Recenze: MŮJ SVĚT V TOBĚ (Renata Šindelářová)

Andělé nám ukážou cestu

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Literární strom
Chci zakoupit knihu!

Renata Šindelářová, spisovatelka, která má za sebou řadu románů, založila v roce 2017 nakladatelství Literární strom. Pod značkou vyšlo i mysticky detektivní dílo Jen jeden svět a v roce 2019 Renata Šindelářová navázala pokračováním Můj svět v tobě. Již u recenze první knihy jsme narazili na podivné spojení esoteriky a duševna s detektivní zápletkou. Kam se ale ubírá druhý díl? Na to se podíváme podrobně v následující recenzi.
Bianka byla vždy odlišná, nebo spíše více vnímavá. Přicházejí k ní mrtvý, je silně empatická a její duševno našlo rovnováhu. Ale když se Biance narodí syn Leo, tuší že jeho schopnosti jsou daleko rozvinutější než ty její. A ve chvíli, kdy se ztratí Leova kamarádka Sofinka, je to právě on, kdo dokáže pomoci. Zvládne to však v čas?

Můj svět v tobě je veden deníkovými záznamy, tedy dnem v týdnu, datem a časem. Kniha se odehrává celkem v šesti dnech a je vyprávěná v er-formě. Střídání různých dějových linií poukazuje i na život dalších postav, a ne všechny se točí okolo hlavní příběhu, tedy únosu dítěte. Stejně tomu tak bylo i v prvním díle, avšak důraz na hlavní zápletku byl větší. V pokračování se méně vyskytuje ono mystično a duchovno, což jako čtenář vidím pozitivně.

Renata Šindelářová má velice pěkné postavy. Je znát, že tato spisovatelka o svém řemeslu něco ví. Její charaktery vystupují ze stránek. Jednají tak jako běžní smrtelníci a jejich touhy, pády a vítězství s nimi ochotně prožíváme. Je pravdou, že kniha se od hlavního tématu vzdalovala hodně a místo oné napínavé detektivky se řešily spíš mezilidské vztahy. Netvrdím, že by to knize ubíralo na kráse, neboť autorka umí psát a čtenář do situace vstupuje se zájmem. Charakter Tomáše, který dominoval v prvotním příběhu, ustupuje v pokračování do pozadí a ve finále jeho přítomnost je natolik zbytečná, že spíš funguje jako výplň krátkého vyprávění. Ústředními postavami se tak stávají Bianka a syn Leo.

Všechny ty mystické a duchovní věci jsou v druhém díle vepsány více vstřebatelně a méně násilně. Celá kniha Můj svět v tobě je lehká a nikterak šokující, ale málo zapamatovatelná. Je útlá, takže se čte rychle, ale ani hrdinové, ani situace se nedokážou zarazit do paměti, tak aby byla potřeba se do Biančina světa vracet.

Hlavní zápletka fungovala jako hybná síla celého románu. Snad jako by klidný život postav byl pro autorku nedostačující a pomocí akce chtěla vyvolat reakci. Únos nebyl nikterak propracovaný, ač se na začátku zdálo. Rozuzlení zápletky skončilo tak rychle, až to zamrzelo. Renata Šindelářová se ráda zaměřuje na charaktery postav a finálního pachatele obešla, jako by se jej štítila. Vyústění je podobně nedostačující jako v prvním románu Jen jeden svět. Můj subjektivní názor je, že knihy ty kriminální záminky ani nepotřebují, když jim pak není dán prostor.

Dílo Můj svět v tobě je milé. Neurazí, rychle se čte a aspoň se čtenář dozví o pokračujících životech mnohých hrdinů, se kterými se seznámil už v jedničce. Určitě si dokážu představit, že by autorka mohla vynikat psaním vážně vypjatých rodinných dramat. Její charaktery jsou hodně věrné a R. Šindelářová je dokáže dobře podat.

Román bych doporučila těm, kteří mají rádi vztahy s kapkou napětí. Rozhodně i čtenářům, kteří právě v jarních dnech potřebují dávku energie a nadhledu. Binaka je milá žena a přes překážky skáče lehce jako laň.

Obálku knihy jsem chválila už v recenzi na Jen jeden svět. Můj svět v tobě na ni navázal vzhledovou stránkou a myslím si, že je to jen dobře. Vše je pro oko lákavé, jen si to přečíst.

Vnímá skutečně malý Leo paranormální jevy? Má nadpřirozené schopnosti, nebo jen bujnou fantazii, kterou v něm rozvíjí jeho matka spiritistka? Podaří se Leovi telepaticky zachytit myšlenky ztracené kamarádky Sofinky? Co si o tom myslí rodinný přítel Robert a jak do toho všeho zapadá Leův sociopatický otec Tomáš?
Můj svět v tobě je příběh o tom, že i když se někdy zdá, že vše už je ztraceno, pořád nám zbývá naděje.

Nakladatelství: Literární Strom
Žánr: Romány pro ženy, Esoterika