Recenze: O DRACÍCH A SEDMI (Tereza Kadečková)

V područí farmaceutické společnosti

O dracích a sedmi (Tereza Kadečková, ilustrace Petra Feňďová, nakladatelství Golden Dog), sci-fi

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Golden Dog.

Tereza Kadečková už dávno není jen spisovatelským kadetem... Redaktorka literárního webu Sarden a autorka fantastických povídek debutovala roku 2020 románem O dracích a lidech (recenze) a o dva roky později se vrací s růžolící se novinkou, aby opět trochu nabourala veskrze hororovo-thrillerové portfolio nakladatelství Golden Dog. Přání fanoušků o návrat do světa Argony byly však vyslyšeny pouze částečně – O dracích a Sedmi se sice odehrává hned na druhé straně hor, leč s novými postavami a v úplně jiném žánru!

Jméno Rudý zázrak obsahovalo všechny lži, které jste potřebovali o léku vědět. Nebyl ani rudý, ani zázrak. (...) Vik mu říkal růžový svinstvo. (str. 19)

Vik kvůli svému antropomorfnímu původu nezapadá do společnosti a život mezi spodinou ho naučil, jak se starat hlavně o sebe. Přesto vše obětuje svému otci, kterému shání potřebné léky. Jenže Zázraku jako by bylo v oběhu čím dál méně... A bez své dávky táta zemře! Oblíbené pilulky možná zaženou každý neduh, ale člověk se na nich stane závislým. Doslova. Bez nich je totiž imunitní systém natolik slabý, že ho skolí i sebemenší rýmička.

Situace vypadá beznadějně. Drak, kdysi zástupce vládnoucí rasy, dnes surovina pro výrobu zázračných pilulek, zhynul. A Horní Elysium hodlá odstřihnout to Dolní od dodávek! Sedmero správkyň (Sester) vyjednalo poslední várku, které se má v plánu zmocnit právě Vik spolu s přítelem lomeno dealerem Iscarem a gangsterkou Morganou. Může však svým kumpánům věřit? A i když náhodou uspějí, co bude se zbytkem města?

„Dračí pomsta nastává! My je zavřeli, a oni nás teď všechny zabijou tím, že pojdou.“ (str. 21)

Vyprávění provází er-forma minulého času prostřednictvím perspektivy několika klíčových postav, přičemž za ústředního hrdinu platí bezesporu Vik. Jazyková zdatnost autorky byla patrná již v její prvotině, od minula se nicméně zlepšila ve tvorbě charakterů (propracovanějších a uvěřitelnějších) a povedlo se jí rovněž přijít se zajímavějším námětem. Slohu tedy nelze nic zvlášť vytýkat, text je čtivý a děj poutavý, snad jen v závěrečné třetině knihy naberou události až příliš rychlý spád, zejména pasáž Vikova napomáhání Sestrám působí krapet osekaně.

Zatímco tématika všeléku a koordinace rozvíjející se epidemie má nádech originality (mimochodem, rukopis vnikl ještě před covidem), princip "města nad městem" může už někomu připadat ohraný. Navíc jak např. Projekt Kronos Pavla Bareše, tak Město v Oblacích Kristýny Sněgoňové, mají mnohem promakanější strukturu. Oproti tomu Kadečková v popisech nezabíhá do přílišných detailů a celé Horní Elysium je opředeno tajemstvím; zato tomu Dolnímu nechybí atmosféra, ač temná a tísnivá.

Když si postavíte život na bedrech chudých, bez stráží ho neudržíte. (str. 169)

Ať už v názvu stojí, co chce, draci zůstávají stále kdesi v pozadí a kniha je především o lidech
(nebo přinejmenším geneticky modifikovaných lidech). Řeší se morální dilemata (zájem jednotlivce vs. vyšší dobro), cenzura, rasismus, terorismus... V příběhu dokonce figuruje moderní odnož biomatek (žen odmítajících Zázrak) a nalezneme tu i LGBT prvky, přestože romantická linka není výrazná nebo důležitá. Většina textu se nese v duchu jakési nadsázky a parodie na realitu, tzn. nepřímo si tropí žerty z těch, kdo zobou Ibalgin jako lentilky

Vik jako jeden z mála Zázraku neholduje. Díky svým kočičím genům má také nějaké zvláštní schopnosti, nejde však o žádného superhrdinu, který by bděl nad městem, potíral zločin a rozdával chudým, naopak – motivují ho sobecké cíle a o léky by s klidem připravil malé dítě, jen kdyby to prodloužilo život jeho otci. Až nastane čas, dokáže udělat správnou věc? Zato Sestry se domnívají, že činí vše pro dobro svých obyvatel. Co na tom, že účel světí prostředky?

Připadal si jako ve světě fantazie. Věděl, že Sestry mají prsty ve všem, vědí o každé drobnosti ve městě, ale nikdy by ho nenapadlo, že Stella je umělá inteligence. Nebo že je Elektra celý den napojená na kamerových systémech. Děsily ho. (str. 127)

Obálku a ilustrace si vzala do parády Petra Feňďová, jež se podílela i na podobě předchozí knihy. Tentokrát se ve svých kresbách nezaměřuje na scény z příběhu, nýbrž vyobrazuje Sedm Sester ve stylu tarotových karet.

Objektivně je volné pokračování napsáno lépe než prvotina, mně osobně se přesto líbily zhruba stejně, neboť si epické dobrodružství užívám více než urban akci. Uvítala bych delší rozsah, jinak se každopádně nezdráhám titul doporučit příznivcům sci-fi, dystopií, kyberpunku či postapa a těším se na další autorčinu tvorbu.

Trápí vás kašel, rýma nebo bolest hlavy? Žaludeční vředy, slabé srdce či diabetes? Bojíte se rakoviny? Každé známé nemoci vás zbaví RUDÝ ZÁZRAK™.* Schizofrenie je minulostí. Únava nepřijde ani po dvou dnech bez spánku. Alergie vám budou cizí. Stačí tři tabletky denně. RUDÝ ZÁZRAK™ porazí každý neduh. A nejlepší na něm je, že nemůže nikdy dojít.

* Možnými vedlejšími účinky jsou ztráta hmotnosti, chuti a přirozené imunity.

Nakladatelství: Golden Dog
Ilustrátorka: Petra Feňďová