Recenze: DRUŽINA ZATRACENÝCH (Jan Urban)

Společenstvo náramků aneb výprava za záchranou světa

Družina zatracených (Jan Urban, 2. díl ze série Věčné mlhy, nakladatelství Albatrosmedia – Cooboo), fantasy
„Svým způsobem jsme malé vojsko, které musí fungovat jako řetěz, aby dokázalo svého nepřítele sevřít. Aby se tak stalo, budete muset poslouchat na slovo toho, kdo stojí na začátku toho řetězu. (…) Když vám řeknu, abyste svůj batoh zahodili, aby se vám líp běželo, tak ho zahodíte. Když řeknu, že dnes snídaně nebude, neukrojíte si ani plátek, najíte se jindy. Když zavelím, že půjdeme od brzkého rána nebo pozdě do noci, neuslyším jediné slůvko protestu. Když nařídím, abyste nebojovali, necháte meče v pochvách. Když rozkážu, abyste se bili, bez zaváhání tasíte. Když řeknu, abyste skočili do sraček, tak skočíte do sraček. Bez reptání. Nezapomínejte, že tohle už není země, kterou jste znali. Magie ji proměňuje den za dnem od chvíle, kdy se vrátila, k obrazu svému. Kdo na ni nevyzraje nebo se nepřizpůsobí, nemá šanci přežít.“ (str. 25)

Za recenzní výtisk děkuji autorovi Janu Urbanovi.

Varování: Následující text může prozradit informace z předešlého dílu Zloděj osudů (recenze).

Dvanáct mladíků (od šlechtice přes knihovníka až po syna běhny), jež bláznivý mág Roland před svou smrtí označil za vyvolené, se v ozbrojeném doprovodu vydává na strastiplnou pouť za nalezením náramků moci. Dokážou si však poradit s nástrahami, kterými jsou artefakty chráněny? A dostanou se k nim dříve než zrůdní poskoci temného pána Maldebra?

Aniž by cokoliv tušili, v patách jim kráčí nájemný vrah Noční Stín s úkolem získat ony čarovné předměty pro svého klienta. Správce Kaldur Silador mezitím chystá nové intriky a stejně tak tajemné Bratrstvo. Strážkyně Mlh Syhaia se ocitá jen krůček od dopadení zloděje Kostky osudu, zatímco bůh Zyrzir poruší tabu a vyžádá si věštbu od titána. Náramky se prý stanou pro své nositele spíše prokletím nežli darem, a kromě záchrany či zkázy světa by mohly i rozpoutat válku mezi bohy

Nemáme nic, jen slib mrtvého muže a vidinu, za níž se bezhlavě ženeme… (str. 20)

Příběh se odvíjí v er-formě minulého času, kdy se v rámci kapitol střídají perspektivy několika postav (známe jejich myšlenky a pocity), přestože tento koncept párkrát nabourá vypravěčova vševědoucnost. A pokud již od četby prvního dílu uplynul nějaký čas, pravděpodobně se připravte na počáteční zmatek…

Sloh na slušné úrovni a dynamický děj se postarají, že stránky budou ubíhat rychleji než krajina při trysku na koni. Textu více dialogů opravdu prospělo, navíc se tentokrát můžete těšit na pěknou dávku akce a bojů – leč na úkor prostoru pro dvorské i božské pletichaření. A přestože jedna dějová linka s ostatními většinu času vůbec nesouvisí, ke konci se dočkáme uspokojivého propojení. Krapet klišé náměty vyváží osobité zpracování.

Tahle cesta bude dlouhá. Příležitostí bude jako hvězd na obloze. (str. 39)

Vracíme se na Gambalu, kam se po minulých událostech vrátila magie, což značí všeliká nová nebezpečenství. Zaprvé, v říši se začínají objevovat dávno zapomenutí (ne)tvorové. A zadruhé, vyvstává hrozba invaze sousedních zemí, které se doposud kvůli vizi vleklé války bez použití kouzel držely zpátky.

Během dobrodružné pouti navštíví Dědicové (jak se statečné dvanáctce přezdívá) spolu s elitní jednotkou Nočních čepelí mnoho fascinujících míst: strašidelný důl, divoký les nebo třebas jícen sopky. Setkají se nejen s temnými přívrženci meleas bažícími po náramcích či krvelačnými mutanty přivedenými magií zpět k životu, ale také s pozoruhodnými národy a bájnými bytostmi.

Hlavního hrdinu bychom hledali marně, mezi mnohovrstevnatými postavami vyšší či nižší důležitosti se nicméně najde pár osobností stojících za zmínku. Velitel družiny Saccar je nejen schopný bojovník, ale také vynikající stratég, který by se pro ochranu vyvolených a dosažení cíle mise nezdráhal položit i vlastní život. Princezna Paulina zase musí čelit drsným podmínkám otrokářské lodi, kam ji coby dceru zrádce nechal prodat správce Kaldur. Vydrží živá a neposkvrněná, než dorazí pomoc? A perverzní vrah Aegir z Lovčin nemůže spravedlnosti unikat věčně  přestože jsou jeho praktiky natolik vynalézavé, že oslovily samotné bohy.

Největším kalem na jinak propracované knize jest zatím nedotažený magický systém na bázi elementů, jenž se popravdě nachází skoro v každé třetí fantasy, ještě když jde o jejich ovládání pomocí myšlenek skrze artefakt, doposud bez jasně stanovených pravidel. Od počinu, co komplexností charakterů i univerza, dále pak vulgaritami či násilím, již nespadá do kategorie young-adult, bychom očekávali něco velkolepějšího než: ,,Nevím, prostě se mi to kouzlo jakoby vybavilo.“ Každopádně není vyloučeno, že k obšírnějšímu vysvětlení principů magie dojde teprve v dalších částech.

Slzami oheň neuhasíš. (str. 346)

Pokračování série nadchne nejen všechny, kdo si užili předchozí díl, ale má také potenciál zavděčit se těm, již měli výtky vůči pomalému tempu a nedostatku akce.
 Čtenáře potěší i detailní mapa v závěru spolu s rejstříkem či playlistem. Škoda ovšem té měkké vazby…

Spisovatel Jan Urban prorazil na české fantastické scéně díky postapo pentalogii Pragocalypsa (2014–2020, Fantom Print), nyní se však pod záštitou nakladatelství CooBoo pozvolna pokouší prosadit svůj celoživotní opus magnum, právě ságu Věčných mlh. Momentálně rovněž pracuje na dalším projektu, pro změnu z žánru LitRPG.

Subjektivní názor: Chvíli mi trvalo zorientovat se v postavách i ději, ale musím uznat, že na sebe oba díly perfektně navazují – ostatně jak se píše v autorově doslovu, v původním rukopisu šlo o jeden svazek, který se rozhodlo nakladatelství prozíravě rozdělit. Chybělo mi více scén s Kaldurem (i když je to hajzl), ačkoliv mi to vynahradil můj oblíbenec Noční Stín, jenž se postaral o parádní asasínskou řežbu.

Závěrečné hodnocení: 80 %

Druhý díl temné fantasy série o střetu božské a lidské touhy po moci.

Cesta za dvanácti náramky započala. Jenže v zemi, kde se právě probudila nevyzpytatelná magie, je třeba vážit každý krok dvakrát. Saccarovu družinu složenou povětšinou z městské gardy a nezkušených chlapců, kteří nikdy nepřekročili práh města, drží pohromadě jen chatrná víra a slib mrtvého čaroděje. Stačí, aby se jeden jediný z nich dopustil drobného přešlapu, a celá výprava bude v troskách. Navíc je takřka jisté, že Maldebrovi zabijáčtí Hlídači náramků mají oproti družině obrovský náskok… Strážkyně Mlh Syhaia je poslední z ukradených Kostek osudu na stopě. Ví, že si musí pospíšit, pokud má jejímu zloději překazit plán přetvořit budoucnost k obrazu svému. Sama ale začíná postupně tušit, že to, co najde v cíli své cesty, je mnohem děsivější, než bohové vůbec mohli předpokládat. Do už tak zapeklitých událostí se přimíchá řada nesourodých hráčů – padlý bůh, unesená princezna, cynický nájemný vrah a také mladý farmář, kterého si kvůli jeho horkokrevnosti všimne někdo, kdo mu převrátí život vzhůru nohama. A nejspíš nejen jemu.

Nakladatelství: CooBoo
Série: Věčné mlhy (2.)
Počet stran: 608