Recenze: JÁ, FINIS (Václav Dvořák)

Ten poslední

Za recenzní výtisk děkuji autorovi Václavu Dvořákovi.

Spisovatel Václav Dvořák se čtenářům představil svým debutem Písečníci a bludný asteroid, na který jste si mohli na našem projektu přečíst recenzi. Prvotina se setkala se čtenářsky příznivým přijetím, a tak se dočkáváme další knihy. Autor pokračuje v psaní dobrodružné sci-fi literatury pro děti a mládež. Kniha vyšla samonákladem za podpory Ministerstva kultury ČR.

Na první pohled by se mohlo zdát, že je Petr obyčejný dvanáctiletý kluk. Jenže není. Na Zemi, kde se příběh odehrává, dochází k jevu, kdy chlapci v okamžiku dovršení osmi let náhle zmizí a nikdo už je nikdy nespatří. Pouze pár jedinců má štěstí, že zůstává, jedná se většinou o chlapce s postižením nervové soustavy – s ochrnutím, epilepsií, autismem apod. Petr jednu vadu má – extrémně citlivé oči, které schovává za černými brýlemi a které mu umožňují vidět věci pro ostatní neviditelné. Díky nim spatří i přízraky, jež kradou jeho osmiletého bratra, a on se rozhodne, že musí udělat vše pro to, aby se jeho bráška Martin vrátil zpět, i když se to nikomu ještě nepodařilo. Využívá situace, kdy má být uneseno další dítě, a tak se ocitá na místě, jež by mnoho lidí nazvalo peklem. Na území Nepřítele začíná jeho zoufalá snaha nalézt bratra a zároveň přežít.

Zdroj: z archivu recenzentky

Planeta, na které se Petr ocitá, je plná monster, jež usilují o jeho život. Neznámí tvorové působí velmi exoticky. Jedno je jasné, úkol, který si dal na Zemi, najednou působí velmi naivně a hrdina váhá, zda na něj opravdu stačí. Co vše bude muset obětovat, aby uspěl, a má dvanáctiletý chlapec reálnou šanci?

Zdroj: z archivu recenzentky

Kniha je členěna do osmdesáti kapitol, jež jsou velmi krátké a pro čtenáře od jedenácti let, jimž je titul převážně určen, velmi vhodné. Jednoduchost četby umocňují prakticky všudypřítomné ilustrace – ať již celostránkové, nebo doprovázející text. Převažují tmavé barvy, které svým barevným spektrem i konečným vyzněním jen umocňují bezvýchodnost situace. Díky nim čtenář získává hmatatelnější představy o jednotlivých potvorách, protože druhů je opravdu hodně.

Zajímavě je zpracované téma přátelství a důležitosti spolupráce. Autodiegetický vypravěč vám umožňuje být přímým aktérem dění. Zažíváte všechny situace jako Petr a zároveň víte pouze to co on. Leckdy až vypravěčský trysk nabízí kontinuální posun v ději – prakticky neustále čtete popisy nového prostředí a nových příšer, což je synonymem pro konstantní nebezpečí. Pokud této knize něco opravdu nelze upřít, tak je to její dobrodružný duch.

„Jsi moc statečný.“
Bojím se, chci říct, ale skrz sevřené hrdlo téměř nevychází zvuk, jen vrtím hlavou.
„Statečný není ten, kdo se nebojí, ale ten, kdo svůj strach překoná. A ty jsi ho překonal pro svého brášku.“ Tygr se okamžik usmívá, ale pak se znovu mračí. „Přál bych si být také tak statečný,“ mluví jakoby k sobě, pohled už opět upřený stranou. (ze strany 170)

Zdroj: z archivu recenzentky

Přestože kniha obsahuje prvky, které mají usnadnit ponoření do četby, u mě to nefungovalo. I když text nebyl náročný na pozornost, ani nebyl složitě stavěn, nebyl zde prvek, který by mě chytil, nepustil a ponoukal k četbě. Oproti autorovu debutu mi vše přišlo zrychlené a nepropracované. Podrobný popis naopak vedl ke zevšeobecnění a z mého pohledu roztříštěnosti celkového vyznění. Mé nitro zároveň nedokázalo přistoupit na „sílu“ dětí a velké náhody, které je doprovázely. Hodně akce vedlo paradoxně k větší ztrátě zájmu o pokračování a některé souboje mi přišly přímo úsměvné.

Oproti debutu mám pocit, že toto bylo šité rychlejší jehlou. Vyprávění mi nepřišlo tolik kompaktní a vyvážené. Dospělému čtenáři spíše doporučuji knihu Písečníci a bludný asteroid. Já, Finis může zaujmout opravdu jen cílovou skupinu – jedenáctileté děti, které nebudou zkoumat text a nechají se unášet na dobrodružné vlně.

Ze Země se ztrácí kluci. Přesně v den svých osmých narozenin beze stopy zmizí a nikdo tomu nedokáže zabránit. Lidé ztratili veškerou naději, dokonce si už ani nekladou otázky kdo, kam a hlavně proč chlapce unáší. Dvanáctiletý Petr však nezmizel. Možná za to mohou jeho extrémně citlivé oči chráněné silnými černými brýlemi, které mu umožňují vidět i ve tmě. Díky nim spatří podivné přízraky kradoucí jeho brášku. Petr vymyslí šílený plán a jsou to právě jeho oči, které mu umožní nalézt cestu do temného světa nestvůr a monster. To, o čem si někteří dosud jen ve strachu šeptali, začíná mít jasné obrysy – nejsme tu sami. Kdo je všemocný Nepřítel, odkud pochází, co chystá a proč to všechno dělá? Rozhodující bitva se blíží, zánik světa tak, jak ho známe, je blíž, než si dovedeme představit.

Nakladatelství: Václav Dvořák
Ilustrace: Jakub Cenkl
Žánr: dobrodružné, sci-fi, pro děti a mládež