Recenze: PŘÍPAD MRTVÉ NOVICKY (Jaromír Jindra)

I kat má právo na lásku

Případ mrtvé novicky: Vzpomínky budějovického kata III. (Jaromír Jindra, nakladatelství Lirego), historický román

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Lirego.

Jaromír Jindra patří mezi oblíbené autory především historických románů. Nakladatelství Lirego již vydalo nespočet jeho titulů. Autor pochází z Českých Budějovic, kam také situoval cyklus Vzpomínky budějovického kata. V nedávné době jste na projektu Čteme české autory mohli číst recenze na první dva díly s názvem Případ šíleného tambora a Případ zákeřného vyděrače. Třetí díl a zatím také poslední se nazývá Případ mrtvé novicky

Vzpomínky budějovického kata III nás znovu vtáhnou do doby 17. století do krásného prostředí Českých Budějovic a nedalekého okolí. Opět se setkáváme se známými postavami a prožíváme s nimi jejich nalezené štěstí, ale i smutek ze ztráty blízké osoby. I když byl vyděrač dopaden, jeho činy mají neustále vliv na rodiny vydíraných měšťanů. Jan Matouš Ploder se vypraví do Krumlova pro svou dceru Sofii. Jeho cesta ale nedopadne tak, jak si představoval. V klášteře, kam Sofii schoval, se navíc začnou odehrávat záhadná úmrtí, která na první pohled vypadají jako sebevražda. Zbavují se novicky svého mladého života dobrovolně, nebo za jejich smrtí stojí někdo další?

Už dávno se setmělo, a jak se večer propadal do noci, byla Ploderova manželka Agáta stále netrpělivější a ustaranější. Podle jejího očekávání se Jan Matouš měl spolu s dcerou Sofií už dávno vrátit. Ale nebyli tu. Něco je muselo zdržet. Snad nějaká nepříjemnost v klášteře krumlovských klarisek? Nebo musí jet opatrněji, když je teď všude tolik sněhu? Taky ji napadlo, že třeba z Krumlova vůbec nevyjeli a rozhodli se přenocovat tam; den je ještě příliš krátký. (str. 28)

Celé dílo je děleno tentokrát do třinácti kapitol psaných v er-formě, na jejichž konci opět vždy nalezneme Katovo intermezzo, které je psáno v ich-formě a graficky je rozlišeno kurzívou. Jejich vzhled autor zanechal. Na začátku se krátce seznámíme s tím, co nás zrovna čeká a jaká dějová linka bude právě rozvíjena. Ve svých vzpomínkách se pak kat Franci věnuje nejen své práci, ale také svému ne zrovna veselému soukromí. I jazyk, kterým je celý příběh vyprávěn, zůstal stejný. Květnatá mluva neodmyslitelně do 17. století patří a čtenáři dobu více přiblíží.

Už z předešlých dílů víme, že Jaromír Jindra umí své čtenáře zaujmout. Děj je velmi svižný a napínavý. Tentokrát věnuje hodně prostoru vztahu kata se svou manželkou Klárkou. Jejich život byl doposud sice osamělý, ale šťastný a plný lásky. Klárku ovšem trápí, že není se svým synem, a tak jedná dřív, než myslí, a její kroky můžeme sledovat na většině stránek tohoto počinu. Skoro se mi až zdá, že záhada mrtvých novicek je v tomto díle spíše vedlejší dějová linka. Tím kniha ale neztrácí na poutavosti a kvalitě.

„Můžu se mýlit, Franci, ale vypadá to tak, že Klárka od tebe…, že Klárka od nás z vlastního rozhodnutí odešla. Nevím, proč to udělala, ale odešla,“ opakoval ještě jednou to osudné slovo.

„Klárka by něco takového nikdy, rozumíš, nikdy neudělala!“ vykřikl jsem. „Je se mnou šťastná, ale tomu ty přece nemůžeš rozumět!“

Bylo to ode mne hanebné, ale Pavel mi nic nevyčítal, neurazil se, jen mne párkrát poklepal po rameni a pokročil k odchodu. Pak se ještě zastavil, otočil se ke mně a dodal: „Ten šátek nejspíš dala na hlavu té tvojí sochy, abys ho nepřehlédl. Prosí tě za odpuštění. Ostatní si musíš přebrat, hochu.“

Ve chvíli jsem zůstal dočista sám se svým strachem, zklamáním, zradou i odhodláním se tomu všemu vzepřít. Jen jsem nevěděl jak. (str. 47)

I třetí díl hodnotím, jako celou sérii, velmi kladně.
Franciho trable s láskou zasáhnou čtenáře u srdce a nenechají ho knížku jen tak odložit. Záhada v krumlovském klášteře dodává romantické lince dobovou atmosféru a dobrodružný děj. Jako celek tak dílo nepůsobí příliš romanticky a uspokojí  nejen milovníky romance, ale i čtenáře historických románů.

Celou sérii bych doporučila všem, kteří si při čtení rádi odpočinou, mají rádi napětí, historii a nevyhledávají spletité detektivní příběhy.

Budějovice, tehdy ještě bez označení České, a jejich okolí v neklidných časech po roce 1641 jsou dějištěm dalších příběhů, zaznamenaných ve vzpomínkách budějovického kata.

Zlo, jež vyvolal na svět vyděrač Johannes, působí i po jeho kruté smrti na popravišti a obzvlášť citelně postihne rodinu rukavičkáře Jana Matouše Plodera, budějovického radního. V krumlovském klášteře klarisek, kam dočasně ukryl svou jedinou dceru, došlo k sérii záhadných úmrtí novicek. Jde o podivnou epidemii sebevražd vzbuzených náboženským fanatismem, nebo se za smrtí mladých dívek skrývá čísi černá duše? Vytoužená změna v dosavadním životě čeká bývalého mistra popravčího Pavla, osud však přichystal těžké chvíle pro kata Franciho, který málem přišel o svou milovanou ženu Klárku…

Nakladatelství: Lirego
Série: Vzpomínky budějovického kata (3.)
Žánr: historický román