Recenze: POZŮSTALÍ (Alžběta Bublanová)

Vyrovnat se se ztrátou blízké osoby není nikdy lehké

Pozůstalí (Alžběta Bublanová, nakladatelství Euromedia – Ikar)

Za recenzní výtisk děkuji autorce Alžbětě Bublanové.
Chci zakoupit tento titul!


Spisovatelka Alžběta Bublanová má na svém kontě již sedm knih – romány, novely či sbírky povídek, jež pojí tématika mezilidských vztahů. Výjimkou je osobní zpověď Život s panikou, v níž formou deníkových zápisů popisuje svůj boj s úzkostnou poruchou. Kromě toho se v rámci projektu Kurzy z obýváku věnuje výuce tvůrčího psaní, přičemž své rady publikovala i v podobě cvičebnice. K jejím aktivitám patří i vlastní lokální časopis Náměsíčník mapující děni na náměstí Jiřího z Poděbrad. V rámci projektu již byla zrecenzována kniha Barák (recenze) a Ti, kterým se narodíš (recenze). Dnes se zaměříme na její novinku Pozůstalí.

Ležela na posteli. Prázdná. Vysátá. Nezbyl v ní ani kousíček emocí. Brečela dlouho. Několik týdnů, možná i měsíc. (str. 7)

Smířit se se ztrátou blízkého člověka není nikdy jednoduché. Své o tom ví i pětatřicetiletá Jitka, jež přišla o manžela. Ve chvíli, kdy se dozví, že Pavel spáchal sebevraždu, přidají se ke smutku i další pocity: rozčarování, zmatek, výčitky. Nepomáhá jí ani její rodina – rozmazlený osmiletý syn Tomáš či tchyně a švagrová vinící ji ze smrti milovaného syna, respektive bratra. Dokáže se Jitka s novou nastalou situací vůbec někdy vyrovnat?

Jitka od života nechtěla pořádně nic, chtěla jen cítit lásku ke svému muži, něhu ke svému synovi a příjemný pocit po masáži. (str. 10)

Příběh začíná ne těsně po tragické události, ale s určitým časovým odstupem. Jitku tudíž nezastihneme ve fázi největšího smutku, popírání či zlosti, nýbrž v období, kdy se snaží svůj život vrátit do starých kolejí. Hrany se již mírně otupily a až na pár výjimek ze strany Pavlovy rodiny se nestáváme svědky emočně vypjatých scén. Z díla tak sálá bezradnost, otupělost, letargie. Hlavní hrdinka se se svým stavem nedokáže vypořádat a spíše jen tak existuje. Neví si rady ani s Tomášem, od něhož ji po odchodu jeho otce dělí obrovská propast. Od problémů utíká do náruče cizího muže i do kostela, avšak neúspěšně.
 
Pokud Alžběta Bublanová v něčem skutečně vyniká, pak je to vykreslení jejích postav. Každá z nich na současný stav reaguje jinak: Jitka svou apatií, Tomáš spratkovstvím, tchyně obviňováním snachy ze všeho možného a švagrová Alice nutkáním nahradit svého bratra a pokračovat v jeho životní cestě. Všichni výše uvedení ve svém počínání působí naprosto uvěřitelně a ve čtenáři vzbuzují celou škálu pocitů.

Šla se pak projít za město a tam jí to došlo. Tchyni se zabil syn, a proto teď měla pocit, že má na všechno právo. Vzpomněla si, jak dnes řekla psycholožce, že je smutná, jak se cítí sama a že se vlastně cítí sama už delší dobu. Cítila se sama, i když byl doma ještě on. Možná se i on cítil sám. Možná jsou nakonec všichni lidé na světě sami. (str. 49)

Jitka by se dala označit spíše za antihrdinku, na niž má – navzdory jejímu nelehkému údělu – člověk občas chuť zakřičet, ať už se konečně vzpamatuje. Tchyně se svým záměrem řídit život torza mladé rodiny rovněž nepůsobí dvakrát sympaticky. A Tomáš? Navzdory moderním zásadám jednání s dětmi vzbuzuje chuť uchýlit se alespoň občas k v dnešní době ne úplně populárním metodám výchovy. Alicina mánie vyvolává soucit i obavy. Snad jedinou kladnou osobou je tchán se svým racionálním postojem, ačkoliv utlačovaný ze strany manželky.
 
K plastičnosti zmíněných jedinců přispívá i jazyk, který Bublanová zvládá přizpůsobit právě hovořícímu i situaci. Dialogy, mnohdy slabá stránka autorů, tak svou propracovaností dodávají vystupujícím, a tudíž celému počinu na věrohodnosti. Cit pro detail se projevuje například ve vykání snachy a jejích tchánovců, čímž je zdůrazněna odtažitost v jejich vztahu. Jako způsob vyprávění byla zvolena er-forma, a to z pohledu Jitky. Určitý odstup, díky kterému ji pozorujeme jakoby zpovzdálí, je v tomto případě v souladu s celkovou koncepcí a podtrhává její vyznění.
 
Pozůstalí jsou poměrně útlou novelou, ovšem nečtou se nijak lehce a zcela jistě nejsou záležitostí jednoho odpoledne či večera. Autorka se nezaměřila na syrové emoce, nýbrž na problematiku návratu do běžného života a (ne)schopnost přijmout ztrátu v dlouhodobém horizontu. Při čtení cítí člověk jakousi beznaděj, vakuum a nejistotu. Pesimistické ladění, jež se postupně změní ve stoicismus, nás provází až do samotného konce. A možná jsme opravdu všichni na světě sami…  

Podívala se otevřeným oknem, ze kterého proudilo něco, co doma neznala. Život, ledabylost, uvolnění a zároveň sevření, které je ale je naoko, protože jinak by se z toho člověk zbláznil. A jak jí řekl kněz, Bůh stvořil člověka a my se tady pořád handrkujeme o to, proč. Furt dokola, a přitom stačí jen tak být a pak si jen tak odejít. (str. 205)

Pokud máte chuť na vážnější a trochu temnější četbu, s Pozůstalými rozhodně neuděláte chybu. Citlivě zpracovaný příběh ve vás může rezonovat ještě dlouho. 

Mé teprve druhé setkání s autorkou, jež určitě nebude poslední. Ve srovnání s jejím předchozím počinem Ti, kterým se narodíš, lze navíc zaznamenat jistou vyzrálost a posun. Neexistuje snad těžší téma než smrt blízké osoby, ovšem Bublanová jej zvládla naprosto bravurně.

Za zmínku stojí i obálka, jež je ve spisovatelčině případě téměř vždy perfektně sladěna s tím, co se skrývá uvnitř. Chřadnoucí květina na tmavém pozadí, jejíž usychající lístky se rozlétají na všechny světové strany, hovoří za vše.
 
Závěrečné hodnocení: 85 %  



Anotace:
Když její manžel spáchá sebevraždu, zhroutí se Jitce svět. Zůstane sama s osmiletým synem, který se jí vzdaluje, manželovou rodinou, která jí Pavlovu smrt vyčítá, a především s trýznivými otázkami, na něž nedokáže najít odpovědi. Proč to udělal? Můžu za to já? Co teď s námi bude? A jak mám začít znova žít? Čekají ji dlouhé měsíce tápání, přešlapů a snahy, aby se stala silnou ženou, která se dokáže postarat nejen sama o sebe, ale hlavně o své dítě. Novela Pozůstalí je příběhem osamělých duší, jež se pokoušejí znovu najít svoje místo v troskách vlastních životů a končí ve slepých uličkách častěji, než by si přály.
 
Nakladatelství: Ikar
Rok vydání: 2022
Žánr: psychologická
 novela
Počet stran: 208
Vazba: pevná

Komentáře