Recenze: STRIPTÉRKY VELKÉHO JABLKA (A. K. Veliká)

Romantika i erotika v kulisách New Yorku

Za recenzní výtisk děkuji autorce Alexandře K. Veliké.

Spisovatelku A. K. Velikou jsme vám nedávno představily (projekt Čteme české autory je stále plný pouze ženského osazenstva) knihou Matky na palici, kterou vydalo nakladatelství Formal group v roce 2020. Ještě o rok dříve autorce vyšla tamtéž kniha nazvaná Striptérky Velkého jablka, první díl plánované trilogie. A právě tu si představíme v recenzi.

Hlavní hrdinka Ashley Cooperová odlétá z Prahy do New Yorku. Zoufalá z právě nastalé životní situace, kdy utíká od nevěrného partnera, doufá, že za velkou louží bude líp jí i malé dcerce. Ashley nebude na nic sama, oporu má v kamarádkách, které tam žijí, a stejně jako ony hodlá pracovat jako striptérka. To, že by mohla najít novou lásku, je dalším přáním mladé ženy. Jak se jí ve Státech povede? Splní se jí očekávané touhy?

Autorka si na paškál vzala poměrně dráždivé téma – zaměřila se na život striptérky. Nahlédnout pod pokličku tohoto lechtivého byznysu je docela zajímavé, jak se sami přesvědčíte. A. K. Veliká vám na Ashley a jejích kamarádkách ukáže, jak to v takovém prostředí chodí. Zjistíte, že striptérka není totéž co prostitutka, na což autorka několikrát důrazně upozorňuje. Pro citlivější a prudérnější čtenáře a čtenářky bude exkurze po nočních barech asi důvodem, proč knížku nečíst, já však říkám, zkuste to.

Osobně erotickou literaturu cíleně nevyhledávám, po Striptérkách Velkého jablka jsem sáhla ze zvědavosti a touhy tento žánr vidět očima české spisovatelky. Náhled do hlubin erotického byznysu je podán uvěřitelně, autorka popisuje práci striptérky jako každou jinou, bez pozlátka. Nemá problém zakomponovat do knihy fakt, že spousta žen tuto práci dělá jen proto, aby si přišly na velké peníze a dopřály si život v luxusu.

Příběh je vyprávěn ich-formou prostřednictvím Ashley. Pokud vás stejně jako mě zarazí užití ryze anglického jména a příjmení hlavní hrdinky, je to proto, že má americké kořeny. Pozor! Milujete-li rodinná dramata, užijete si i je, hlavní hrdinka pátrá nejen po opravdové ryzí lásce, ale i po svém biologickém otci.

Autorka píše moderním, současným stylem, nebojí se používat peprnější výrazy, pokud zapadají do kontextu. Používá slang z prostředí striptýzových klubů. Textu byl slušela delší souvětí místo hojně užívaných krátkých vět, které někdy působí zbytečně úsečným dojmem. Zato je prošpikován svižnými dialogy mezi postavami, děj díky tomu nedrhne a odsýpá a je poměrně akční.

Nějak to odtancuju. Je to divné. Je to jiné. Už tu není vášeň, chemie, chtíč, magnetické pole, nic. Jen systematická práce. Otočit, zatřepat, vykozit, pohladit, zalichotit, bla, bla, konec. Takhle je to po zbytek večera. Pár tanců bez reálných emocí. V hlavě mám jen jeho. Jamese Blacka. Pana Záhadného. (str. 93)

Kniha je přirovnávána k seriálu Sex ve městě a trilogii Padesát odstínů šedi, z obou si vzala spíš to lepší. Není třeba bát se trapných okamžiků, dočkáme se humorných scén, kamarádských vztahů i vášnivého sexu, který je podán dosti barvitě.

Přiznávám, že jsem se trochu bála začíst právě z toho důvodu, že erotická literatura není mnou vyhledávaný žánr. Ale byla jsem mile překvapená, že mě neotřelá profesní cesta hlavní hrdinky bavila, stejně jako její životní eskapády, díky nimž prožívala nejednu dramatickou chvilku.

Striptérky Velkého jablka si nehrají na žádnou velkou intelektuální literaturu a nikdo to od nich ani nečeká. Prostředí striptýzu je bezesporu lechtivou reálií, kterou úplně každý neskousne. Po této knize naše babičky zřejmě nesáhnou, ale mladší generace žen, jimž erotika stejně jako neotřelé pracovní prostředí vadit nebude, určitě ano. Hledáte-li oddechovou četbu ke sklence vína, tady ji máte.

Ashley Cooperová touží po lepším životě, a tak i s malou dcerkou odlétá do New Yorku. Stejně jako její tři kamarádky se chystá pracovat jako striptérka. Doufá, že kromě peněz a rozptýlení najde novou lásku a třeba vypátrá i svého biologického otce. Naplní Amerika její sny a očekávání? Povede se jí zapomenout na nevěrného partnera a začít znovu? A jak jsou na tom její kamarádky? Čtveřice žhavých striptérek vás nechá nahlédnout do zákulisí svého povolání i spletitých milostných vztahů. Užijte si novodobý Sex ve městě s pořádnou dávkou napětí a vzrušující erotiky.

Nakladatelství: Formal Group
Žánr: humoristická novela
Počet stran: 368