Recenze: CYKLISTKA (Jana Poncarová)

Podmanivý příběh poslední baronky z rodu Battaglia

Cyklistka – Osud poslední baronky (Jana Poncarová, nakladatelství Motto)

Za recenzní e-knihu děkuji portálu Palmknihy.

Jana Poncarová je novinářka a copywriterka na volné noze, která tvoří obsah webů, novin a časopisů. Zaměřuje se zejména na témata energetiky a průmyslu. Je autorkou několika e-knih, píše povídky a romány inspirované skutečnými událostmi. Od roku 2020 tvoří podcast Autoři na cestě. V roce 2018 vydala v nakladatelství Motto svůj první román Podbrdské ženy, kterému se dostalo od čtenářů velkých ohlasů.

Hrdinka autorčina nejnovějšího románu Cyklistka Blanka Battaglia je poslední žijící zástupkyní tohoto rodu. Vzpomíná na své mládí a na to, jaké to bylo v době, než zasáhla do osudů lidí válka. Děj je zasazený do jihočeských Bratronic, kde na rodném zámečku vyrůstala s rodiči právě zmíněná šlechtična a její mladší bratr Kristián. Blanka se na ženu svého postavení vždy chovala velice živě a temperamentně, neustále si šla za svým rozhodnutím, byla neústupná ve všem, co podnikala, a i přes nepřízeň osudu se rvala o každý den svého života. Celý příběh je inspirován reálnou postavou šlechtičny Blanky a její rodiny. Tím získává vyprávění úplně jiný rozměr, když si pod jmény v příběhu můžeme představit opravdové tváře.

Máme možnost sledovat hlavní hrdinku od jejího dětství až po stáří, kdy vzpomíná na časy, ve kterých byla nejšťastnější. Tam, kde se z počátku jevilo vyprávění jako obyčejný romantický příběh dvou spřízněných duší se šťastným koncem, se časem dostalo do mnohem více temných zákoutí a lidských problémů, nad kterými byl nucen čtenář přemýšlet.

V publikaci najdeme pasáže, které se odehrávají v přítomném čase a představují nám Blanku už jako ženu v letech. Ty jsou vždy příhodně pojmenovány slovně. Zbývající části, které jsou naopak retrospektivní, jsou označené číselně. V Cyklistce je tedy pro čtenáře tímto způsobem označena časová linie, aby se mohl lépe orientovat v ději. Ačkoliv se osudy šlechtické rodiny odehrávají v minulosti, samotná historie není výrazně zmíněna. Jsou tu nastíněné záležitosti jako války, nástup nacismu, znárodňování, ale víceméně jsou to jen výkřiky do tmy bez pevného časového zakotvení. Ostatně s časem jsem měla problémy často. V jedné části byl popis Blanky jako dívky žijících v Čechách, v další kapitole byla už o několik let starší a navíc v Itálii. Takovéto časové skoky byly hodně zmatečné.

„Žijete v Praze?“ zeptal se důstojník a Blanka v tu chvíli zahlédla jiné oči. Černé a smutné. Oči své bytné.

„Pokud se ptáte na naše rodinné sídlo, tak je v Bratronicích, na jihu Čech. Sama nyní žiju v Praze. Ano, žiju v Praze a učím. A moje bytná je Židovka.

Poslední slovo skoro vykřikla.

Vidličky si v tu chvíli nedovolily zacinkat o porcelánové talíře. Hovor ztichl. Jako by všichni v sále zatajili dech. Důstojník se zatvářil, jako by mu zaskočilo sousto. Blanka se mu dívala zpříma do očí. Ve spáncích pocítila údery krve svých předků. Zatnula pěst. A pak se jejího ramene dotkly něčí prsty.

Blanka, jako hlavní postava, je nám představována nejvíce. Máme možnost sledovat její myšlenky, starosti i vzpomínky. Celkově ovšem struktura postav je, dalo by se říct, nepropracovaná nebo nedotažená. Od mládí byla protagonistka zamilovaná do Richarda. Byli si blízcí. Oddělila je až válka a po Richardovi rázem zbyl jediný dopis, který si hrdinka celý život schovává a čeká na tu pravou chvíli, aby si ho přečetla. Co se ale s Richardem stalo, proč spolu nemohli zůstat, kam se ztratil, to se nedozvíme. Stejně tak je to u Ernsta, což je Blančin přítel z mládí a muž, kterého si nakonec vezme, aby zažehnala samotu. O Ernstovi se toho nakonec dozvídáme ještě méně než o Richardovi a v příběhu působí jenom jako taková „berlička“ pro barončinu psychiku. Škoda, že nitky s jednotlivými lidskými osudy nebyly víc rozvedeny a rozpleteny, bylo by to jen ku prospěchu.

Téma cyklistiky tvoří hlavní stěžen, která popohání sled událostí. Že půjde o důležitý prvek nám napovídá už název titulu. Je nám představen způsob, jakým se Blanka k cyklistice dostala, láska, kterou si k ní vybudovala díky Richardovi, ale i nešťastný okamžik, který měl za následek pád, a v jehož důsledku si už na kolo nikdy nemohla sednout. Také je nastíněn kladný vztah k jízdě na kole Kristiána, který se celý život věnoval cyklistice i závodně. Bohužel není tento fakt nijak rozvinut, a pokud to čtenáře zajímá, musí se o detailech dočíst jinde.

Díky ději, odehrávajícímu se nejen u na jihu Čech, ale i v jiných evropských zemích, se spolu spolu s protagonistkou příběhu podíváme třeba do Vídně, do Itálie nebo do Švýcarska, kam ji zavedla láska, studia i cyklistika.

Ve výsledku můžu ale knihu doporučit. Styl psaní Jany Poncarové mě velmi baví, autorka si libuje v popisu přírody, což je občas na úkor příběhu, ale většinu času je to milé oživení. Tento titul by si měli přečíst všichni, kteří mají rádi historické romány. Zvláště ty založené na skutečných událostech.

Občas se probouzela, aby se ujistila, že je nad ní pořád světélkující obloha. Všimla si, jak se hvězdy proměňují, zpočátku noci jsou zřetelné, hustě rozeseté, ale jak se blíží čas rozbřesku, mizí, zůstávají jen ty nejzářivější, ale i ty vyblednou s nastupujícím ránem. Fascinovalo ji, jak přirozeně a klidně se příroda i nebe proměňují, jako by nezáleželo na ničem. Pohltila ji krása toho místa a uvědomila si, že není nic přirozenějšího než nocovat venku mezi stromy - zbavila se tehdy svého velkého strachu.

Po dočtení Cyklistky jsem si vzpomněla, že mi kniha velmi připomíná titul Svět, co byl mým od autorky Jitky Závodné, který jsem recenzovala nedávno. V obou publikacích sledujeme od narození po stáří osudy dvou šlechtičen. Každá je z jiného rodu, to je nutné zmínit. A i když se příběhy na mnoha rozcestích vydávají jiným směrem, obě baronky se musí v životě porvat s jinými problémy, některé jejich cesty zůstávají společné. Např. světová válka, znárodnění majetku, a pak smutné období, kdy se musely dívat na to, jak jim lidé ze vsi, dříve kolikrát přátelé, rozkrádají zámek před očima. Nakonec ve stáří vzpomínají na to, jaký život vedly, když byly ještě mladé, plné energie a naděje a před tím, než jim zasáhly do života boje a politika.

Osud poslední šlechtičny z rodu Battaglia. Od autorky bestselleru Podbrdské ženy. Být vzornou manželkou: takový osud měl čekat Blanku ze šlechtického rodu Battaglia. Její dobrodružná povaha jí však velela jinak. Z divokého děvčete vyrostla sebevědomá žena, která na kole zcestovala kus světa. Své stáří Blanka pak tráví v chátrajícím rodném zámečku v jihočeských Bratronicích. Sleduje, jak známý svět kolem ní mizí. Až díky studentce žurnalistiky Kláře ožívají vzpomínky na Blančin dávný pestrý život – i na její osudovou lásku, po které jí zůstal jen nikdy nepřečtený dopis.

Nakladatelství: Motto
Žánr: historický román, společenský román
Počet stran: 360