Recenze: JSEM TU PRO TEBE (Lenka Křížová)

Kvalitní gay romance se závažnými tématy

Jsem tu pro tebe (Lenka Křížová, nakladatelství Nová Forma)

Za recenzní výtisk děkuji autorce Lence Křížové.

Spisovatelka Lenka Křížová se rozhodla získat čtenáře a čtenářky prostřednictvím MM romancí, tedy romantickými knihami, ve kterých je ústředním tématem gay láska. Autorku můžete nalézt, jak na Instagramu pod názvem Gayromance. kde je k dispozici spousta filmových LGBT tipů, tak i na FB stránce Lenka.Krizova – spisovatelka. Provozuje také stejnojmenný web, kde jsme se už kdysi dozvěděli o třech připravovaných samostatných románech. Momentálně je k dispozici i balíček všech tří romancí za výhodnou cenu.

V roce 2021 autorka debutovala románem První muž (recenze). Na prvotinu velmi zdařilý počin, který je dle hodnocení čtenářů velmi kladně přijímán. Ještě tentýž rok následoval samostatný titul Dar z nebe (recenze). Ten byl velmi rafinovaný a šikovně pojatý, takže se mu dařilo zaujmout i náročnější publikum. A dnes vychází již třetí kniha s názvem Jsem tu pro tebe. Co nabízí?

Stejně jako v předešlých na sebe nenavazujících dílech se dočkáme dvou úhlů pohledu, které vhodně zobrazují myšlenky i emoce obou hrdinů. Styl psaní je zas o něco uhlazenější, ačkoliv už v publikaci První muž bylo zřetelně znát, že autorka má talent a je vypsanější. Jelikož se laťka stále zvedá, je jen potěšující číst si další, velmi pozorně napsaný příběh, týkající se tentokrát závažnějších témat, kterých zde najdete možná více, než byste čekali. Kvůli tomu může na některé čtenáře působit srdceryvnějším dojmem s lehkou účelovostí. Předpokládám, že tento fakt neocení spíše náročnější milovník gay romancí, zatímco zájemce o dojemnější text bude nadšený.

Pravdou je, že se k sobě náměty ale opravdu hodí. Jako by se svým způsobem jednalo o protiklady. A tak odpustíme i nějaké to klišé, které se v ději objevuje – možná právě proto někteří z nás tuto literaturu vyhledávají. Ztvárnění těchto prvků je v rámci žánru velmi povedené, není příliš povrchní, ale ani moc hluboké, aby zas nezkazilo kvalitně vytvořenou nadlehčenou atmosféru. Právě díky tomu se kniha i přes nelehké osudy hrdinů stále snadno a rychle čte, lehce ponouká k zamyšlení.

Vše začíná na typické horské chatě s názvem Léto, kde se děj převážně odehrává. Vhodně vylíčené české prostředí je opravdu atraktivní, ačkoliv se ale autorka zmiňuje o městech, není přesněji řečeno, kde se Léto nachází (informaci najdete pouze v anotaci), a místa nebudete blíže poznávat. Netuším, jestli by v takové publikaci zrovna tohle někomu vadilo, ale já si Léto stejně jako ústřední protagonista Mikuláš velmi oblíbila. Mikuláš se u sympatického majitele hlásí s prosbou o zaměstnání a úspěšně se mu podaří získat nejen práci, ale také pobyt. A jelikož je to milý mladík, jeho přijetí v rodině Freierových proběhne výtečně a pan Freier v mnohém příjemně překvapí (možná až příliš pohádkově). Každý den by probíhal standardně, nebýt Alexandera, kterého zjištění, že je Mikuláš gay, uvrhne v nejistotu a nenávist… Co se za tím vším skrývá a jak ta nevraživost bude vrcholit?

Mikuláš je pracovitý mladík, který ví, že nic není zadarmo. Snaží se ze všech sil, zná své slabosti i silné stránky a dá se říct, že je se sebou spokojený. Jako by to byl ten největší pohodář pod sluncem, ovšem tíží ho něco opravdu silného, co ho svým způsobem táhne k zemi. Jeho život nebyl vždycky takový a ještě jej nesnáze čekají a to nejen ohledně kuchaře Alexe, syna majitele.

Alexander má svá vlastní tajemství. I když je to fajn kluk, může působit jako morous. Má osobitý styl oblékání, v němž dává přednost originálnímu spodnímu prádlu.

Oba charaktery jsou propracované a zajímavé. Svým způsobem spíše kladné, ale mají i špatné stránky, a stejně jako vedlejší postavy působí dojmem, že byste je mohli někde potkat. Alex má totiž ještě sestru Agáthu, která se nebojí upřímně mluvit a občas dříve mluví, než přemýšlí. Maminka je spíše přísná a zdrženlivější, zatímco otec se jeví jako velký dobrák. Rozhodně stojí za to tuhle rodinku poznat. To by bylo skoro všechno, až na Kamila, Mikulášova kamaráda a bývalého, se kterým má podle všeho autorka své vlastní plány. Jediná postava, která vyznívá až příliš přímočaře, je Klára, přítelkyně Alexe. Je vám nejspíš zcela jasné, proč jí dala Lenka Křížová takové charakterové rysy a kam to celé směřuje. Což je trochu škoda, protože je děj účelovější než kupříkladu u Daru z nebe, kde se jednalo o přirozenější průběh i charaktery.

Na závěr knihy se dozvíte, jak to se všemi hrdiny po deseti letech vypadá a Kamil? Tak toho nám podle všeho chce Lenka Křížová přiblížit prostřednictvím jeho vlastního románu! Jestli se vám tento osobitý a přátelský gay zalíbil, rozhodně se máte nač těšit.

Ústředním motivem je samozřejmě vztah dvou mužů. Čeká je spousta překážek, poznávání jeden druhého, jak z charakterové stránky, tak i z té sexuální. Spisovatelka se opět rozhodla vytvořit román pro dospělé, proto můžete očekávat vhodně sepsané erotické scény, které nejsou nijak pohoršující. Věřím, že čtenáře žánru víc než potěší a ukážou vztah gayů zas trochu jinak. Je poznat, že si autorka dělala rešerše a to nejen, co se týče intimity homosexuálů. Je toho víc, čím vás dokáže o svých kvalitách přesvědčit. Cesta k cíli je tedy hrbolatá, nepředstavuje jen přítomnou dějovou linii, ale také náhledy na minulost, které prožíváte především skrze vyprávění hlavních hrdinů.

Tato publikace se může náročnějším čtenářům jevit jako méně přirozená. Zejména v poslední třetině je poznat, že Lenka Křížová navazuje něčím, co by tam klidně být už nemuselo a účelově tak prodlužuje situaci. Obdobný úsek byl i ve druhé romanci, kde se jednalo však o kratší část, zatímco v tomto případě se zdá, že je více prvoplánové už od počátku. Možná za to může přehršel závažnějších témat, která jsou sice působivá, ale ne každému přijdou nestrojená. Tento prvek se může pro některé čtenáře stát právě tím minusem, zatímco ostatní si pro něj knihu zamilují.

Z toho důvodu bych titul doporučila všem, kdo mají v oblibě gay romance a chtějí chytrou oddechovou četbu, která na ně udělá dojem a stejně tak jim pomůže užít si příjemné chvíle. Nemusíte se obávat, počin nijak nenavazuje na předešlé romány, ačkoliv jestli jste čtenáři žánru LGBT, tak doporučuji si dokoupit oba díly a obohatit si jimi knihovničku. Rozhodně nebudete litovat a věřím, že všechny tři knihy, které mají originální témata, přečtete jedním dechem.

Subjektivnější názor: Příběh sám o sobě je velmi povedený, zejména ústřední charaktery jsou  sympatické a panuje mezi nimi uvěřitelná chemie. Asi by mi nevadilo, kdyby se autorka rozhodla nenastínit tak složité náměty, a podala nám spíše jednodušší náhled, jelikož jsou hrdinové sami o sobě kvalitní výplní a není tak potřeba ještě jitřit děj. Na druhou stranu já tuhle dojemnou cílenost moc nemusím, ale věřím, že naopak jiným se bude hodně líbit. Snad právě proto za mě Lenka Křížová nepředčila laťku, kterou nastavila Darem z nebe. Ten na mě působil velmi rafinovanějším a přirozenějším dojmem, i hrdinové mi byli bližší, a navíc obsahovala mou oblíbenou mytologii a různé poznatky o hvězdách. Takže ta je můj top, ale titul Jsem tu pro tebe mě rovněž bavil. Freierovi i Mikuláše s Kamilem jsem si moc oblíbila. Vážně příjemná knižní parta, se kterou bude radost se potkat znovu. A co se týče Kamila… Je na můj vkus možná až příliš osobitý, ale víte co? Ten kluk si svůj román rozhodně zaslouží!

Mikuláš si v minulosti prožil ošklivé věci. Nyní nastupuje jako opravář, zahradník a kluk pro všechno na horské chatě v Janských Lázních a cítí se tu od začátku jako doma... a nic na tom nezmění ani fakt, že šéfův syn má problém s tím, že je homosexuál.

I když se časem ukáže, že jeho nenávist není tak velká, aby se nedala obrátit v lásku, i on prožil něco, kvůli čemu se drží zpátky. Navíc se vrátí stíny z Mikulášovy minulosti ve chvíli, kdy to vůbec nečeká, a musí řešit věci, které považoval dávno za uzavřené...

Nakladatelství: Nová Forma
Žánr: LGBT, MM romance
Počet stran: 226