Recenze: JEZ JAKO KANEC (Ludmila Bakonyi Selingerová)

Jak Bóďa svůj život změnil

Jez jako kanec (Ludmila Bakonyi Selingerová, ilustrace Alessandro Ceccarelli, nakladatelství Jota), literatura pro děti

Kdysi a kdesi, za čtyřmi lesy, jeden kanec v křoví žil, ten hladový věčně byl... (str. 10)

Za recenzní výtisk děkuji autorce Ludmile Bakonyi Selingerové.

Vysvětlit dětem zásady vyvážené stravy a zdravého životního styl bývá často obtížné. Málokdy se o tato témata zajímají a buďme k sobě upřímní, mnoho z nás si cestu a správný přístup ke stravování našlo až v dospělosti. Jak začít, a obecně děti motivovat, poradí sympatická kniha plná interaktivních písniček s názvem Jez jako kanec.

Příběh začíná seznámením s naším hlavním hrdinou, velkým švihákem kancem Bóďou. Ten je nyní silný, fit a šik, ale vždy tomu tak nebylo. V následujících osmi kapitolách nám vypravěč odhaluje, jak se do tohoto stavu dostal, a co jej k tomu vedlo. Kdysi dávno totiž nechtěl jíst nic jiného než sladkosti a brambůrky. Zelenina mu přestala chutnat a závislost na nezdravém jídle ho brzy zanechala úplně bez přátel. Nebylo mu vůbec dobře a často ho bolelo břicho.

Jednoho dne ale potkal krásnou novou sousedku bachyni Vilmu, jež byla jeho pravým opakem. Byla silná, krásná a v dobré formě. Od momentu, co ji uviděl, měl pocit, že našel svou spřízněnou duši. Jenže to mělo háček, Vilma si ho kvůli bídnému vzhledu spletla s žebrákem a utekla. Po této události se Bóďa vydal na tajnou misi za pozorováním Vilmy a zkoumáním jejího životního stylu. Tím přišel konec válení a nastal čas vaření.

Titul je obrázkovou knížkou textově-obrazového typu a spadá do žánru autorské zvířecí pohádky s edukačními prvky. Hlavními protagonisty jsou zvířata, tudíž se v ní setkáváme s antropomorfismem, jelikož jsou zvířecím postavám přisuzovány lidské rysy.

Text je čtivý a některé části jsou dokonce vyprávěny ve verších. Zábavný jej dělají narážky na známé pojmy zakomponované do tohoto pohádkového světa. Za příklad můžu uvést místní fast food – Kvák Donald. Edukační složku nacházíme v důležitých souvislostech a stránkách věnovaným výživě. V těch se dozvídáme, co naše tělo potřebuje, v jakém množství, a jak probíhá samotné trávení. Informace jsou opřeny o názorné a barvité ilustrace z pera Alessandra Ceccarelli. Spolu s grafickým zpracováním publikace, jsou velmi přínosnou součástí.

Záměrné využití dvou naprosto odlišných postav funguje příkladně. Recipienti tak mají možnost vidět, jaký výsledek mají dva naprosto odlišné přístupy k jídlu, a že nikdy není pozdě se sebou začít něco dělat. Vilma je pro Bóďu velkou motivací a touha sblížit se s ní pohnutkou vpřed. Čím víc si o jejím způsobu života zjišťuje, tím tomu začíná přicházet na kloub a uvědomuje si, že „zdravá“ strava není jen o zelenině.

Chytlavé písničky s notovým záznamem a texty u sebe mají v rohu QR kódy zprostředkovávající odkaz k poslechu na Youtube. Osobně si myslím, že budou skvělým zpestřením četby pro ty, kteří chtějí svým dětem čtenářský zážitek vylepšit.

Jez jako kanec je vskutku příjemným čtením pro malé i velké, neboť se jedná o příběh, který bude s dětmi růst. U předčtenářů můžete začít třeba jen s dějovou linkou, zatímco dětem čtenářského věku už nabídnete i dvoustrany zprostředkovávající detailnější informace.

Autorkou nevšední publikace je Ludmila Bakonyi Selingerová, kterou psaní bavilo od dětství. Její pedagogická profese jde vidět ve vzdělávací složce, již vkládá do svých knih. Za zmínku tedy rozhodně stojí Co sežral žralok (recenze), Pod vodní hladinou či O nebi a zemi aneb Meteorologické pohádky (recenze). Kromě autorství se živí jako divadelnice. Se souborem Divadlo Pampeliška koncipuje představení a programy na podporu dětské čtenářské gramotnosti.

Osobně dílo považuji za velmi povedené. Zaujala mě jeho hravost a originální koncept, jenž má šanci zaujmout i dospělé. Pracovat se s ním dá různorodě a otevírá mnoho dalších témat k bližšímu prozkoumání. V ději je mimo jiné zmínka o lokálních a bio potravinách stávající se v dnešní době čím dál populárnější. Pokud chcete, aby se vaše ratolesti při čtení pobavily a navíc se i něco nového dozvěděly, s pořízením této publikace bych neváhala.

Závěrečné hodnocení: 85 %

Zábavný průvodce světem zdravého přístupu ke stravě, tělu i krajině.

Kniha Jez jako kanec dětem humorně a poutavě odhaluje důležité souvislosti a předává jim informace potřebné k tomu, aby chápaly, co je zdravá strava, proč ji naše tělo potřebuje a co se děje, když se o své tělo staráme, či nestaráme. Příběh kance Bódi vás provede tématy jako fungování trávení, ekologické zemědělství a sezónní stravování. Jeho dobrodružství ukáže, že všechno zlé je pro něco dobré a že lásku je důležité chovat nejen k druhým, ale i k sobě.

Kniha je vhodná pro všechny jedlíky předškolního i mladšího školního věku. Mimo pohádku obsahuje vtipné ilustrace, říkanky i písničky s notovými zápisy, akordy a vlastními QR kódy, abyste si nahrávku mohli pohodlně pustit i z internetu.

Nakladatelství: Jota
Ilustrace: Alessandro Ceccarelli
Žánr: dětská literatura