Recenze: PÍSEČNÍCI A BLUDNÝ ASTEROID (Václav Dvořák)

Přátelství, které přemůže i nedostatek kyslíku

Václav Dvořák je občanským povoláním docent na Technické univerzitě v Liberci. První povídku napsal ve dvaceti letech, ale osud ho zavál trochu jiným směrem než na spisovatelskou dráhu. Ve chvíli, kdy jeho děti povyrostly, si uvědomil, že není po ruce mnoho těch správných knih, které by jim chtěl předčítat. A jak to milovník sci-fi a fantasy vyřešil? Rozhodl se jednoduše jednu napsat. A jak se nám kniha, kterou autor psal pět let, líbila?

Na počátku příběhu se setkáváme se sedmiletou Luckou a jedenáctiletým Tomášem na planetě Písečnici. Běžný chod, kdy děti chodí do školy, pracují v dolech a přespávají v sirotčinci, je narušen příletem cizí kosmické lodi. Tomáš je vesmírem strašně fascinován, ale ani ve skrytu duše nevěří tomu, že by si ho posádka Poutníka mohla vybrat. Poutník je ona cizí kosmická loď, která přilétá za jediným účelem. Najít dalšího studenta a budoucího člena své posádky. Má to ale háček. Musí být nadaný. A to dost specificky.

Shodou okolností náš hlavní hrdina daný dar má a naše dobrodružství může začít. Většina vyprávění se odehrává na výukové lodi Singularitě v nespecifickém čase. V předchozím ději na planetě Písečnici jsme se povětšinou setkali s českými jmény. V dané akademii však studuje mnoho druhů národů z rozdílných planet, a jména tak začínají být dosti pestrá. Začíná počátek nových přátelství, výzev, ale i nepřátelství.

„Dej vědět, až se zase budeš chtít sázet, Nebulo," zachechtal se.„Mrzí mě, že jsi přišel o ten přívěsek,“ smutnil Olle. „Pomůžu ti ho dostat zpátky.“„Ještě jim ukážeme!“ přidala se Jana bojovně. Bylo to pěkně hloupé se vsázet,“ pravila Alice, která se očividně s gravitací v žaludku cítila už zase dobře. „To já se NIKDY nevsázím.“„Škoda, že se ti zase chtělo blejt,“ nedarovala jí to Jana. „Mohlas nám to moudro říct včas.“ (27% z knihy)

Jak jste si mohli povšimnout, tak náš hlavní hrdina, jenž je i vypravěčem, se jmenuje Tomáš Nebula. Asi nemusím žádnému fanouškovi sci-fi připomínat, že Nebula je známé ocenění amerických spisovatelů sci-fi a fantasy. Podobných hrátek se jmény je zde ale povícero. Učitelem létání je Lee Appollo, lékařství doktorka Intestina a dějepisu profesor Libris.

zdroj: archiv projektu Podporujeme české autory

Celkem román obsahuje dvacet tři pojmenovaných kapitol. Vzhledem k věku našich představitelů je použit hovorový jazyk. Ze začátku převažoval spíše popisný styl, ale vstupem na Singularitu autor našel vyváženost mezi popisem a dialogem a text se stal mnohem lehčím a vzdušnějším.

Ostřílenějšímu čtenáři nemohlo uniknout několik podobností s již vydanými knihami. Na první pohled zaujme název, který dost evokuje Martinovu povídkovou sbírku Písečníci. Za tuto konkrétní povídku mj. dostal cenu Nebula (1979) a stal  se světově proslulým. Mnohem markantnější je však inspirace Enderovou hrou a Harry Potterem. Týmy, které proti sobě bojují a využívají k tomu gravitaci, oblíbená hra gravibal, bodové součty a odečty za splněné úkoly a tresty, bledý chlapec s minimem mimiky a maximem zášti, zlý a hodný učitel... Nepřipomíná vám to něco? Pokud bych byla velký hnidopich, viděla bych i určité shodnosti s Hvězdnou pěchotou.

Na můj vkus byl začátek dost hutný a pro podstatu celého příběhu mi nepřišel tak podstatný. Možná by prospělo menší pročištění. V celém textu jsem postřehla pár situací, kdy byl překlep či absence háčku. Jednalo se však o opravdu marginální situace. Tištěná verze knihy se mi dostala do ruky až později, takže hodnotím e-verzi. Stylistika a korekce celé knihy je opravdu na profesionální úrovni a u debutujícího autora velice milé překvapení. Nevím, do jaké míry se promítla autorova zkušenost a do jaké míry si dal práci, ale text je ucelený, působí zrale a věrohodně. Asi málokterý samonáklad je vyveden v pevných deskách s přebalem a textilní záložkou. Jako bonus dostanete ještě záložku papírovou, pohlednice a odznak Singularity, abyste mohli být jejím právoplatným členem.

Velice se mi líbil duch přátelství, který se nesl celou knihu. I přes individuální  soupeření byla skupina lidí držících při sobě leckdy motivací k neočekávaným výkonům. Čtivost, neskutečná zábavnost a dobrodružnost.  Pro mladší čtenáře skvělá možnost, jak se nenásilnou formou seznámit se základy astronomie či kosmonautiky. Aby však pochopili všechny souvislosti a komplexní popis, doporučuji čtenářům starším deseti let.

Když se zamyslím nad hlavním příběhem, vzniklo několik cest, kterými se autor ještě má možnost vydat. A my můžeme považovat knihu Písečníci a bludný asteroid za začátek jednoho velkého cyklu. Potenciál příběhů je veliký a schopnost Václava Dvořáka dobře psát také. Dočkáme se tedy pokračování? A bude dříve než za dalších pět let?

Ač věkem rozhodně nepatřím do cílové skupiny, neskutečně jsem se bavila. Rozhodně jsem neměla pocit, že čtu debut, ale knihu ostříleného spisovatele. Provedení na jedničku. Co se týče příběhu, tak ta inspirace mi leckdy přišla opravdu do očí bijící. Podobné prototypy charakterů ve vesmírném kabátku. To, co mě na Enderově hře i Harry Potterovi bavilo, se zde spojilo a dost dobře to spolu fungovalo. Možná by mi přišlo trošku korektní danou inspiraci zmínit v anotaci, protože pokud je autor opravdu takový milovník sci-fi a fantasy, určitě sám musel dané knihy číst. Asi nikdy není dané téma stoprocentně originální a vše už někde bylo a nepopírám, že je zde plno nových a velice zajímavých prvků, ale dělat, že žádná inspirace neproběhla, tomu nějak nemohu věřit.

Zda knihu doporučit, či ne, tak to je jednoduchá volba. Za mě rozhodně ano, protože v dnešní době se jedná o jeden z nejzábavnějších, nejčtivějších sci-fi počinů současné české literatury a neměl by vám uniknout.

Knižní obálka působí více dětským dojmem, než je vyznění celé knihy. Možná by neuškodilo trochu přitvrdit, přeci jen námětů na obálku je dost a mohla by zaujmout i starší publikum. Na druhou stranu jsou ve stejném duchu jako zbytek ilustrací, které má na svědomí Jakub Cenkl. Ilustrace v románu jsou celostránkové a doprovázejí většinu kapitol. Vedeny jsou převážně v tmavších barvách a jejich odstínech. Co mi ale vadí je rozdílný font písma jména autora a názvu knihy na titulní straně.

Anotace
Když vyrostete v sirotčinci na zaostalé planetě Písečnice, nemáte zrovna super vyhlídky. A je úplně jedno, že se v dolech vykopaných mimozemskou rasou vyznáte jako nikdo jiný. Můžete akorát snít, že jednou pojedete do Hlavního Města. Ledaže…

Ledaže by se k vaší planetě blížila mezihvězdná loď a vy jste dostali pozvánku na palubu. Potom si musíte vybrat: navždy odletět a studovat na vesmírné akademii pro tajemné pátrače, nebo zůstat a pokusit se odhalit tajemství své minulosti.

Vesmírné dobrodružství pro děti, mládež a rodiče, s ilustracemi Jakuba Cenkla.

Nakladatelství: Václav Dvořák
Žánr: sci-fi, pro mládež