Recenze: DAR Z NEBE (Lenka Křížová)

Kvalitní gay romance

Dar z nebe (Lenka Křížová, nakladatelství Nová Forma), LGBT

Za recenzní e-knihu děkuji autorce Lence Křížové.

Lenka Křížová na Instagramu publikuje pod profilem Gayromance, kde se můžete se dočíst nejen o jejích knihách, ale také o množství filmů s touto tématikou, které přibližuje a hodnotí. Už z toho důvodu, pokud jste fanoušky LGBT, stojí za to ji sledovat. A jestli jste ještě neměli tu čest s jejími díly, ráda vás s nimi seznámím.

Debut s názvem První muž vyšel začátkem tohoto roku u Nové Formy a v mém případě si vysloužil hodnocení lepší průměr se čtyřmi hvězdami. Na prvotinu velmi dobré, nicméně druhým počinem autorka ukázala, jaký literární um v ní dřímá a čím vším nás může ještě překvapit! Dar z nebe s jednoduchou obálkou, kde je viditelná polovina mužské tváře, jsem měla možnost přečíst ještě před vydáním a i přesto, že jsem četla Prvního muže, jsem i tentokrát byla velmi spokojená.

Dar z nebe (Lenka Křížová, nakladatelství Nová Forma), ilustrace Hana Petrášová
Zdroj: e-kniha

Úvodem je báseň Cesta srdce. Je to milé přivítání, ačkoliv by bylo klidně možné útvar vynechat a vrhnout se vpřed. Navíc náročnější milovníky poezie zrovna neosloví, ačkoliv emoce se textu upřít nedají.

Knihu silně dotvářejí netradiční, originální černobílé kresby hvězdné oblohy a vesmíru, které vytvořila ilustrátorka Hana Petrášová. Jsou osobité, takže ne každý bude okouzlen tvorbou, ale k příběhu se hodí, dolaďují ho a jsou příjemným zpestřením. Více o ilustrátorce můžete nalézt na jejím webu či Instagramu, abyste si utvořili představu, co vás může čekat.

Vypravování se odehrává ze dvou úhlů pohledu, vhodně se střídajících, kdy vám podstatnou životní etapu zobrazuje Kristián a Matyáš. Dva rozdílní muži, jež i přesto dokážou najít společnou řeč. Především Matyáš má smysl pro humor, kterým okoření děj, a také z rukávu tahá množství filmových hlášek, jejichž seznam je spolu s názvy filmu k dispozici v závěru. Pasáže nepostrádají šikovně vystavěnou atmosféru, myšlenky obou hrdinů, jejich názory a emoce. Styl psaní je jednoduchý a plně vyhovuje romantickým oddechovkám, složitosti by byly zbytečné, ale i přesto je vidět, že si autorka dala záležet.

Kvalitu nepředstavuje formou stylu psaní, ale především propracovaností konceptu. Je v něm jistá rafinovanost, která nadchne i náročnějšího čtenáře. Dílo se tak stává zajímavějším a promyšlenějším čtením, než se na první pohled může zdát.  Kupříkladu obyčejné slovo muž, které mě v úvodu donutilo k zamyšlení a připadalo mi ne zcela vhodné, se později ukazuje jako smysluplný detail, jelikož se k němu vztahují další dějové kroky. Opravdu působivé.

Jak to všechno začalo? Kristián dorazil do Dvora Králové a začal si zařizovat bydlení. Ano, stejně jako v knize První muž, i tentokrát jsou reálie ryze české, což může někoho odradit a jiného naopak nalákat. Jak je možné, že dvaadvacetiletý Kristián skončí v závěrečném ročníku střední školy, může si dovolit samostatné bydlení, aniž by vydělával? Nebojte se, autorka nic neponechává náhodě! A tak se nemusíte obávat, že by snad rozuzlení vyšumělo do ztracena a tento fakt byl jen pouhou účelovou, nevysvětlenou berličkou, jak se občas u některých děl stává.

Po krátkém seznámení se ocitáme na plese střední školy, kde se Kristián setká s mužem pod maskou boha Apollóna. Tito dva si padnou do oka a zajiskří to tak, že zažijí žhavý chvilkový románek, po kterém jsou oba natolik okouzlení, až nemůžou jeden na druhého zapomenout. Problém je, že Kristián netuší, kdo vlastně tajemný milovník byl a zdali ho náhodou nepotká ve škole...

Zdroj: e-kniha

Čekáte, že budete tápat a objevovat spolu s Kristiánem? Spisovatelka se vydala směrem otevřeného tajemství, kdy nazíráte na tápání ústředního hrdiny a  usmíváte se, když sledujete sbližování či naopak zoufáte nad chybnými kroky. Vy samozřejmě víte, že tím tajuplným mužem je Matyáš, podstatná je cesta k odhalení a ta je svízelná i sladká zároveň. Řekla bych, že Lenka Křížová podala náhled na taj a přátelství, které se rozvíjí ve vztah, poutavě. Tento způsob je zajímavější než varianta, ve kterém čtenáři odhadují, kdo je maskovanou postavou. V oné verzi beztak k překvapení příliš nedochází a tady, ač je prozrazené, vás čekají jiné lákavé způsoby sbližování. Autorka se tak šikovně vyhnula cílenému klišé, šikovně podala hravý námět, ve kterém se Matyáš snaží ukázat své přednosti a zapůsobit, aniž by okouzloval fyzickým vzhledem.

Matyáš je opravdu okouzlující kluk. Na první pohled obyčejný, ale na ten druhý skrývá mnoho dobrého i krásného. Je to emotivní mužský, který dokáže vyjít druhému vstříc a zamýšlet se nad jeho potřebami. Také se o něm dozvídáte jednu zajímavost, co se týče jeho očí, je to jen zmínka, ale i přesto je to jedna z ukázek, že se autorka rozhodla do své knihy investovat hodně znalostí a rešerší. Vyplatilo se. Na rozdíl od něj se toho Kristián musí spoustu naučit. Zatímco Matyáš má správné základy, on strádal a tak se teprve učí být sám sebou.

Ústřední charaktery jsou propracované, protikladné, zajímavé a mají své slabé i silné stránky. Oba jsou svým způsobem báječní a stojí za to každému zvlášť držet pěsti, i když se vydá mylným směrem. Vedlejší postavy na tom nejsou jinak. Působí živým a uvěřitelným dojmem, snadno se s nimi ztotožníte. Dokážou pobavit i překvapit, ačkoliv se z počátku mohou trochu plést Matyášovy sestry Zorka a Meda, i když jsou vzhledově i povahově každá jiná.

Jak jsem vás již informovala, autorka čerpá ze svých bohatých filmových zkušeností. Hlášky se staly základem pro milý nevtíravý humor se spoustou tipů ke zhlédnutí. Dalším prvkem, dolaďující děj, je kupříkladu mytologie. Dočtete se o dvou mytologických bájích v krátkém podání. Stejně tak je podstatné poukázat na znalosti hvězd a legend, které se k nim vážou. Lenka Křížová předvedla, že ví, o čem píše. Nejedná se o plané výmysly, opravdu má načteno, a proto si někteří osvěží informace a jiní budou o poznatky z daného tématu bohatší. Zmínit mohu rovněž odkazy na slavné obrazy, o kterých se v jedné části hovoří. Ty vysvětlené nejsou, ale předpokládám, že většina je natolik známá, že je budete znát i bez vysvětlivek.

Zdroj: e-kniha

A co klišé? V první polovině se zdá, že se spisovatelka nechala svést k cílenému a šokujícímu zvratu, ale nakonec se vše obratně otočila ve víc než vhodný žertík, který odlehčil napjatou atmosféru, osvěžil a dodal náladu k pokračování ve čtení. Ti, kteří mají klišé scény v oblibě, budou spíše zklamaní, ale u jiných čtenářů naopak autorka stoupne v ceně. Takových vějiček je více a nakonec se přece jen něco ryze účelového, z důvodu prodloužení děje, stane. Což je na jednu stranu škoda, protože tím lépe by na titul nahlíželi náročnější milovníci knih, na druhou stranu se jedná o předvídatelný, většinou očekávaný a oblíbený dramatický prvek, po kterém někteří z nás touží. S ohledem na vsuvku zakolísá na pár stran plynulost i dynamika, ale velmi brzy se příběh vrací do zajetých kolejí, což je jen dobře. Napětí se opět zvyšuje, stejně tak i tempo a pomalu finišujeme k samotnému závěru...

K tomu asi není třeba se nějak zvlášť vyjadřovat. Jako u většiny milostným romancí je spíš než cíl důležitá cesta k němu. Matyáš a Kristián zažili mnohé, budovali přátelství, snažili se poznat jeden druhého. Je to opravdu milostný příběh se silně reálným podtextem, ve kterém zaujmou promyšlené dialogy, pozadí konceptu i lehce načrtnuté příběhy některých vedlejších postav. Nic není ponecháno náhodě a bez vysvětlení. Co vás může potěšit, ale i rušit, pokud nejste zvyklí na gay romanticko-erotické příběhy? Bezprostřední, avšak vhodně sepsaná intimita ve vztahu dvou gayů, které váže nejen přitažlivost, ale také emoce.

Lenka Křížová se loučí emotivním epilogem, ve kterém ukazuje oba hrdiny za deset let. Jak moc se jejich život změní? Na závěr je k dispozici výše zmíněný seznam použitých citací, QR kód písní, QR kód pro video a píseň knihy První muž. Také informace o debutu a nechybí ani lákadlo v podobě třetího chystaného románu, na který se stejně jako já budete určitě těšit!

Dar z nebe je velmi krásným, čtivým a kvalitním dílem, které se, věřím, zalíbí nejen nenáročným, ale i náročnějším čtenářům, jež nehledají prostou romanticko-erotickou tvorbu, ale chtějí počin, na kterém si autorka dala vážně záležet. Rozhodně mohu doporučit!

Překvapuje mě, že titul vyšel samizdatem u nakladatelství Nová Forma. Očekávala bych, že se ho chopí běžné nakladatelství a takhle promyšlenou romanci vydá. Byla jsem opravdu mile překvapená rafinovaností, věrohodností navazovaného vztahu a prvky, které do děje autorka vložila. Nejedná se zřejmě o nějaké rychlopsaní, ač se to s pohledem na vydání takřka chvíli po debutu, může zdát. Opravdu to vidím, i přes ten nepříjemný účelový zvrat v závěru, na pětihvězdičkové dílo. Kdysi jsem se doslechla, že je tvorba Lenky Křížové a autorky Lydie Strong spojována. Ve skutečnosti se jedná sice o stejný žánr, ale o naprosto rozdílné typy knih. Zatímco Lydia Strong se věnuje kontroverznějším námětům, Lenka Křížová píše reálné romance, které jsou tak uvěřitelné, až máte pocit, že jsou podle skutečnosti...

Kristián neměl štěstí v lásce.

Oproti tomu, co si nejspíš ostatní myslí, mu jeho vzhled nikdy štěstí nepřinesl, spíš naopak. Zrovna se přestěhoval do nového města a hned o víkendu se na maškarním večírku školy, kam má v pondělí nastoupit, setkal s bohem. Jejich setkání sice neskončilo úplně podle jeho představ, ale koneckonců to byl jen další muž v řadě. Nebo ne?

Co když ten obyčejný, brýlatý student v lavici u okna není tak obyčejný, jak se na první pohled zdá? Co když se pod tou zbytečně velkou mikinou skrývá zářící bůh, kterého už potkal? A pokud ne, jak to, že se mu tak dostal pod kůži?

Kristián se nechce zamilovat, ale i když nakonec uzná, že nemá smysl se tomu bránit, věci nejdou tak snadno, jak si představoval...

Zvlášť když dělá jednu chybu za druhou...

Nakladatelství: Nová Forma