Recenze: JIHOČESKÝ HOROR (kolektiv autorů)

Návštěva jižních Čech jen na vlastní nebezpečí

Jihočeský horor (kolektiv autorů, sestavil Honza Vojtíšek, ilustrace Zuzana Droppová, nakladatelství Golden Dog)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Golden Dog.

Není to tak dávno, co srdce všech hororových nadšenců zaplesalo, protože vyšla relativně rozsáhlá antologie České temno sestavená Kristinou Haidingerovou. Nakladatelství Golden Dog jede na plné obrátky a pro milovníky strachu a napětí vytvořilo další soubor, tentokrát pod editorskou taktovkou Honzy Vojtíška. Výběr autorů je zaměřen na jihočeskou kotlinu a jen dokládá tvrzení, že české vody jsou bohaté na talentované umělce. Do výběru spisovatelů se dostala i naše recenzentka Ivana Gašparíková, které tím velmi gratuluji, ale neznamená to, že bych na ni byla v hodnocení mírnější.

Jak už to u antologií bývá, některé povídky vás zaujmou více nežli jiné a spíše hraje roli, jakému druhu strachu dáváte přednost a jestli tedy skladbou děl budou naplněna vaše očekávání. Hrůzy konkrétní i abstraktní, reální vrazi i nadpřirozené bytosti, jednoznačný konec i více otevřený. To vše na vás v tomto titulu čeká. Na úplném konci jsou medailonky zaměřené na tvůrce, jejich tvorbu a zájmy. Představíme si tedy jednotlivé příběhy z jižních Čech a já vám garantuji, že cestu do těchto končin budete po přečtení velmi zvažovat...

Jednotlivé povídky:

Miroslav Pech – Hovořící bytost Webster

Od samého začátku se s námi autor nemaže a již z prvních vět je jasné, že nás čeká něco velkého. Miroslav Pech má talent s minimalismem a úsporností bravurně vykreslit útrapy života a zároveň je okořenit o fantasy motiv. Alkoholik Martin se vlakem vrací za svou přítelkyní a synem. Ani ve snu netuší, že ho čeká shledání nejen s partou chuligánů, ale i s nadpřirozenou bytostí podobnou Venomovi. Explicitní násilí, uvěřitelné postavy, propracované charaktery a dialogy. Pro mě nezapomenutelná startovací povídka, jejíž horké semeno v análu bude vaše podvědomí strašit do konce knihy. Po dlouhé době jsem musela na chvíli odvrátit zrak, abych si zvykla na krutost, která přišla velmi nečekaně. Paráda!

Posledních několik dnů panoval ten druh veder, kdy stačí málo a lidem se začnou vařit mozky. (ze str. 13)

Václav Křenek – Ukolébavka

Deníkové zápisky bezejmenného nespavce. Spánek je základ, bez kterého nemůžete dlouhodobě fungovat. Pokud ho nemáte, stává se z vás postupem času chodící zombie a hledáte jakýkoliv způsob, jak si odpočinout. Náš hrdina se střetne s neznámým mnichem, od něhož dostane cd, po kterém se vyspí jako miminko. Sen konečně přichází, ale s ním i davová psychóza. Trochu filozofický příběh vykreslující manipulaci masy ve jménu ochrany planety. Zajímavý a varující námět.

Ivana Gašparíková – Návrat domů

Matyáš se snaží nežít dle rodinné tradice, ale osud ho k ní stejně zavede. Fantaskní příběh zrady, přetvářky a zvířecího instinktu. Zvítězí zažité představy, nebo láska? Úderné krátké kapitoly psané „zaháčkovacím stylem“ – poslední věta vzbuzuje zvědavost, co bude dál. Stejně jako u Miroslava Pecha pěkný začátek, gradace, akce i vyústění. Nejen zajímavě napsané postavy, ale i realisticky vybudovaná atmosféra.

Na parapetu ležel nehybně drobný ptáček. Tělíčko bylo ještě horké, když jej nesl do popelnice. Možná právě ta horkost jej donutila zabořit do ptačího těla zuby. (str. 59)

Jiří Sivok – Malá ryba, velká ryba

Dávejte si pozor, koho si necháte šeptat do ouška... někdy vás to může stát kus života. Hodně nadneseně mohu napsat, že se jedná o příběh novodobé zlatokopky, v tomto případě s démonickým zabarvením. Velká ryba sežere tu malou, otázkou je, kdo bude v jaké pozici? Krátký úderný text, jenž plyne přirozeně a rychle.

Martin Štefko – Bazén

Děti, manželka, a její nezměrná touha mít u domu bazén. Znáte to, když žena o něco moc stojí, většinou to dostane. Ani Petr už nemá sílu jí vzdorovat, a tak se podvolí. I když ví, že stejně všechna práce se zařizováním zůstane na něm. Jenže stavba bazénu s sebou přináší jen komplikace. Před hlavním vyprávěním je nastíněna tragická událost při koupání ve vířivce. Posléze pochopíme souvislosti, i to, jakou úlohu v tom hrají synovi imaginární kamarádi. Krvelačné bestie živící se na lidském mase zaobalené v roušce tajemna. Záhadná povídka s ještě záhadnějším koncem.

Anna Korbelová – Podsvět

Izabela se jde vykoupat do rybníka, aby našla samu sebe. Filosofický text o životním pekle i energii přírody. Spíše hraní se slovy, metaforami a přízvisky než jasně ohraničený příběh. Z celé sbírky mi tato povídka přišla nejslabší. Necítila jsem nějaké jasné poselství, ani hmatatelný příběh. Obecně ve mně nevyvolala žádné pocity.

Václav Votruba – Hedvika

Závan atmosféry dávných časů a také upírů. Ludvík se po naléhavém psaní vrací za otcem, s nímž se rozkmotřil. Spor vznikl, když jeho matka umírala a otec místo strávení posledních okamžiků s ní, odjel do ciziny. Ludvíkovy nově nabyté poznatky zamíchají s tím, co si má myslet. Václav Votruba velmi zdařile zrekonstruoval dotek historie, až jsem měla pocit, že čtu gotickou povídku. Moc pěkné!

Honza Vojtíšek – Příchozí tisíce otců

Co by vzniklo, pokud bychom své hříchy střádali na jedno místo? Jak by vypadalo jejich zhmotnění? Jedna nevěstka, dřevorubci a cosi tajemného a nebezpečného. Hezká atmosféra, ale celkové vyznění mdlé.

Kateřina Malec Houfková – Pod zvonem

Na první pohled se může jednat o banální příběh, kterých je kolem nás spousta. V okamžiku, kdy zjistíme, že hlavním vypravěčem je malá oslepená holčička, vše dostává jiný rozměr. Do určité míry nespolehlivý vypravěč, jehož vnímání a vykreslování reality může mít zkreslené, zahrává na citlivou strunu všech rodičů. Pozoruhodně vystavěná povídka, jejíž abstraktní konec vyznívá velmi zlověstně.

Svatopluk Doseděl – Kalvárie

Svatopluk Doseděl mě přesvědčil již v Českém temnu, že umí sugestivně vykreslit realitu všedního dne a okořenit ji o postavu z minulosti, která nemá dobré úmysly. V tomto příběhu se manželský pár přestěhuje do domu, jenž patřil vražedkyni. Údajně měla ve svém sklepě zabíjet muže velmi krutým způsobem. Benedikt se snaží dozvědět o minulosti obydlí co nejvíce. Ke svému pátrání použije i svou manželku Karmen, i když toho časem lituje. Od skvělé povídky očekávám výtečnou atmosféru, gradaci, akci a odpovídající vyústění. Kalvárie tohle všechno obsahuje.

Ale on se vrátil. Sice po roce, ale přece. Ano, Beny je zase tady, tentokrát proto, aby zařídil, že se to už nikdy nebude opakovat. Ani za dalších tři sta let. (str. 193)

Výběr autorů a jejich námětů je pestrý a všichni umí pracovat s textem. Čtení je zajímavé, ať už se jedná o kratší či delší formát. S chutí si přečtu něco dalšího od Miroslava Pecha, Ivany Gašparíkové, Václava Votruby či Svatopluka Doseděla, protože jejich příběhy opravdu žijí. Nemohu říct, že ostatní by byli špatní, jen dali větší důraz abstrakci či atmosféře než příběhu a v tomto okamžiku přijde do role čtenářský vkus, takže nepopírám možnost, že vy upřednostníte jiné povídky. Sama za sebe doporučuji medailonky číst záhy po dočtení povídky. Hezky se tak propojí tvorba přímo s konkrétním spisovatelem.

Zároveň musím konstatovat, že v některých příbězích bylo více překlepů či chyb než v jiných. Je to škoda, protože texty jsou to kvalitní a tohle jim lesk trochu ubírá. Namátkou je to v povídkách:

Návrat domů – záměna „v podstatně“ místo „v podstatě“ a nezpustila zrak str. 67), na str. 75 je špatné odsazení.

Bazén – mohli přijet v něčem maličko novější (výpadek písmena)
„Ano, měl sice potřebu všechno kontrolovat, a tak když ho Jiřina přemluvila, že budou mít bazén, nakonec se toho chopil, všechno zařizoval, několikrát, ale to nic neměnilo na tom, že to všechno bylo špatně. I když se do toho nakonec pustil ze své vůle, neměl. Kdyby jen Jiřině ustoupil...“ (má být neustoupil) (str. 110)
str. 114 - Chlapi se nejspíš pustili do kopání posledních míst pro to, aby se jim tam vešly základy pro bazén, ale narazily (snad chlapi a ne základy, tedy narazili) na nějakou díru.
str. 117 – zrůda s enormně dlouhýma končetinami, které měla natažené
str. 118 – nohy mu kmitaly, jak s snažil (výpadek písmena)

Pod zvonem
str. 176 žádná z nás s tím nedokázal nic udělat (výpadek písmena)
str. 183 kde mě stále svíraly mužovi hadí prsty (mužovy hadí prsty)
str. 187 dostanu sklenici s vodu (výpadek písmena)
str. 189 nahradí jiný vzpomínka

Každou povídku doprovází ilustrace Zuzany Droppové v černobílém provedení. Umně vystihují námět a atmosféru. Nicméně někdy na můj vkus nejsou úplně ostré a působí rozplizle.

Jestli tento sborník doporučit? Rozhodně ano! Seznámíte se s hororovými stálicemi i relativními nováčky. Získáte pestrou škálu strachů i zasazení do různých časových dob, rozmanité vypravěče a samozřejmě pořádnou dávku napětí. Je jen na vás, jestli si vás více získají brutální vrazi či nadpřirozené bytosti. Menší formát je přímo stvořený na cesty. Každopádně na jižní Čechy a jejich obyvatele si dám pozor, protože jejich představivost je bujná a nechci skončit v něčím sklepě. ;)

Těším se na další produkci nakladatelství Golden Dog a všem hororovým fanouškům přeji příjemné počtení.

Upíři, neobyčejná stvoření, duchové, vetřelci, psychopati, vlkodlaci, brutální vrazi a podobná strach nahánějící zjevení se nevyhýbají ani jižním Čechám. Přesvědčit se o tom můžete v příbězích jihočeských autorů a autorek prezentovaných v této výjimečné knize.

Nakladatelství: Golden Dog
Ilustrátorka: Zuzana Droppová
Žánr: horor, povídky