Recenze: ROZBITÉ SVĚTY (Markéta Prášková)

Časy lásce nepřející i pátrání po rodinném tajemství

Měli jsme pocit, že není těžké odpoutat se od země a vzlétnout k obloze svobodně jako ptáci. Život je krásný, když jste mladí a zamilovaní. Problémy, které snad číhaly tam venku, se nás nedotýkaly. Ne tady. Ne teď. (str. 276)

Za recenzní výtisk děkuji autorce Markétě Práškové.

Daniela Palánová zažila krušné časy druhé světové války již jako dvanáctiletá dívka. Jakožto dcera Židovky a proti režimu se bouřícího katolíka se musela ze dne na den naučit samostatnosti a předčasně dospět. Nastaly sice už doby míru, rozhodně ale nejsou poklidné. Tvrdá 50. léta postupně trestají všechny své odpůrce. Zvrat nastává v okamžiku, kdy se její rodinu rozhodne ze zahraničí navštívit strýc Max, aby jí předal další vodítka k nalezení zděděného majetku po druhém strýci Karlovi. Ten ho včas ukryl, aby se k němu nacisté nedostali. V ubytovaném hotelu je ale zákeřně zavražděn a nestihne předat naprosto nic. Podezření padá na Stanislava, Danielina otce, bývalého vězně z Mauthausenu. Místo nastávající veselky musí Daniela řešit, jak tatínka zachránit ze spárů StB. a odhalit skutečného vraha. Aby toho nebylo málo, zničehonic se zjevuje Cyril. Chlapec, do něhož byla beznadějně zamilovaná a kterému vděčí za svůj život. Zvládne vše ustát, nebo je toho na jednu osobu příliš?

Kniha je rozdělena do čtyř kapitol podle odehrávaného letopočtu: 1952, 1944, 1948 a 1953. V úvodu každé z nich je citát státníka (Stalin, Heydrich, Churchill, Gottwald), jenž velmi zhušťuje atmosféru. Protagonistkou, jejímž pohledem sledujeme jednotlivá období, je Daniela. Vnímáme její myšlení jakožto protektorátního dítěte, až po dospělou slečnu v komunistickém Československu. Jazyk je bohatý s rozsáhlou slovní zásobou, bez výrazných stylistických či gramatických chyb.

Spisovatelka barvitě zachycuje strach, hlad a všudypřítomnou bídu stejně dobře jako lásku či květnové osvobození. Právě poslední zmíněné zaujímá významnou část románu. Sugestivní vykreslení má za následek silné ztotožnění s postavami, takže budete mít pocit, že i vy stavíte barikády a vaříte čaj povstalcům.

V dobách před válkou se maminka přátelila s mnoha lidmi. Německá okupace však vztahy hluboce narušila a ani stará přátelství nezůstala zachována. Tma se plížila městem a mráz přituhoval. Vydaly jsme se rychle na cestu domů. Blížil se čas nočního zákazu vycházení. (str. 67)

Přes statické prostředí Prahy se dostaneme i do mnoha dalších koutů Československa. Podstatnou úlohu hraje organizace Orel, což je katolicko-sportovní spolek, dost podobný skautingu. Daniela získává spoustu přátel, s nimiž ji pojí několikaleté přátelství. S nejlepší kamarádkou Vlastou Královou dokonce pracují jako zdravotní sestry, nicméně nečekejte větší popisy z tohoto prostředí.

Ať již můžeme jako hlavní námět považovat válku, snahu osvobodit otce či odhalit vraha a získat tak rodinný majetek, ústředním pojítkem všeho je láska. Cyril je mužem, jehož byste chtěli znát i v reálném životě. Člověk věřící a bojující za své ideály, přesto oddaně milující jednu ženu. Markéta Prášková vyčleňuje prostor, abyste porozuměli, jak moc byl pro Danielu důležitý. Ostatně i další charaktery jsou vykresleny realisticky a s velkým umem. Ať už se jedná o postavu kladnou či zápornou, budete naplno chápat její pohnutky. Jak byste cítili nastupující totalitu, když byste byli zamilovaní?

Pozorovala jsem černého pavoučka lezoucího po stropě, dokud nezmizel za okrajem skříně. Ležela jsem bezvládně na posteli, jako by na mně spočívala všechna tíha světa. Snažila jsem se zůstat silná, ale s dosud nepoznaným strachem jsem vůbec neuměla bojovat. Na čtení jsem neměla ani pomyšlení, a svíčku jsem proto raději brzy sfoukla. Noční doba je zvláštní. Věci se zdají jiné, když svět zčerná. Úzkosti, obavy a nejistoty pomalu vstávají a cení zuby. (str. 87)

Každá postava má své místo a důvod, proč je popsaná. Autorka propojuje i drobné zmínky, takže doporučuji pozorné čtení. Zdárně vytváří tajemno, napětí během četby plynule stoupá, takže se dočkáte vygradovaného konce.

Pro někoho vyčerpané téma je zpracované originálním způsobem a vychází podle několika skutečných příběhů pospojovaných do celku. Postupem času můžete vnímat drobnou předvídatelnost, nicméně stejně vítězí pocit, jestli se to nakonec skutečně stane podle vašeho odhadu. Troufám si tvrdit, že i tak budete v některých odhaleních překvapeni. Počítejte s výraznou romantickou linkou, protože láska, ať již rodinná, milostná či přátelská, má hlavní slovo.

Najednou jsem všechno uviděla ve stejném světle jako táta. Bohatství není pro život podstatné. Podstatné je, že neustále zbytečně umírají lidé, s nimiž jsme ještě chtěli sdílet život. Hrdinové nám mizí před očima a s posledním výdechem každého z nich náš národ tolik ztrácí! Kdyby to aspoň válkou skončilo! Kdybychom potom vzdali uctivě hold našim padlým a s láskou a pohnutím vzpomínali na jejich statečné skutky… My ovšem nemůžeme. Ne veřejně. My totiž dnes, osm let po válce, prožíváme velmi podobný čas jako tenkrát. (str. 353)

Na poli historického románu se jedná o zajímavý počin, který zaujme atmosférou i zpracováním. Pokud bych srovnávala s nedávno dočtenou knihou Návrat nežádoucí, rozhodně dejte přednost Rozbitým světům. Sice se nedozvíte zdravotnické podrobnosti, za to nasajete dobovou atmosféru, okořeněnou o tajemství, zvraty i psychologii postav. Čtení, jež rozhodně není ploché a má co nabídnout. Doporučuji všem milovníkům silných příběhů zasazených do nedávné minulosti.

Markéta Prášková je zkušenou autorkou výpravných fantasy. Na kontě má např. sérii Klobouky z Agaverny. Psaní tohoto žánru považuje za dobrou zkušenost, jež ji pomohla zorientovat se i v tomto románu. Pochází ze Světlé nad Sázavou, kde vystudovala i tamní gymnázium a pokračovala ve studiu pedagogiky v Hradci Králové. Zajímavostí je, že jako malé se jí pletla písmenka a hodiny čtení pro ni byly utrpením.

Určitě jste někdy zažili pocit, že jste se chtěli setkat s některými literárními postavami. A přesně tento dojem jsem si z Rozbitých světů odnesla já. Perfektní představení, díky kterému si všechny zamilujete. Kniha se mi velmi líbila, četla se lehce a několik posledních stránek uteklo jako nic. Pár situací mi přišlo pro mé nastavení až moc romantických, ale v konečném důsledku se můj názor nezměnil. Poutavé vyprávění o nelehké době, silných charakterech a odhodlanosti. Rozhodně doporučuji.

Závěrečné hodnocení: 95 %

Působivý příběh inspirovaný skutečnými událostmi z období strhujících dějinných změn v Československu

Píše se začátek roku 1945, poslední válečná zima. Němci již cítí v ovzduší prohru, přesto opět organizují transporty Židů do koncentračních táborů. Dvanáctileté Danušce tak odjíždí poslední příbuzná, která jí v Praze zůstala, její matka. Osamocená dívka se bez přátel a rodiny musí spolehnout jen sama na sebe a každý den statečně bojovat o přežití. S nadějí očekává brzkou porážku Němců a vyhlíží návrat svých blízkých. Šťastné období poválečné svobody ovšem končí dřív, než mohl kdokoli předpokládat. Již dospělá Daniela se navíc pouští do nebezpečného pátrání po velkém rodinném tajemství. Pomoci jí může jediný člověk, milovaný muž, kterého před lety ztratila….

Nakladatelství: MOBA
Žánr: historický román
Počet stran: 432