Recenze: ČASOVLÁDCI – SKRYTÉ OSTŘÍ (Martin Sládek)

Akční jízda napříč epochami

Za recenzní e-knihu děkuji portálu Palmknihy.cz.

Martin Sládek pracuje jako inženýr v korporátní společnosti a již od dětství ho fascinovaly příběhy psané (nejen) historií – tudíž netrvalo dlouho, aby začal vytvářet své vlastní. V roce 2009 vyhrál soutěž O nejlepší fantasy, přispěl do hrstky antologií (např. Žoldnéři fantazie) a v roce 2013 debutoval povídkovou sbírkou Nabídka, která se neodmítá. Následoval soubor dvou novel Hodina vlků a román Hladová smečka (recenze), jež spojuje postava tuláka-dobrodruha Haralda. Nejnovější počin, první díl připravované série Časovládci s názvem Skryté ostří (2020, vydalo nakladatelství Mystery Press), zúročuje onu drahnou literární cestu do posledního písmenka! Vypravěčský talent, originální nápady i technické znalosti jsou neodolatelnou kombinací, která má potenciál katapultovat autora mezi soudobou tuzemskou špičku v žánru.

Každá brána vypadala zcela jinak – mohl to být průchod futry té nejodpornější chatrče ve slumech stejně jako nejhonosnější portál v kostele. (citace z 6 % knihy)

Zapomeňte na stroj času, hrdinové tohoto příběhu cestují pomocí bran. Jorgen, který dokáže taková místa najít a odemknout, si na svých schopnostech dokonce založil tajnou živnost. Poté, co ho opustila milovaná přítelkyně i paměť, mu dělá společnost výhradně alkohol a mírná schizofrenie, takže novou zakázku vítá s otevřenou náručí. Jenže netuší, že jde o pouhou záminku... Po splnění mise na Jorgena nečeká slibovaný balík peněz, nýbrž jeho starý známý s mnohem závažnějším posláním.

Albert Everett, Jorgenův mistr a učitel, představuje hlavu Rodiny Časovládců. Někteří ho považují za génia, vizionáře a vůdce, ostatní ho vnímají jako zlého a sobeckého manipulátora. Právě on má na svědomí masakr v Canaan, kdy se snažil hrát si na Boha. Minulost změnit nelze, to ví každý! A přesto má Albert v plánu se o to pokusit ještě jednou, tentokrát taktikou mnoha drobných změn v rámci několika staletí. K tomu potřebuje opět sjednotit Rodinu, nebo alespoň to, co z ní po Canaan zbylo. S Jorgenem mají před sebou spoustu práce a v patách nepřátelskou organizaci Task Force Aion. Ti monitorují činnost bran, disponují vojenskou silou i rozvinutou technologií – a vůbec se jim nelíbí, když někdo zasahuje do přirozeného řádu věcí...

„Multiversum dokáže přinášet nečekaná překvapení, a pravděpodobně se mění s každým rozhodnutím, možná i s každou myšlenkou.“ (citace z 10 % knihy)

Knize dominuje ich-forma (vypráví Jorgen), jež se střídá s intermezzy v er-formě (z objektivní perspektivy dalších významnějších postav) minulého času, na začátku kapitol bývá zpravidla uvedeno datum a místo. Práce s jazykem je na vysoké úrovni, popisy prostředí i dialogy vyznívají uvěřitelně a autor hojně čerpá z dobových reálií. Změny vypravěčů a dynamický děj (plný cestování, pátrání, bojů a útěků, intrik, či dokonce filozofických polemik) mají za následek enormní čtivost, což je u díla čítajícího nad pět set stran bezpochyby žádoucí.

„Víra se má šířit slovem, ale bránit mečem.“ (citace z 26 % knihy)

Skryté ostří čtenáře zavede do alternativní Prahy roku 2078, toho času hlavního města Visegrádské čtyřky, a ač se objevují futuristické prvky jako létající auta nebo neuročipy, naše metropole má ve srovnání s Kotletovým Undergroundem ještě co dohánět. Spíše se připravte na výlety do minulosti, přičemž různé úseky svou autenticitou budí až dojem historického románu, viz obléhání Akkonu ve společnosti templářských rytířů. Středověkému řinčení kovu o kov je věnována podstatná část knihy, což fanoušky laserů a palných zbraní asi tolik nepotěší (přestože na modernější přestřelky posléze dojde také). Rovněž se některé dějové odbočky ukážou být slepými uličkami, jež by se teoreticky daly seškrtat, kupříkladu výprava do země inspirované artušovskými legendami.

Informace o systému světa a principu bran se dávkují postupně, hodně tomu napomáhá Jorgenova amnézie i fakt, že je pouhým pěšákem v Albertově spletité hře. Cestování časem má svá omezení, ale za účelem dramatického zvratu se autor dopouští tolerovatelných výjimek. Nejvíce prvků science fiction si připisuje na vrub stanice Aionu v Bezčasí, kolébka vražedných kyborgů.

Hlavní protagonista Jorgen se jeví jako sympatický, i když má svoje démony (nebo možná právě proto?). Příběh mimo jiné sleduje jeho vývoj, kdy musí vyjít z letargie, přijmout zodpovědnost a nevzdávat naději. Alberta můžete buď obdivovat, nebo nenávidět. Není zrovna udatným bojovníkem, vymýšlí však odvážné strategie a ve skrytu tahá za nitky, přičemž to nejtěžší oddřou jiní – třeba Jorgenova přítelkyně Maive. Ta má na dosavadním úspěchu celé akce nezanedbatelný podíl a ztělesňuje silnou ženskou hrdinku, někdy bohužel až příliš emancipovanou a cynickou. Navíc i přes žhavé scény působí její vztah s Jorgenem poněkud chladně. Coby zajímavá a komplikovaná osobnost přichází na scénu Aiden, který od Rodiny zběhl k Aionu, a již brzy zjistí, kde skutečně leží jeho loajalita. Zato major Kennedy má jasno, na čí straně stojí: proti Časovládcům. Vyžívá se v násilí, touží po válce a dokonale tuto rozmanitou charakterovou škálu doplňuje na pozici obávaného záporáka, jemuž byste rozhodně nechtěli padnout do spárů.

„Vždycky je těžší něco vybudovat než to zničit.“ (citace z 19 % knihy)

Sice se považuji převážně za svátečního čtenáře sci-fi, ale pro téma cestování v čase mám určitou slabost a magnum opus Martina Sládka mě opravdu nadchl. Ačkoliv jsem si neoblíbila postavu Maive a preferuji kratší rozsah, kniha mě navzdory pár hluchým místům bavila od začátku až do konce. Mám vyznačeno nespočet úžasných citací a nezdráhám se titul doporučit jak příznivcům fantastiky, tak historie.

EXISTUJE NĚCO, CO DOKÁŽE ZMĚNIT POVAHU LIDSTVA?

Jorgen je jedním z mála lidí, kteří vědí, jak překračovat hranice času. Zaneprázdněný hledáním ztracené přítelkyně Maive, zapíjením antidepresiv alkoholem a postupujícím šílenstvím přijímá anonymní zakázku, která bude mít fatální dopad nejen na jeho vlastní osud.

Albert Everett má poslední šanci zahájit guerillovou válku a přizpůsobit si budoucnost světa vlastním záměrům. Task Force Aion má poslední šanci stvrdit svá předchozí vítězství a zajistit přirozený vývoj dějin. Major Kanedy nevnímá žádnou šanci jako poslední a při každé z nich je odhodlán obětovat vše.

Válka potichu nabírá na obrátkách, bojištěm jsou všechny epochy napříč časem a lidskost zdaleka není její jedinou obětí. Oči kyborgů pod středověkým sluncem jsou ale všechno, jen ne lidské, a oběti – ty jsou jen statistickým údajem…

Nakladatelství: Mystery Press
Série: Časovládci 1.
Žánr: sci-fi