Recenze: ZMATENÁ NEVINNOST (Lenka Hnátová)

Toxická romance s psycho prvky

„Vždycky to bude on, že jo? Ty si jinou možnost prostě nepřipustíš, viď?“ (str. 164)

Za recenzní výtisk děkuji autorce Lence Hnátové.

Tomáš je citlivý mladý muž, který na základní škole zažíval peklo kvůli šikaně. Bohužel se do toho, kdo ho šikanoval, i zamiloval, jelikož se jednalo o opravdu atraktivního chlapce. Na střední má v plánu začít s čistým štítem, i přestože s ním studuje i onen problematický mladík. Všechno je v pořádku, tedy do té doby, než si jeho nejlepší kamarád Míša začne rozumět s jeho nepřítelem… Zamilovanost nepolevuje a Tomáš nemá ani tušení, co všechno ho ještě čeká!

Vypravování v ich-formě je tentokrát méně propracované než v předešlém románu Táhni z mé hlavy. Čtenáři ke své nelibosti mohou narazit na spoustu zdrobnělin, nejvíc je do očí bijící slovo vlásky. Tím klesá i autenticita stylu a snižuje se tempo, přestože se prakticky stále něco děje. Ani slovník není tak bohatý, jak jste u autorky zvyklí, a určitě by pomohla pečlivější korektura, která by právě tyhle nedůslednosti a nepovedené části odstranila.

Prolog zobrazuje kapitolu, která se odehrává až ve druhé třetině, a vy tak nemáte možnost hned pochopit, co se bude dít, i když to zřejmě snadno vytušíte. Dějová linie je jednoduchá, ačkoliv v některých případech zbytečně zmatečná. Autorka se rozhodla poměrně nešikovně zobrazit v přímé linii i minulost, tudíž trochu motá, což někoho může zmást, anebo dokonce odradit. Podobně se k líčení již uplynulých událostí dostává i později, což už čekáte, takže vás to tolik nezaskočí. Ovšem je znát, že práce s textem ještě pokulhává a bude třeba ji vypilovat.

Hlavní hrdina Tomáš je podobně malý jako protagonista z knihy Táhni z mé hlavy (recenze), dokonce používá stejné citoslovce he. Bohužel se tímto snižuje uvěřitelnost, jelikož působí, jako by oba byli napsaní poměrně obdobně. Tomáš je však zženštilejší, minimálně tak působí vzhledem k již zmíněnému nadužívání zdrobnělin. Charakter není úplně povedený a vážně za to může spíše opis a ztvárnění, což nepotěší náročnější milovníky LGBTQ.

Na druhou stranu se ale Lence Hnátové povedl Míša. Kluk do nepohody. Usměvavý kamarád, se kterým se Tomáš učí, je neskutečně sympatický a přitažlivý. Někomu může lehce připomínat oblíbené hokejisty z děl Elle Kennedy, což je rozhodně ohromný klad. Ovšem Míša má něco navíc. Zajímavým způsobem se jeho charakter projevuje a je hlubší…

Tím se dostáváme k námětu, jenž je opravdu zvláštní. V první chvíli očekáváte romantickou jednohubku, u které máte pocit, že spisovatelka přesně neví, co vlastně chce předvést, nakonec se vám dostane velmi znepokojujících scén, jež hraničí nejen s toxickou láskou, ale už by je šlo zařadit až do žánru psycho s lehkou hororovou atmosférou. Tohle sice neocení romantické milovnice, ale určitě se jedná překvapení, které stojí za to odhalit. Kupodivu se vše s ohledem na povedenou přípravu milostné zápletky zdá  i přes kontroverzi vcelku přirozené a uvěřitelné.

Když už je řeč o té kontroverzi, můžete se těšit na hodně žhavé intimní scény, které zasahují až do BDSM, a musím uznat, že jsou sepsané velice opravdově. Jestli nejste na erotické gay romance zvyklí, nejspíš budete udivení, ale pokud jste, tohle se vám určitě bude líbit.

Jediné, co asi nikdo nepochopí, je zabedněnost ústředního aktéra. Každý, kdo si knihu přečte, už od počátku tuší, co se vlastně děje, jaké jsou city jeho nejlepší kamaráda a co má v úmyslu. Tomáš je zobrazen jako naprosto nechápající až hloupý vůči tomu, co se mu Míša snaží říct. Je logické, že se jedná o hodně účelový krok, jenž vám však může docela vadit.

Závěr je drsný, pochopitelný i emotivní. Dá se říct, že vás svým způsobem dostane, protože něco takového jste nejspíš na rozdíl od toho všeho, co bylo zřejmé, neočekávali. Ale proč ne, věrohodné a líbivé, na jednu stranu se Tomášovi ani nedivím…

Jelikož koncept není tak vypracovaný jako předešlý díl, zajímalo mě, zdali se jedná o prvotinu. A ano, je to první autorčino dílo, které sepsala jako fanfikci na téma My Hero Academia. Původně byla kniha prezentovaná na portálu Wattpad, poté přepracována do nynější podoby a vydána jako e-kniha. Ovšem ty nedostatky pořád má, stejně jako opravdu nevypsaný styl psaní, který spolu s některými slovy může náročnější čtenáře bít do očí. Téma je působivé, i zajímavé zpracování mohu vyzdvihnout, ale vyprávění samotné má nepřehlédnutelné vady, jež zřejmě editorka/korektorka prostě nijak neupravila. Zcela určitě nedosahuje úrovně Táhni z mé hlavy a je vidět, že ačkoliv obsažená témata jsou skvělá, spisovatelka potřebuje ještě růst.

Zmatená nevinnost má své zápory. Kdyby byla Lenka Hnátová zkušenější, nejspíš by vás tahle četba i vyděsila, ohromila a nikdy nepustila. Takhle bohužel není až tolik kvalitní, což je samozřejmě škoda, přesto máte možnost užít si silný příběh o toxické lásce

Jelikož jsem přečetla obě gay romance, které Lenka Hnátová sepsala, mám za to, že právě Zmatená nevinnost je její debut. Není povedená tolik jako Táhni z mé hlavy, má víc chyb, ačkoliv námět je tedy hodně peprný a vážně psycho. Opravdu se mi to svým způsobem hodně líbilo a Míša na mě udělal velký dojem. Škoda jen, že nebylo dílo bez kazu, protože to by pak bylo takové terno, že by možná změnilo i českou scénu.

Závěrečné hodnocení: 72 %

První lásky jsou často bláznivé a nepochopitelné. Přesně takovou prožívám i já. Naprosto šílenou platonickou lásku ke klukovi, který nemá o mých citech nejmenší tušení. Dopřává mi jen tvrdé rány pěstmi a šikanu, přesto ho nedokážu vyhnat ze srdce. Východiskem z mé prekérní situace se měl stát nástup na střední školu. Měl jsem navždy zmizet od jeho modrých očí a tváře bez úsměvu. Jenže, kdo by čekal, že se ocitne na stejném intru, dokonce na té samé střední škole jako já? Moje trápení pokračuje, ale zároveň se objevilo světlo na konci tunelu v podobě úžasného a hodného kamaráda. Bylo by snadné ho milovat, ale srdci nelze poručit. Jmenuji se Tomáš a tohle je příběh o mých zmatených citech.

Nakladatelství: Petunky
Žánr: LGBTQ, gay romance
Počet stran: 232