Recenze: SKRYTÉ DIMENZE (Jiří Mazurek)

Nic není tak jasné, jak se na první pohled zdá

Skryté dimenze (Jiří Mazurek, volné pokračování e-knihy Polární záře, nakladatelství Martin Koláček – E-knihy jedou), sci-fi
Tohle na své práci nesnášela, tu přemíru zájmu od kolegů-mužů, ale i několika žen a jednoho exempláře neurčitého pohlaví, kterého/kterou zaměstnávali jen proto, aby naplnili kvóty pro LGBT+. Samozřejmě, že věděla, co se o ní povídá. Chytrá a sexy. Tak jasně… Nedostupná a od rány. To spíš… Neměla žádný delší vztah od doby, co odešla z vysoké. Vlastně si nepamatovala, že by měla za poslední roky vůbec nějaký vztah. (ze 4 % knihy)

Za recenzní e-knihu děkuji autorovi
Jiřímu Mazurkovi.

Samantha Millerová pracuje v ústředí NSDA (National Security and Defence Agency) jako analytička. Uplynuly již dva roky, co seděla u jednoho stolu se třemi zarostlými cizinci a plánovala jejich novou identitu i budoucnost. Bruner, Gomelskij a Volkov. Připadají vám povědomí? Pokud jste četli Polární záři, tak vás jistě zajímalo, co s nimi bude dál. Jenže Millerová v současnosti řeší jiný problém. Předchozí šéf Curtis nežije, kolega Michael Schuman z oné schůzky také ne. Ona jediná ví, co se stalo, ale naživu nemusí zůstat nadlouho…

V šedesáti kapitolách se vydáme na Wranglerův ostrov, kde trochu z donucení přežívá Airvars Balakin. Následně prozkoumáváme Stanici Puškin ležící na Marsu, planinu Tharsis či Clarkeovu stanici. Všude se začínají dít neobvyklé věci. Ať již sabotáže, výbuchy, či mizení osob. Může za tím stát objev z tzv. Nové země?

„Jak se kdysi říkalo lidem, kteří dělali těžkou manuální práci předtím, než vynalezli roboty?“ odfoukla si z čela ofinu, která jí stále padala do očí. „Otroci,“ odpověděl. „A později?“ „Nevolníci.“ „A ještě později?“ „Státní zaměstnanci.“ (ze 70 % knihy)

Millerová nalézá bývalého kapitána ponorky Gomelského, protože se domnívá, že jejich společné tajemství z nich zároveň dělá cíle ke zneškodnění. Jako tým se snaží zodpovědět několik otázek. Proč se jich někdo tak vehementně touží zbavit? A kdo stojí za hlasem tajemného pana C., jež je vyvádí z nebezpečí a za všech okolností jim pomáhá?

Skryté dimenze (Jiří Mazurek, volné pokračování e-knihy Polární záře, nakladatelství Martin Koláček – E-knihy jedou), sci-fiSkryté dimenze (Jiří Mazurek, volné pokračování e-knihy Polární záře, nakladatelství Martin Koláček – E-knihy jedou), sci-fiSkryté dimenze (Jiří Mazurek, volné pokračování e-knihy Polární záře, nakladatelství Martin Koláček – E-knihy jedou), sci-fi
Zdroj: e-kniha

Rok 2043 nabízí spoustu technologických vymožeností. Umělá inteligence, elektromobily či vylepšení o implantáty, jenž vám mohou změnit tvář, či dovést k dokonalosti některou z vašich dovedností. Není ojedinělé, že někteří jsou umělými součástmi tak prosyceni, že se jedná spíše o kyborgy. Kromě půdy spojených států mnohem více času strávíme ve vesmíru, na planetách i v jiných dimenzích… Zmíněna jsou i témata dneška (velké spektrum pohlaví, kvóty apod.)

Od setkání Millerové a Gomelského autor rozehrál prakticky nekončící boj o život. Napínavé akční scény jsou prošpikované stále detailnějším seznamováním i humornými prvky. Vypravěčem je nezúčastněný pozorovatel, jenž příběh uvádí povětšinou chronologicky se zaměřením na naší dvojici, ale dojde i k odskokům na jiné postavy.

Skryté dimenze jsou volným pokračováním knihy Polární záře. Nicméně úplně je nedoporučuji číst jako první. Samozřejmě hlavní zápletku pochopíte i tak, ale budete ochuzení o historii a vývoj postav, jež se objeví i v tomto díle, i o samotný „polární objev“.

Jiří Mazurek ubral na technických detailech a vsadil na problémy charakteru epizody, tzn. několik situací vložených do hlavního příběhu. Drží tak skvělé čtecí tempo a mají správný švih. Místy mohou působit účelově, neuvěřitelně či spoléhající na velkou náhodu, osobně mi však nikterak nevadily. Samozřejmě počítejte s tím, že vzhledem k tomu, kde se děj odehrává, budete mít stále dost informací z oblasti fyziky, ale jejich zakomponování oproti předchozímu dílu je zdařilejší.

Zdroj: e-kniha

Některé čtenáře může překvapit, že kromě klasického sci-fi, velkou pozornost věnujete i vztahům a drobné erotice. Spisovatel to zvládl vybalancovat hlavně díky humoru a špičkování, takže se nemusíte bát, že byste obraceli oči v sloup studem.

Od oné chvíle na ošetřovně udržovali zvláštní status-quo: na veřejnosti se oslovovali „Millerová“ a „kapitán“. Říká se, že láska je hra, a tohle byla hra, která je bavila oba. Mimo to, nikdo jiný nedokázal vyslovit její příjmení, čtyři slabiky zakončené hrdelním „á“, s tak hlubokým a erotickým vibratem jako on. Sammy a Alex existovali jen v soukromí, a zvláště ve chvílích, kdy si šeptali rozechvělým hlasem zdrobněliny do ucha, zatímco jejich těla spěla k bouřlivému vyvrcholení. (ze 37 % knihy)

Po literární stránce se jedná o čtivý a vyvážený počin, jemuž bych však věnovala lepší korekturu.
Na některých místech docházelo k duplicitě slov, převážně zvratných zájmen. Oceňuji dodatky na konci, kdy autor vysvětluje např., co je grafen, Mooreův zákon, mozkové implantáty apod. Dodány jsou i nákresy, schémata a jiné obrázky. Zároveň zmiňuje, v jaké fázi pokroku jsme v těchto oblastech v současnosti.

Jiří Mazurek se prosadil i v zahraničí, kde mu v angličtině vyšly novely The City of Wizards a The War of Spells. S manželkou a dvěma syny žije v Orlové, učí matematiku a statistiku na Slezské univerzitě. Mezi své koníčky řadí turistiku, četbu, fotografování a fotbal.

Titul se mi velmi líbil a ve srovnání s tím předchozím dopadl po obsahové stránce mnohem lépe. Např. scéna na pašerácké lodi byla strhující! Ubylo postav, prostor byl dán těm hlavním a nemuseli jste řešit zbytečné odbočky. Přesto si myslím, že kdyby mělo být další pokračování prostor rozhodně je. Doporučuji všem milovníkům sci-fi, jimž nevadí i vztahová linka. Co myslíte, jsou i jiné světy, než je tento?

Závěrečné hodnocení: 82 %

Rok 2043. Na Marsu se objevuje záhadná anomálie, v Praze se probouzí k životu umělá inteligence a agentka Samantha Millerová se společně s bývalým ponorkovým kapitánem Alexandrem Gomelským ocitá uprostřed mocenské hry, která rozhodne o osudu lidstva. Odhalí agentka a kapitán na své nebezpečné pouti Sluneční soustavou pravdu dřív, než je jejich tajemný nepřítel stačí zastavit? Komu mohou věřit, a komu ne? A jak s tím souvisí nedávný objev na Nové Zemi? Volné pokračování románu Polární záře.

Nakladatelství: Martin Koláček – E-knihy jedou
Série: volné pokračování Polární záře
Žánr: sci-fi