i psaní povídek a nedávno spolu s Terezou Kadečkovou sestavila antologii moderní fantastiky Jiný kraj (2023, Golden Dog). Na další knize, která by přímo navazovala na události Pláče, se zatím údajně teprve pracuje.

Subjektivní názor: Druhý svazek podle mě ještě o kus předčil svého předchůdce a chtěla bych rovněž pochválit úžasné obálky vyobrazující klíčové momenty z příběhu. Již jsem se mnohem lépe orientovala ve světě, dějových liniích i postavách a užívala si krásný jazyk či atmosféru. Jednoznačně kopu za tým Worlih a Toreus!

Závěrečné hodnocení: 89 %

NAD SVĚTEM PODMOŘÍ SE STAHUJÍ MRAČNA.

Velemágova dcera Denyela si zvyká na život ve vyhnanství. Podařilo se jí omotat si kolem prstu velitele Oázy i většinu kolonistů. Blíží se však katastrofa, která může její život znovu převrátit naruby. Mezitím vůdce povstalců Worlih a nekromant Toreus nedbají varování dětí pouště a vstupují do prastarých tunelů pod městem Mornean. Chtějí pátrat po zapomenuté nekromantské technologii, která jim může přinést vítězství. Magie smrti je však zrádná a Toreus už nejednou podlehl jejímu šepotu. Na dalekém severu se nová vílí královna nezastaví před ničím. Ve skrytu duše touží po tom, aby města s továrnami znovu pohltil les. Také dračí král se snaží dosáhnout cíle všemi prostředky. Pokud má znovu spojit dvě poloviny svého těla, musí prve porazit staré bohy. Podmoří se proměňuje a každý východ mechanického slunce je nejistý.

Nakladatelství: Laser-books (Laser)
Série: Podmoří
Počet stran: 344