Recenze: AMERICKÉ PRÁZDNINY (Jiří Fišar)

Rodinný americký road trip

Americké prázdniny (Jiří Fišar, nakladatelství Jota)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Jota.

Jiří Fišar vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, kde v roce 2003 získal doktorát z ekonomie. Během studií procestoval z velké části stopem téměř celou západní Evropu. Později se jeho cestovatelská pozornost obrátila ke vzdálenějším zemím, zejména asijským. K jeho největším koníčkům patří rodina, cestování, vytrvalostní běh, horská cyklistika a hudba. Svou publikační činnost zahájil nejprve v Hospodářských novinách. Americké prázdniny jsou druhým počinem, první nese název Pod Annapurnou svítá modře (recenze).
Americké prázdniny (Jiří Fišar, nakladatelství Jota)Americké prázdniny (Jiří Fišar, nakladatelství Jota)

Cestopis s podtitulem S rodinou na cestě západem USA podává průběh road tripu, ve kterém provede čtenáře přes americké národní parky s nedotčenou přírodou i přes velká města jako San Francisco. Na západní pobřeží odcestoval Jiří Fišar na pět týdnů s manželkou a dvěma dospívajícími syny. Tentokrát se v popisování držel reality a jejich společný výlet představil bez vměšování vymyšlených prvků. Naopak okořenil titul rodinnými historkami z cest. Tím se také liší od předchozí knihy Pod Annapurnou svítá modře, která byla částečně zbeletrizovaná.

Před odjezdem jsme museli ještě Jirku ošetřit panthenolem, protože jediný se odmítal namazat opalovacím krémem c domnění, že má dostatečný základ z návštěvy koupaliště týden před odletem. Když to Míša po chvíli přece jen donutila, otráveně si nabral krém do ruky a aby se neřeklo, přejel si prsty přes hrudník a slunil se dál. Teď měl na kůži pět bílých, neopálených pruhů, zatímco zbytek těla spálený.
Čím víc pruhů, tím víc adidas, smál se mu Ondra a Jirka ho začal honit po pláži. (str. 23)

Na tvůrcově stylistice a přístupu k vyprávění je znát na první pohled viditelný posun, který mu více sedí. Zatímco předchozí dílo bylo částečně tvořené filozofickými myšlenkami, tady je putování představeno spíše s humorem a nadsázkou. Do určité míry to ovlivňuje i fakt, že cestu do Nepálu absolvoval hlavní hrdina sám na vlastní pěst, kdežto v Amerických prázdninách cestuje s rodinou. Navíc se už neskrývá za žádnou postavu (v předchozí publikaci nás dobrodružstvím prováděl hrdina Marek). Pro lepší časovou přehlednost nechybí ani zahrnutý itinerář.

V centru se k nebesům tyčí vysoké prosklené domy zdejších bank a hotelů. Jejich výška je však decentní a zároveň umírněná prostorem kolem nich. Nedaleko za městem se zdvihají hory, které si ani teď v létě nesundávají sněhové čepice. I díky těm horám je tu příjemně. Teplota tak akorát a větřík zkrocený městskou zástavbou si pohrává s listy všudypřítomných stromů. Hezké a klidné místo. (str. 166)

Oproti předchozímu knižnímu počinu narazíme také větší množství fotografií, které dosahují až poloviny rozsahu. Jsou doplněny krátkým popiskem a v některých případech jsou obohaceny o zajímavost související s místem pořízení. Snímky jsou autentické a vykreslují atmosféru navštívených koutů.

Na konci každé kapitoly, které jsou relativně krátké, je stručné ohlédnutí za nejzajímavějšími místy v dané oblasti, se základními údaji či s cestovatelskými tipy. V samotném závěru je ještě spisovatelovo doporučení, co si s sebou do Ameriky zabalit. Také najdeme před zakončením pár věcných rad ohledně ubytování nebo převod používaných amerických měrných jednotek, což mohou ocenit zejména ti, kteří se za oceán také chystají. Je to tedy částečně praktická příručka pro cestovatele.

Americké prázdniny se čtou lépe než předchozí dílo. Je to také způsobené tím, že autor nese na cestách zodpovědnost za ostatní členy výpravy, musí dělat uváženější rozhodnutí a navíc je také již starší a sálá z něj nalezený klid a pohoda. Jako cestopis rozhodně mohu doporučit. Těm, kteří se do Ameriky teprve chystají, tak i jako vzpomínku pro ty, co již za velkou louži zavítali.

S rodinou na cestě západem USA.

Humorný rodinný road trip po Americe od autora knihy Pod Annapurnou svítá modře.

Dětem se mají plnit sny. A když dva pubertální synové nutně potřebují vidět a zažít Ameriku, rodiče nakonec zabalí kufry, zakoupí letenky a nefalšovaný road trip může začít!

Jiří Fišar, autor úspěšné knihy Pod Annapurnou svítá modře, se skutečně s manželkou a dvěma syny vypravil na dobrodružnou cestu po západě USA. S nadhledem a neutuchajícím humorem podává příběh této trochu netradiční cesty, ve kterém provede čtenáře úskalími, která přináší cestování s dospívajícími dětmi (a s manželkou, na tu nesmíme zapomenout!) po národních parcích, ale i velkých městech.

Pokud máte děti a velké cestovatelské plány, toto je kniha přímo pro vás. Ale vlastně pro všechny, kteří mají rádi cestovatelské historky, Ameriku a moudrý humor.

Nakladatelství: Jota
Žánr: cestopis