Recenze audioknihy: 0 TU – SVAZEK I (Jakub Hussar)

Srdceryvná zpověď urozené ženy
o nevyzpytatelné pouti životem i vesmírem

Audiokniha 0 TU – svazek I (Jakub Hussar, čte Jitka Ježková a Lukáš Hlavica, vydavatelství OneHotBook), sci-fi

Za recenzní audioknihu děkuji vydavatelství OneHotBook.

Jakub Hussar vyučuje na Filmové akademii Miroslava Ondříčka, dále pak působí coby režisér, producent a filmař. Mezi jeho záliby patří tvorba elektronické ambientní hudby, bojová umění a kameničina. 0 Tu – svazek I je autorovým literárním debutem, který v tištěné podobě vyšel roku 2021 u nakladatelství Argo a s měsíčním odstupem následovalo pokračování 0 Tu – svazek II.

Audio podoby se letos zhostilo vydavatelství OneHotBook, jež se nebálo při obsazení vsadit na zvučná jména, jako jsou Jitka Ježková či Lukáš Hlavica. Propracovaný sci-fi román přináší rozsáhlé memoáry fiktivní osobnosti z onoho univerza a pestrá směsice žánrů slibuje neobyčejný zážitek.

Jeden učenec kdysi řekl: „Dvakrát obrať střípek v ruce, nežli jej dlaní rozetřeš v prach.“ Snad proto jsem s tvorbou tohoto logu tak dlouho otálela. Emoce však již odpluly, zbyla jen zatvrzelá mysl staré ženy. Jsem připravena podělit se s vámi o svůj příběh. Budu vám vyprávět o strastiplné a dlouhé cestě na Coraab. O neuvěřitelné odvaze Talů, ale také o zkáze, šílenství a smrti. (citace ze stopy 1, 4:10)

Pro většinu populace představují jedinou pevnou půdu pod nohama paluby obřích kosmických lodí. Roztroušený národ letí vstříc planetě Coraab, jakési „Zemi zaslíbené“ – jenže aby dosáhli svého cíle, musí se vypořádat nejen s nástrahami exoprostoru, ale i mocenským pletichařením.

Tal Kusa-Gammah, dcera Pána Těžby, vyrůstala v dostatku a pohodlí nejluxusnější části vesmírného plavidla Oona. Když se však jednoho dne ocitne za branami známých síní, nestačí se divit. Neočekávaný výlet jí odhalí temná zákoutí, nekalé živly i bezmoc živořících obyvatel. Uvědomuje si, že jí o světě tam venku zdaleka neřekli všechno…

Kde vlastně končí obecně proklamovaná propaganda a začíná skutečná pravda? (citace ze stopy 43, 10:57)

Vyprávění se odehrává v ich-formě minulého času a narátorkou jest hlavní hrdinka Gammah, která na sklonku života prostřednictvím logu (čehosi jako digitální deník) zaznamenává své paměti: chvíle radosti i bolesti, trapné momenty i epické události. Vyjma prologu se příběh skládá z celkem šesti oddílů, tzv. knih (nechybí udání letopočtu), které tvoří relativně krátké kapitoly (jedna stopa trvá zpravidla okolo deseti až patnácti minut).

Že autor věnoval rukopisu šest let a tvorbě své galaktické vize více než dvakrát tolik, se opravdu pozná (viz online karetní hra Coraabia či Hussarovy absolventské filmy). Text vykazuje bohatou slovní zásobu (včetně specializovaných i zcela nově vymyšlených výrazů) a důraz na detail; každá scéna, byť zprvu budí dojem hluchého místa, má svůj význam. Horší je to s dynamikou, vleklé intriky vítězí nad strhujícími zvraty.

Menší a nevýznamní hráči jsou dříve nebo později odsouzeni k záhubě. (citace ze stopy 59, 10:55)

Přestože se společnost prezentuje coby technologicky nadmíru vyspělá, z hlediska rovnoprávnosti a svobody ustrnula kdesi ve středověku.
Tento koncept se objevuje například v kultovní Duně, z české scény pak nesmíme zapomenout na Naslouchače. A funguje to skvěle! Jediné, co chladné chodby vesmírného korábu postrádají, je rozmanitost a atmosféra (přinejmenším jiná než tísnivá). Druhý svazek by měl ale podle všeho tento nedostatek napravit a dovést nás na vysněný Coraab…

Protagonistka Tal Kusa-Gammah může mezi čtenáři a posluchači vyvolat kontroverzi. Sic vykazuje empatii a má silný morální kompas, do problémů ji neustále dostává vrozená zvědavost, spontánnost a sklony k rebelii. Zatímco jedni ji budou milovat, litovat a účastně trpět spolu s ní; ti druzí si budou každou chvíli poklepávat na čelo, co že to ta naivní blbka zase vyvádí. Ačkoliv ji veškeré zážitky pomáhaly se formovat, nějaký zásadnější psychologický vývoj zatím vidět není. Na ženskou hrdinku z pera mužského autora každopádně působí mimořádně autenticky.

Opustila jsem záď lodi v naději, že uniknu svým privilegiím a věčnému pocitu nezasloužené výjimečnosti. Avšak nic z toho se nenaplnilo. Ač se vám třeba může panský původ na první pohled jevit jako výsada, v té době jsem ho brala jako čiré prokletí. Došlo mi, že mě bude stín rodu Kusa doprovázet na každém kroku celý můj předlouhý život. (citace ze stopy 27, 12:00)

Lukáš Hlavica se ujal role palubního interwaru Oibaana
, prostoru se mu bohužel příliš nedostává. Vyprávění tedy obstarává hlavně Jitka Ježková, v jejímž procítěném projevu Gammah i celý vesmírný voj takřka ožívá. Oba interpreti patří k profesionálům v oboru a pozvedají knižní předlohu od nebeských výšin až ke vzdáleným hvězdokupám.

Hudební předěly mezi jednotlivými stopami se skládají z prapodivných pazvuků hučení a skřípání na melodickém podkresu – což má pravděpodobně na svědomí sám debutant, neboť tištěnou verzi doplnil o QR kódy s vlastním soundtrackem.

„Učení maga předpokládá stálý pohyb vpřed. Maga je původcem i průvodcem všeho počínání. Každý z nás splétá vlastní dráhu osudu,  jež se na mnoha místech protíná s ostatními a tvoří tak složité a nepředvídatelné celky.“ (citace ze stopy 3,  5:52)

Osobně mě trochu děsila obálka, ale nelituji, že jsem se do audioknihy pustila. Přesně tento subžánr mě před lety přivedl od záliby pouze ve fantasy právě do víru science fiction. Užívala jsem si každou kapitolu, přestože jsem občas tápala v názvosloví, směřování děje nebo přehršli vedlejších postav. Už teď se těším, až se dostanu k druhému svazku a pana Hussara přidávám na seznam svých „ostře sledovaných autorů“.

0 Tu – svazek I ráda doporučím pozorným a náročným posluchačům, dále pak milovníkům sci-fi s historickými aspekty a v neposlední řadě všem, komu se líbily tituly jako Duna, Nadace, Čaropisci, Gideon Devátá, Naslouchač (recenze) či Časovládci: Skryté ostří (recenze).

Závěrečné hodnocení: 88 %

Nekonečným vesmírem putuje flotila obrovských generačních lodí mířící ke vzdálenému skládkosvětu Coraab. Dlouhá a strastiplná cesta plná nebezpečí a všudypřítomné smrti ožívá ve vzpomínkách Tal-Kusa Gammah, staré urozené ženy, která se navzdory divokému smýkání osudem nikdy nevzdala a postupně vystoupala na samý vrchol společenského žebříčku. Její svědectví nabízí unikátní vhled do svérázného, nemilosrdného života kultury Talů na samém úsvitu coraabských dějin, ale také dramatické vzestupy a pády jejich nejvýznamnějších aktérů.

0 Tu, historický román v kulisách sci-fi, emotivní, dechberoucí rodinná freska, zasazená do dokonale propracovaného, pestrého světa, v němž na každém kroku číhá nějaké překvapení.

Vydavatelství: OneHotBook
Interpreti: Jitka Ježková, Lukáš Hlavica