Recenze: ALENKA, KRAKONOŠ A VÁNOCE (Danka Šárková)

Vánoční pohádka z Krkonoš

Alenka, Krakonoš a Vánoce (Danka Šárková, ilutrace Danka Kobrová, nakladatelství Anahita), dětská knížka

Za recenzní výtisk děkuji autorce Dance Šárkové.

Spisovatelka Danka Šárková, vlastním jménem Šárka Danková, je autorkou několika novel a románů s psychologickými prvky určenými především ženám, z nichž jsme vám představili už docela pěknou řádku. Publikace Alenka, Krakonoš a Vánoce je však věnovaná dětem. V pořadí se jedná o třetí díl série, na první díl s názvem Alenka a Krakonoš jsme vám v minulosti již přinesli recenzi. Autorka se nechala slyšet, že cestování po vlastech českých a pořádání besed pro malé čtenáře patří k jejím srdcovým záležitostem. Nechte se zavést do malé chaloupky na samotu v horách a prožijte s hrdiny ty nejkrásnější dny v roce.

Alenka chodí do první třídy a moc se těší na Vánoce, které se už nezadržitelně blíží. Bude je trávit s maminkou a svou zhýčkanou čivavou Sisinkou v Krkonoších u babičky na chalupě. Dalším důvodem k radosti je i to, že konečně opustí zdi začouzeného města. V čekání na Ježíška se rozhodně nebude nudit, protože jí bude dělat společnost početný babiččin zvěřinec, který představují tři kočky a věčně nabručený bernardýn Karel. Alenka prožije velké dobrodružství, když se na Štědrý den všichni, včetně zvířátek, zúčastní závodů ve sjíždění kopce na čemkoli. Při závodění se však stane malá nehoda, do sněhu totiž zapadne trumpeta, bez které nemůže začít půlnoční mše. Proto nastupují psi záchranáři, aby ji zkusili vyčmuchat. Této akce se zúčastní i pes Karel, který dříve jako záchranář působil. Podaří se pejskům zachránit Vánoce? Jakou úlohu bude mít v příběhu Krakonoš?

V prvním díle Alenka přijela k babičce na zotavenou, protože vlivem znečištěného městského ovzduší byla často nemocná. Děj se točil kolem záchrany zlobivé kočičky Dáši. Rozmazlená psí slečna Sisinka se tady stala terčem posměchu od ostatních zvířat. V tomto, třetím díle, se však rozjitřené nálady již uklidnily. Je vidět, že si zvířectvo na sebe už zvyklo. Spisovatelka věnuje hodně pozornosti právě jim, dokonce více než lidem. Zvířátka nechává promlouvat lidskou řečí, což je zdrojem uštěpačných poznámek a mírného humoru. Zvláště se pošťuchují mezi sebou dvě kočičí dámy – Máša a Dáša.

Autorka upustila uzdu fantazii. Když se konají závody, kromě stánku s občerstvením myslela i na stánek určený jen zvířatům, protože ty nechala také účastnit se soutěže. Čtenáři tak budou svědky závodící veverky v hrnku či kočiček v hrnci.

To vám byla sranda. Dáša s Mášou se nemohly nejdříve nacpat do hrnce. Dáše pořád vykukovala jedna packa, pak si málem Máša strčila pod hrnec ocásek a nakonec se Dáša tak špatně hnula, až Máša celá vypadla. „Koukám, že máme na startu menší problém. Naše závodnice se nemohou vejít do závodního prostředku,“ slyšely slova moderátora. Všechny oči se upřely směrem k oběma kočičkám. „Kdybys tak nežrala a nepřibrala, tak se do hrnce vejdeme,“ mňoukala Máša na Dášu. „Já na rozdíl od tebe porodila koťátka, a kvůli tomu jsem silnější, vysvětlovala Dáša. „Podívej se, jaké máš panděro ty,“ dodala. (str. 37–38)

Vydařily se i metafory při popisu. Jedná se o pohádku, která je napsaná srozumitelně a má čtenářům co říct. Dívky se snadno vtělí do Alenky a budou  se bavit nad zvířecím slovníkem.

Musím ocenit nádherné ilustrace, které na vás dýchnou vánoční atmosférou. Celá kniha je doslova zasypaná vločkami, což nepůsobí rušivě, naopak dotváří to ten správný dojem. Do textu jsou také vloženy otázky a vysvětlivky významu slov, které souvisejí s příběhem. Jsou vsazeny do modrých koulí, působí to opět kouzelně. Děti se tak dozvědí, co je to lavina, kde je Betlém či jak vypadá lanovka, apod. Rodičům to může být nápomocné, pokud bude chtít jejich dítko něco dovysvětlit, nemusejí tápat dlouho v paměti a mají hned po ruce řešení. Publikace kromě pěkného příběhu nabízí i poučení. Čtenáři nutně nemusejí znát souvislosti z předchozích dílů, protože na sebe navazují jen volně, když začnou číst jako první tento, třetí díl, vůbec to nevadí.

Titul bych doporučila především dívkám, předškolačkám či začínajícím čtenářkám, které mají rády zvířata, a chtějí si přečíst pěknou knížku, zasazenou do kouzelného prostředí hor o vánočním čase.  Tento kousek je určitě nezklame.

Každé dítě se těší na Vánoce a Alenka se svým pejskem Sisinkou se nemohou dočkat, až vyrazí za babičkou do Krkonoš. Na Štědrý den společně prožijí dobrodružství s kočičkami Dášou, Mášou a kocourkem Luciferem. Bernardýn Karel se stane i přes své stáří a lenost velkým zachráncem, což nikdo nečeká. Rozbalování dárků bude jen malá část toho, co s Krakonošem a ostatními zažijí. Snad se jim všem podaří vyrazit na půlnoční mši do malého kostelíku. Třetí díl o Alence, Krakonošovi a zvířátkách vás opět zavede do malé chaloupky na samotě v horách a společně se všemi hrdiny prožijete nejkrásnější dny v roce.

Nakladatelství: Anahita
Ilustrátorka: Danka Kobrová
Žánr: literatura pro děti