Recenze: PLÁČ NĚMÉHO BOHA –⁠ 1. SVAZEK (Tereza Matoušková)

Když je touha po moci hlubší než moře

Málokterá říše přežije muže, který ji založil. (str. 108)

Ani ten nejmocnější muž nežije věčně. Své o tom ví velemág Xandrius, jehož každým dnem opouští síla i příčetnost. Pod jeho vládou se kdysi sjednotila celá říše – a najednou se národy bouří a volají po samostatnosti. Víly zavraždily vlastní královnu a mágové se odvracejí od bohů. Jenže Xandrius namísto aby rozprášil nepřátele, obrací svůj hněv proti nejbližším, protože není schopen vidět nic než spiknutí. Dokáže velemágova dcera Denyela učinit přítrž dvorským pletichám i rozmarům starého pána?

Pláč němého boha vychází rozdělený na dva svazky. Přestože spadá do série fiktivního univerza Podmoří, jedná se o samostatný příběh (a není tudíž potřeba znalosti ostatních knih).

Budou pronásledováni a trýzněni, aniž by se čímkoliv provinili. Zmrzačíme je. Sebereme jim děti. Kolik ponížení snese i ta nejvěrnější duše? Postaví se proti vám i ti, které by jinak ani nenapadlo pozvednout hlas. (str. 133)

Vyprávění se odehrává v er-formě minulého času prostřednictvím perspektiv několika ústředních postav. Ze začátku může být náročnější sledovat více dějových linií, nicméně do sebe všechny souvislosti poměrně brzy zapadnou, někteří hrdinové se dokonce setkají a jejich příběhy se na chvíli sloučí.

Na textu se odráží zkušenosti autorky a bohatá slovní zásoba včetně hrstky zajímavých výrazů užívaných již jen velmi zřídka, naopak se jí daří vyhýbat patetickým frázím. Exceluje v popisech prostředí, takže každá scéna tone v dechberoucí atmosféře, ačkoliv méně pozorné a akčněji založené čtenáře může taková expozice nudit a ostrouhají i příznivci romantiky. Celkově vzato ale dynamika funguje dobře, strategie se střídá s intrikami. Jistě zaznamenáte také inspiraci v Bibli, neboť velemág svým konáním připomíná Heroda – s tím rozdílem, že očekávaný spasitel nemá svrhnout jen krutovládce, ale i nebeské bohy...

„Říkáte, že na svět mají přijít stvůry a svrhnout nebešťany. Výborně. Ráda se stanu matkou takové stvůry. Protože bohové, kteří nám vládnou, jsou krutovládci a za služebníky si vybírají jen další tyrany.“ (str. 149)

Podmoří si představte jako rozlehlou říši skrytou pod kupolí na mořském dně, kde světlo a teplo obstarává obří mechanické slunce. Vše funguje samozřejmě na principu magie a nový domov zařídili lidem sami bohové, poté co zemský povrch zůstal zpustošený a neobyvatelný vlivem války

Pozoruhodný mix fantasy a dystopie se špetičkou steampunku je zasazený do opravdu zvláštního období, v němž pokrok nedokázal vymýtit kořeny feudalismu a rozvoj vědy s filosofií zabránit náboženskému fanatismu. Přináší rovněž pestrou škálu nadpřirozených bytostí: od éterických víl přes oživlé mrtvoly a krvelačné bestie až k majestátním drakům.

Z hrdinů nejvíce září velemágova dcera Denyela, jež se nachází v centru dění. Musí se neustále přetvařovat a dělat ze sebe hloupou chudinku, aby nezavdala otci důvod vidět v ní hrozbu. Umí být soucitná, ale v první řadě se stará sama o sebe – a přestože se jí něco nelíbí, je nucena nezasahovat. Prozatím.

Worlih má opačný problém. I když je inteligentní a odvážný, kvůli znetvoření v něm okolí vidí pouhého mrzáka. Zvládne získat pouštní národ na svou stranu a svrhnout strýce uzurpátora? Mladší sestra Revena se mu snaží pomáhat, avšak její impulzivní povaha a prořízlá pusa plná kacířských řečí mu v tom spíše škodí.

Nekromant Toreus se ocitá v nejisté pozici a musí uprchnout ode dvora. Důvodem je jeho zkažená krev, z níž moderní laboratorní techniky dokážou údajně nalézt sklony ke zradě. Má před sebou důležitou misi, na které se k němu náhodou připojí víla Kajam. Netuší, že dávná přítelkyně sleduje vlastní tajný úkol! Aby totiž odčinila nedávné pochybení, svolila, že bude pro svou královnu špehovat.

Navzdory nepříliš originálním archetypům nelze postavám upřít více vrstev a morální šeď, což je činí nadmíru uvěřitelnými a s velkou pravděpodobností si mezi nimi vyberete alespoň jednoho favorita.

„Když jsi pohledná, máš vyhráno a můžeš si dělat s muži okolo sebe, co chceš. Jenomže ty hezká nejsi. To je, jako bys vyrazila do boje s holýma rukama.“ (str. 50)

Ambiciózní titul s propracovaným světem, výraznými charaktery, rýsujícími se epickými boji a mocenskými pletichami na pozadí teprve uvádí věci do pohybu a bez pokračování zatím působí jako předehra před milováním.

Ráda knihu doporučím náročnějším čtenářům fantastiky, kterým nevadí pomalejší rozjezd.

Tereza Matoušková (přezdívaná Temnářka) o sobě dala poprvé vědět vlastním nákladem Dnes se neproměňuj (2008) a Branou snů (2009), čímž položila základy série Podmoří. Dnes se považuje za stálici na poli tuzemské fantasy literatury, provozuje lekce tvůrčího psaní a kromě povídek v antologiích (Žena s drakemMladé čarodějkyJiný kraj aj.) má na kontě několik románů, ať už samostatných (Válka zrcadel) nebo v rámci Podmoří (Hladová přáníVílí kruhy, Děti vánice). Nejnovějším přírůstkem je právě Pláč němého boha – 1. svazek, přičemž 2. svazek na sebe naštěstí nenechá dlouho čekat.

Subjektivní názor: Ačkoliv o existenci autorky vím, zatím jsem neměla tu čest se s jejím dílem blíže seznámit. A s radostí oznamuji, že se jí povedlo ukázat se v tom nejlepším možném světle! Novinka Matouškové je vyspělá a kvalitní, stylem má blízko k mému milovanému Zaklínači, Písni ledu a ohně, Krysám apokalypsyZloději osudů nebo Polovičnímu králi. Sice se ještě nic extra závratného z hlediska děje neudálo, ale oblíbila jsem si většinu hrdinů a těším se, co s nimi a celou fascinující říší bude dál.

Závěrečné hodnocení: 85 %

Před dvěma tisíci let si velemág Xandrius podrobil národy a vybudoval světovou říši. Kouzla mu zajistila dlouhověkost a zdálo se, že bude panovat věčně. Teď se však šeptá, že se jeho čas krátí, a bez vlády pevné ruky začínají zemí zmítat nepokoje. Velemágova dcera Denyela o otce obětavě pečuje. Musí strpět nejenom starcovy vrtochy, ale taky se vypořádat s intrikány u dvora, kteří se nemohou dočkat, až si utrhnou svůj díl moci. Z odlehlých koutů říše zatím přicházejí podivné zprávy. Povstalci z pouště si do čela zvolili od narození chromého a zohyzděného Worliha. Věří, že mu znetvoření propůjčuje zvláštní sílu, která jim pomůže zvítězit. Mezitím v lesích daleko na severu zkropila kmeny stromů krev vílích žen. Na nebi se objevují podivné pukliny. Někteří dokonce tvrdí, že chrámy jsou prázdné, bohové mrtví a nebožtíci vstávají z hrobů. Denyela zkazkám nevěří a snaží se v první řadě zachránit otcovo dědictví. Jenomže se brzy sama přesvědčí, že ne všechny neuvěřitelné příběhy jsou smyšlené.

Nakladatelství: Laser-books (Laser)
Série: Podmoří
Počet stran: 416