Recenze: KŘEHKOST (Jan Váňa)

Mnoho podob křehkosti

Křehkost (Jan Váňa, nakladatelství Euromedia – Knižní klub)

Za recenzní výtisk děkuji Euromedia.
Chci zakoupit titul v Knižním klubu!

Jan Váňa je sociolog, spisovatel a publicista. Vystudoval doktorát na Fakultě sociálních studií na Masarykově univerzitě se zaměřením na sociologii literatury a kulturní aspekty postkomunistické transformace a v současné době pracuje jako postdoktorand na Oddělení pro výzkum literární kultury na Ústavu pro českou literaturu Akademie věd. V roce 2016 byl zastoupen v ročence Nejlepší české básně (Host). Na začátku roku 2017 vydal svoji prvotinu, básnickou sbírku Horizont očekávání (Weles). V roce 2022 vydal románový debut s názvem Křehkost, jenž zároveň vyhrál Literární cenu Knižního klubu.

Titul je na první pohled intimní sondou do detailního života dvou lidí hledajících rovnováhu a snažících se fungovat jako plnohodnotný pár. Pod slupkou společenského drobnohledu se však skrývá daleko víc. Nejen pochybování o sobě samém, o svém nitru, ale řeší se tu také otázky genderu a stereotypů s ním spojených.

Charakteristika postav je představena velmi detailně, máme možnost nahlížet do jejich myšlenkových pochodů a bublajících pocitů, na základě životních rozhodnutích lze jednoznačně odhalit jejich povahové rysy. Ale důraz se klade i na detaily. Například se dozvíme, co jsou zač, jaké mají oblíbené věci a co rádi dělají.

Hlavními protagonisty jsou Bára a Filip, dvě odlišené osoby hledající vztah. Propojí se na online seznamce Tinder a právě zde se začíná rýsovat jejich společný příběh plný nerovností a křižovatek. Bára je ambiciózní inteligentní třicátnice, jejímž středobodem vesmíru je maminka. Filip je na první pohled pohodář, uvnitř citlivý mladý muž, připraven vždycky otevřít svou medvědí náruč.

Takový je i Filipův otec. Filip ho nejdříve uctíval, pak se ho bál, pak nenáviděl, a nakonec ho začal litovat. Ztělesněný řád. Trestající ruka patřící k bytosti, jež celý život trestá především samu sebe. (str. 152)

Formálně je kniha rozdělena do čtyř částí, každá z nich začíná zajímavým citátem.
Tematicky ji ale můžeme rozdělit na dva úseky. První z nich se zabývá nejprve online seznamováním, které poté přeroste v partnerství a s tím přicházejí typické problémy, kterým se nevyhnou žádné páry. Filip a Bára v ní působí ve vzájemné symbióze a zdá se, že konečně našli pro sebe vhodný protějšek. Druhá pasáž je výrazně odlišná, protože přechází od společného soužití k otázkám týkajících se jich samotných, jako samovolných těles plujících ve vesmíru a hledajících záchytný bod, o který by se mohla opřít.

Nesourodost témat a jejich rozdělení působí nevyváženě, zpracování chvílemi křečovitě a ke konci se do popředí dostává kýčovitost, která jakoby přibržďuje psychologický přesah celého počinu. Podobnou zkušenost z prostředí online seznamek do svého díla zapracoval například Jiří Mádl a vydal jej pod názvem Přitažlivost planety Krypton. Zatímco v jeho případě měl román od začátku patrně vytyčené cíle, kudy se bude dějovostí ubíhat, Váňa se pokusil sáhnout po daleko komplexnějším tematickém rámci, který ovšem ne všude lze označit za ohromující.

Výrazným prvkem prostupujícím celým svazkem je bohatá slovní zásoba. Košaté věty a mnoho básnických figur působí velmi sofistikovaně. Autor nespadá do patosu a kvalitu vyjadřování drží na vysoké úrovni. Dialogy jsou plynulé, zrcadlí se v nich jak mladistvost ústředních hrdinů, tak umělcova schopnost zasít mezi řádky střípky empatie. Plnohodnotným důkazem jsou kupříkladu metafory slova křehkost, s kterými si vyhrál a které též značí název samotného titulu, ovšem sahá k hlubšímu významu.

Vědí, že křehkost je něco, co vytvořili společně. Křehkost jejich vztahu se mezi nimi vznáší jako jemné předivo utkané z tisícovek drobných gest a pohybů, slov, náznaků, vyřčených i nevyřčených přání. Křehkost si pěstují, protože vědí, že jedině tak můžou zůstat spolu. Vědomí křehkosti dělá z jejich vztahu to neopakovatelné pronikání dvou duší a dvou těl, které se musí dít znovu a znovu a znovu. (str. 120)

Časově vyprávění zakotvilo v covidové epoše. Konkrétně v počátku všech lockdownů, plošných opatření, ručně šitých roušek a nedostatku respirátorů. Online prostředí, jež je pro vývoj děje důležité, do této doby logicky zapadá, protože ve zmíněném nelehkém období nebylo  snadné seznámit se kdekoliv jinde mimo internet. Pro řadu čtenářů může však v textu všudypřítomný výskyt viru mít negativní dopad na pocity ze čtení. Mám za to, že dokud virus z našich životů nezmizí beze stopy, nebude lehké o něm číst a připomínat si tak teprve za roh zacházející minulost. Také objevující se narážka na očkování může proti sobě popudit rozdílné názory ve společnosti. V tomto případě trochu brousí na hraně snesitelnosti.

Kompozice je přehledná, chronologická a do minulosti se vracíme jen ve vzpomínkách účastníků, kteří si tak připomínají klíčové body, jež je ovlivnily na rozcestí života.

Osobně jsem byla nejvíc nadšená z lingvistické složky výtvoru, která nasadila laťku opravdu vysoko. Zbytek měl pro mě ale trochu sestupnou tendenci. Začátek skvělý, ale s každou částí klesala využitelnost potenciálu. Kdyby spisovatel trochu zapracoval na zakončení, mohl mít děj velmi výraznou formativní funkci.

Závěrečné hodnocení: 74 %

Bára a Filip. Dva mladí lidé podobní tolika ostatním. Dají se dohromady přes Tinder. Nejdřív si píšou, poznávají se, váhají. Šrámy z předchozích partnerství se mísí s touhou konečně objevit pravou lásku. Oba mají za sebou řadu vztahů, mají slibně rozjeté kariéry. Touží se pomalu usadit a třeba i založit rodinu. Ale protože nemůžou hledat návody u svých rodičů, nezbývá jim než si vyšlapat vlastní cestu. Využívají naplno příležitostí, které jim dnešní svět nabízí. Zároveň se však musí podřídit společenským vzorcům, jež jim komplikují život a dělají je zranitelnými. Křehkost vlastní identity je navzdory všem racionálním postojům i technickým vymoženostem jednou z klíčových metafor partnerského vztahu. Co dnes znamená být mužem a ženou? Lze tyto role vůbec nadále naplňovat? Společenský román o životě současných třicátníků si pokládá řadu zásadních otázek.

Nakladatelství: Knižní Klub
Žánr: společenský román
Počet stran: 296