Recenze: PŘITAŽLIVOST PLANETY KRYPTON (Jiří Mádl)

Spletité cesty životem Veroniky a Martina

Přitažlivost planety Krypton (Jiří Mádl, nakladatelství Albatrosmedia – Bizbooks)

Za recenzní výtisk děkuji společnosti Albatrosmedia.

Myslím, že ani mezi knihomily nenajdeme nikoho, kdo by neznal ze světa filmu diváky velmi oblíbeného Jiřího Mádla. Díky jeho debutu na poli literatury, který pojmenoval Přitažlivost planety Krypton, si do svého životopisu k českému filmovému herci, režiséru a scénáristovi může připsat také titul spisovatel. Jeho prvotinu vydalo nakladatelství BizBooks, které spadá pod společnost Albatros Media.

Píše se rok 2005 a Martin s Veronikou si chatují na XChatu v jejich soukromé místnosti, kterou nazvali Planeta Krypton. Vzájemně se poznávají, ale ani jeden zpočátku tomu druhému neodhaluje všechny své životní osudy. Jediné, co o sobě vědí, je, že Veronice je dvacet jedna, má přítele a jezdí často za svou matkou do mlýna, kde vyrůstala společně se svým dvojčetem. Martin studuje na vysoké škole v Rakousku, ale pochází stejně jako Veronika z jižních Čech a má mladšího sourozence. Společně si slíbí, že se nikdy nesetkají, což vybízí k otázkám, zda je to, co o sobě tvrdí, vůbec pravda a jestli tento slib dodrží.

Sama si o to řekla. Martin poprvé zmínil, že píše tenhle druh povídek, úplně mimoděk, nic jí nenutil. Chtěla po něm, ať jí nějakou pošle. Navrhl, že napíše novou, jen pro ni a pro daný okamžik. A tím, jak se domluvili, měl být dnešní večer.
Polkla svůj soustředěný nádech a prsty si shrnula mokré hnědé vlasy za ucho. Koukala na blikající rysku v políčku pro text, čekající na její odpověď. Položila ruce na klávesnici.
Veronika: Tak pojď…
Veronika zatajila dech a nechala tichu vyniknout natolik, že byla slyšet vrnící lednička vedle z kuchyně. Odtrhla se od obrazovky. Měla pocit, že se potřebuje probrat a zkontrolovat napojení na svoje tělo. Přejela si dlaněmi po pažích a cudně si stáhla spodek košilky, který vrtěním odpochodoval nahoru.
Martin: Jaky misto mas rada?
Veronika se nahnula zpátky k počítači. Zasoustředila se.
Veronika: Jaký místo mám ráda… jako jakýkoli?
Martin: Jo, ale skutecny, zavri oci a zamysli se. Kde citis klid? (str.15)

V úvodu nás autor nechá nahlédnout do útlého dětství Martina, které mu ovlivní celý život
, ať už psychicky, tak i tím, že jeho kroky v dospělosti budou směřovat na místa, která měl jako malý rád. Následující část, již spisovatel nazval Výbuch, se věnuje zejména chatování s Veronikou a postupnému odhalování jejich soukromých životů. V druhém úseku s názvem Přitažlivost se posouváme o sedm let později a i konverzace mezi dvěma mladými lidmi se přesouvá z XChatu na Facebook.

Veronika se zpočátku jeví jako spíše introvertní a nesmělá, ale postupně zjišťujeme, že i v ní je hluboce zakořeněna událost, která je její neustálou součástí. Na XChatu ji nejvíce lákalo to, že nikdo neznal její pravou identitu a životní příběh. Porozumění s Martinem je ale natolik silné, že se mu začne svěřovat.

Od prvních stránek je znát, že Jiří Mádl je zkušený ve svém oboru. Dílo je stylisticky i jazykově na vysoké úrovni. Využívá širokou slovní zásobu a postavy jsou dokonale propracované. Charaktery obou hlavních postav se věkovým postupem vyvíjí a jsou rozebírány natolik detailně, že s nimi čtenář vnitřně prožívá veškeré nástrahy jejich životů.

Martin nedokázal Veronice napsat, že si ho nemoc zase našla a že myšlenky v jeho hlavě se kupí a ničí vše, co dělá. Že temnota dnešního dne je tak neproniknutelná, že mu brání v banálních činnostech. Dusí ho tupou mocí, s níž se nejde prát, protože nejde chytit ani za kůži, ani za vlasy. Byla to pro něj nepolapitelná všudypřítomná hmota, a čím víc se s ní pokoušel bojovat, tím větší sílu jí dával. Obracením pozornosti k tomu, co tyto dny prožívala Veronika, se zpřítomňoval a alespoň na chvilku svou mysl dokázal upnout jinam.
Martin: A jak to celý proběhlo?
Veronika Halánková: Vyrostl z něj hrozně hodnej a radostnej kluk. Líbí se mi jeho zájmy. Je na něm hrozně znát, že vyrůstal hodně izolovaně od ostatních dětí a tak trochu postaru. Ale myslim, že je vychovanej vlastně hezky. Učí se hrát na housle, miluje zámky… (str. 203)

Celý počin je velmi čtivý. Oba rodinné příběhy jsou zahalené tajemnem a vyvolávají ve čtenáři napětí, co se vlastně stalo. Osudy hrdinů vás zasáhnou a chtě nechtě s nimi budete prožívat jejich smutky, ale i radosti. Autor skáče z místa na místo, z jedné doby do jiné, ale časem si na tento styl psaní zvyknete a bude vás udržovat v neustálé pozornosti. Kniha je plná dojemných situací, složitých rodinných vztahů, šílených běhů života a překvapivých zvratů. Na konci vyprávění se ale vše začíná obracet k lepšímu a čtenář si může doslova oddychnout, že to nedopadne až tak špatně.

Přitažlivost planety Krypton považuji za velmi zdařilý vstup Jiřího Mádla do světa literatury a doufám, že se brzy dočkáme další jeho tvorby. Prvotinu bych doporučila všem, co mají rádi romantické příběhy se spletitými životními osudy a uvítají, že rozuzlení celého příběhu přichází až téměř na posledních stránkách. Vy, co nemáte rádi erotickou literaturu, nenechte se zpočátku odradit lechtivými zprávami od Martina, protože ačkoliv tyto řádky navozují pocit, že v tomto duchu se román potáhne, na další takové scény již nenarazíte.

Závěrečné hodnocení: 95 %

Neobvyklý vztah Martina a Veroniky trvá s přestávkami několik let. Oba mladí lidé si dopisují ve virtuálním prostoru zvaném Planeta Krypton. Jejich příběh lemují témata jako hledání domova, budící se sexualita, láska a složité rodinné vztahy. Odvážné vysvlékání dětských šatů a cesta k dospělosti jsou vzrušující, ale náročné procesy a Martinovi i Veronice je komplikují jizvy z minulosti. Dali si slib, že naživo se nikdy nepotkají. Dodrží ho?

Nakladatelství: Bizbooks
Žánr: romantický román
Počet stran: 304