Recenze: LUŠTĚNINOVÁ KUCHAŘKA (Petr Klíma)

Tradiční i méně tradiční luštěninové recepty!

Luštěninová kuchařka se spoustou zeleniny (Petr Klíma, nakladatelství Smart Press)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Smart Press.

Debut českého šéfkuchaře, který procestoval svět, a tak šikovně propojuje světovou a českou kuchyni, jsem vám už představovala. Jeho vegetariánský počin Zeleninová kuchařka (recenze) pomáhá všem, kteří chtějí vařit z lokálních potravin. Autor k ročním obdobím a nabídce přizpůsobil recepty, a tak se snadněji můžete inspirovat chutnými a funkčními recepty. O dva roky později přichází na literární trh s Luštěninovou kuchařkou! Dočkáme se u nakladatelství Smart Press ještě dalších kvalitních publikací Petra Klímy?

Luštěninová kuchařka se spoustou zeleniny (Petr Klíma, nakladatelství Smart Press), recept

Nepřehlédnutelnou se stává knižní ilustrace, na které je v mističkách zobrazeno množství druhů luštěnin, jež barevně rozzáří hlavní stranu. Informativně je na přední straně napsáno: „rostlinné bílkoviny, bez masa, bez mléka, bez vajec, méně lepku, méně cukru“, takže čtenář ví, jaké recepty může očekávat. A pravděpodobně se nebude zlobit, že autor nevyužívá mléka či masa, když je to zmíněné ihned na přední straně. :)

Obsah:

• Saláty, přílohy a pomazánky (dělí se dle hlavních surovin: ředkvičky, cuketa, rajčata, karotka, mangold, topinabur)
  • Klíčené
  • Polévky (také dělené dle využití ústřední suroviny)
  • Laskominy a sladká jídla

Luštěninová kuchařka se spoustou zeleniny (Petr Klíma, nakladatelství Smart Press), recepty

Autorova druhá kniha se zaměřuje na plnohodnotné bílkoviny, jakými luštěniny rozhodně jsou, a na jejich využití. Stejně jako v předešlém titulu i nyní Petr Klíma zmiňuje svého oblíbeného farmáře Milana Jambora z Čáslavi, takže pokud jste v okolí, můžete farmu navštívit a odnést si kvalitní potraviny.

V úvodu autor vybízí k zamyšlení. Konzumujeme dostatek luštěnin? Máme je jednou týdně nebo méně či vícekrát? Nechybí ani pasáž „Proč vlastně luštěniny jíst“, která dle mého navnadí i ty, kteří nemají luštěninové pokrmy zrovna v oblibě. Dále následují části o snadné a smysluplné přípravě, o uchovávání vařených luštěnin. Za mě se jednalo o velmi zajímavé texty, stejně jako poučky o různých druzích luštěnin, které jsou k dispozici záhy. Petr Klíma nehovoří jen o luštěninách, zajímavé informace naleznete i o různých typech zeleniny.

Recepty jsou organizované podle očekávání. Obsahují krátký informační text, seznam ingrediencí, postup, ale také znaky, které vypovídají o počtu porcí, době přípravy či době, po kterou je potřeba danou luštěninu namočit.

V závěru je také šikovná část s nápisem Nákupní seznam, která poukazuje na produkty, jež je vhodné mít po ruce, když se pouštíte do lákavých receptů z této knihy. Autor nevyužívá v tomto případě jen z nabídky českých výrobců, budete muset sáhnout do regálu superpotravin či supermarketů, abyste měli doma kupříkladu kokosové mléko či rýžovou smetanu. Předpokládám, že je možné recepty přizpůsobit a namísto rýžové využívat kupříkladu běžnou smetanu či přidat produkty, které autor vymezil již v začátku, ale možná vám bude vyhovovat recept přímo tak, jak je vám naservírovaný. Proč to nezkusit. :)

Kuchařka je spíše pro ty, kteří žijí ve vegetariánském až veganském stylu a vaří s využitím jiných surovin než běžný strávník. Lidé, kteří nevynechávají žádné potraviny, budou mít pocit, že našli něco, co je pro ně opravdu neobvyklé. Copak se dá vařit bez mléka, vajíček a mouky? Ano, dá, jak autor šikovně potvrzuje v této kuchařce. Jestli vás láká jeho recepty vyzkoušet a nejste zvyklí na takové vaření, bude to pro vás stejně jako pro mě výzva, ale upřímně, obohatit si jídelníček není nikdy pozdě a vždy si můžete recepty přizpůsobit.

I přesto, že jsem milovnice tradičních pokrmů, jsem byla fotografiemi u receptů natolik uchvácená, že jsem během čtení otevřela sáček směsi luštěnin, nasypala do vody a libovala si, jak z něj druhý den něco chutného dle této kuchařky uvařím! Natolik mě recepty a samotné uvedení knihy nadchly. Pravda, jako běžný strávník jsem byla u vytržení, jaké recepty mi autor představí, jelikož absence mnoha surovin mě zaujala. Mám v plánu vyzkoušet recepty takové, jaké jsou, ale jelikož vařím pro celou rodinu – manžela a dva chlapce, budu si je přizpůsobovat, abych mohla využívat vajec, mléka a masa. Inspirace je ale úžasná, hodně mě recepty nadchly a především se mi zalíbily informace o zdravé výživě, které jsou v úvodu knihy. Věřím, že i jako běžný strávník si veganská jídla dokážu díky Petru Klímovi vychutnat.

Neházejte hrách na stěnu. Uvařte z něj skvělou večeři! S novou knihou Petra Klímy objevíte kouzlo moderní veganské kuchyně. A protože zásadní součást zdravého jídelníčku představují bílkoviny, je věnována luštěninám jako jejich kvalitnímu rostlinnému zdroji.

Jak ale luštěniny skutečně zařadit do domácího vaření? Jak je správně připravovat, klíčit, fermentovat, skladovat? Co všechno se z nich dá vyčarovat a jaké druhy se na co hodí nejlépe? A hlavně, jak si na nich i s dětmi pochutnat a nikdy se u toho nenudit?

Český veganský šéfkuchař Petr Klíma spojuje zkušenosti ze světové gastronomie s denní praxí v restauraci i v domácí kuchyni. Využívá originální postupy a sezonní suroviny. Spolu se škálou luštěnin hraje v jeho receptech velkou roli také čerstvá lokální zelenina z farmářských trhů. Autor všechny recepty navíc nejen sestavil, ale i sám nafotil  Luštěninová kuchařka se spoustou zeleniny je tak do posledního klíčku jeho autorským počinem.

Kniha obsahuje téměř 80 skvělých receptů plných zelených bílkovin (saláty a pomazánky  klíčené luštěniny  polévky  hlavní jídla  laskominy a sladká jídla).

Nakladatelství: Smart Press
Žánr: kuchařka