Recenze audioknihy: RICHARDOVY ŽIVÉ HRAČKY (Kristina Haidingerová)

Kterak naivní romantik o iluze a počestnost přišel

Audiokniha Richardovy živé hračky (Richardovy živé hračky, čte Jiří Wittek, vydavatelství Čti mi)

Za recenzní audioknihu děkuji vydavatelství Čti mi!

Kristina Haidingerová se kromě psaní věnuje také ilustrátorské, pořadatelské (festival HorrorCon), redakční a editorské činnosti (antologie České temno – recenze, Bizzaropolis aj.). Mezi její záliby patří i metalová hudba nebo focení. V roce 2014 debutovala románem Ti nepohřbení (recenze) ze série Violeti, jež kromě druhého dílu Děti Raumy (recenze) doplnil i nespočet povídek ze stejného světa napříč různými sborníky nebo čísly magazínu Howard.

Tištěnou verzi Richardových živých hraček (nakladatelství Netopejr) představila autorka v roce 2016 na Erotickém veletrhu, přičemž audio-knižního ztvárnění se loni chopilo vydavatelství Čti mi. V podání Jiřího Wittka ožívají nejen fiktivní postavy v kulisách Berlína 19. století, ale i ty nejchlípnější fantazie…

„Kdyby příroda chtěla, aby člověk byl tvorem stydlivým, nestvořila by jej jistě nahého.“ (citace z kapitoly 17, 12:40)

Zatímco Michael Denatierre vyrůstá u své tety a studuje architekturu ve Francii, jeho otec umělec kdesi honí múzy a dělá dluhy. Jednoho dne však chlapci přijde od Denatierra staršího dopis s žádostí o pomoc. Devatenáctiletý Michael se proto vydává do Berlína, namísto rodinného znovushledání ho ovšem čeká jen opuštěný dům, kde navíc málem uhoří. Z trosek ho naštěstí zachrání záhadný Richard Steinberg, který ho odveze na své sídlo.

Richard platí za místního vynálezce-podivína, Michael se mu každopádně cítí zavázán, a tak přijme nabídku práce v jeho dílně. Aby se nedostal do spárů věřitelů svého otce, souhlasí i s vystupováním coby Steinbergův bratr. V přepychu a společnosti krásné služebné Kirsten po chvíli zapomíná, proč vlastně do Berlína vůbec přijel… Jenže co když se za štědrostí hostitele skrývá něco víc?

„Chci vidět, že život, který jsem zachránil, stojí za to. Chci, aby tě bavil. Chci, aby sis to užíval tak, že ti na nějaké starosti vůbec nezbude čas. (citace z kapitoly 4, 28:33)

Vyprávění se nese v ich-formě minulého času a promlouvá k nám hlavní hrdina Michael. První polovina knihy plyne relativně pomalu, budí dojem milostného románu z pera nějakého klasika. Leč po jistém zvratu nabere příběh nečekané obrátky a přeladí na erotickou notu s temnými podtóny thrilleru. Každá kapitola nese poutavý název a stopy trvají většinou od čtvrt do půl hodiny. Jakmile překlenete úvod a dostanete se do obrazu, poslech se stává takřka návykovým.

Autorka má vskutku vytříbenou stylistiku a úroveň si drží i při psaní erotických pasáží, nesklouzává k lacinosti a vulgarismům. Navíc fráze jako „nestoudně vlhká řeč těl“ působí nápaditě a přitom naprosto přirozeně, protože je vše v souladu s Michaelovým běžným vyjadřováním i dobovými výrazy. Snad by se dalo vytknout jen nadužívání variant slova „vilnost“. Krásný jazyk a inspirativní myšlenky vyváží slabší dějovou linku – a kdyby v tomto duchu Haidingerová žila a tvořila za minulého století, nejspíš by se nejprve zařadila mezi zakázané autory, ale dnes bychom ji měli v seznamu povinné četby!

„Bolest je matkou slasti a slast je dítětem bolesti,“ recitoval Richard. „Jedno se druhým násobí.“ (citace z kapitoly 17, 01:23)

Jelikož se děj točí hlavně kolem Steinbergova sídla či dílny, prohlídka historického Berlína se tak úplně nekoná. Kromě německých jmen je nicméně do příběhu zasazena i například politická situace Pruska, čímž vzniká celkem věrohodný obraz oněch časů s jemným nádechem steampunku. Richard ovšem není žádný Edison ani DaVinci, namísto převratných vynálezů se specializuje na výrobu sexuálních nástrojů pro bohaté pány a paničky…

Protagonista Michael ztělesňuje tolikrát omílaný archetyp něžného slušňáka, jehož se v knihách od žen pro ženy vyskytuje poměrně hojně, avšak ne vždy je výsledek realistický. V tomto konkrétním případě ale vstupuje na scénu procítěný projev Jiřího Wittka, který zažene jakékoliv pochybnosti. Rovněž mladý Denatierre projde pozoruhodným vývojem, poté co jeho naivní představy o lásce rozrazí opium, absint a hříšná hra, v níž se za spletitými pravidly ukrývá prachobyčejná manipulace.

Skutečným hybatelem děje tedy není Michael, nýbrž Richard. Muž mnoha tváří, společností obletovaný i zavrhovaný, se rád obklopuje krásnými věcmi a chladným dotykem kovu. A právě Steinbergova motivace, skrytá minulost a tajemství jeho pravého já, dodává příběhu dostatek napětí. Těšit se můžete také na téma zakázané lásky, milostných několika-úhelníků a gay romance.

Richardův svět. To bylo divadlo plné zábavných loutek hrajících své předem určené úsměvné roličky. (citace z kapitoly 6, 10:47)

Famózní interpretace Jiřího Wittka předlohu nepochybně pozvedla, protože se do role Michaela i Richarda dokázal naprosto vžít a perfektně je od sebe výrazově odlišit (jemný hlas citlivého mladíka výborně kontrastuje s ostřejší a hlubší Steibergovou polohou). Rétorovo podání ženských postav se sice jeví méně přesvědčivé, nemůžeme však chtít zázraky. Každou kapitolu otevírá kouzelná melodie jako z nějaké hrací skříňky a párkrát se v průběhu stopáže objeví i speciální efekt, např. tikání hodin.

Osobně mě k poslechu audioknihy zlákala spíše historie než erotika, i tak se mi ale výsledný mix žánrů moc líbil. A ačkoliv text opakovaně cituje Markýze de Sade, připomněl mi daleko více Nebezpečné známosti Choderlose de Laclose, Goetheho Utrpení mladého Wethera nebo Obraz Doriana Graye Oscara Wilda.

Richardovy živé hračky bych proto doporučila náročnějšímu publiku před příznivci komerčních titulů – neboť co je pro jednoho komplexnost, může pro druhého znamenat nudu.

Závěrečné hodnocení: 90 %

Berlín, polovina 19. století. Richard Steinberg je ženami obletovaný a výstřední vynálezce. Pod dohledem má jak většinu technického pokroku ve městě, tak také životy lidí kolem sebe. Jednoho dne zachrání z hořícího domu Michaela Denatierra – mladého, přitažlivého cizince, toho času v nemilosti lichvářů. Mladík je okouzlen Steinbergovými služebnými i vynálezcem samotným a přijímá nabídku práce v jeho věhlasné dílně. Ve snaze uniknout pronásledovatelům a nalézt pravdu o pohřešovaném otci se však zaplétá do nebezpečné hry. Hry, jíž lascivní orgie, intriky i vraždy prostupují jako opium pohárem absintu… „Jak až daleko jsme schopni zajít, když dovoleno je naprosto vše?“

Vydavatelství: Čti mi!
Interpret: Jiří Wittek
Žánr: erotika, historie