Recenze: DÍTĚ TMY (Miroslav Pech)

Tma je v každém z nás

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Golden Dog
Chci zakoupit knihu!

Mladý spisovatel Miroslav Pech na sebe upozornil zejména knihou Mainstream, která obsahuje novelu a několik povídek v žánru horor. Další jeho povídková tvorba je zachycena v knihách Ohromně vtipná videa nebo Napíšu Pavle, ty se již otírají o různá společenská témata. V žánru horor dále pokračuje 2020 dílem Dítě tmy. Román vyšel pod hlavičkou nakladatelství Golden Dog, které na sebe v poslední době poutá pozornost vydáváním hororů tuzemských autorů, například knih Mízožravci nebo Kazatel. V následující recenzi se podíváme, jak obstálo poslední vydané dílo Golden Dogu, Dítě tmy.

Kryštof a Vašek mají ve svém pubertálním věku dva problémy – první lásky a matematiku. Do jejich života krom všedních věcí a obav ze svého sexuálního zaměření vpadne však i něco temného. Něco, co se skrývá v opuštěné továrně a prahne po krvi. A když se jednoho dne ztratí Vašek, Kryštof je chtě nechtě vystaven úkolu zjistit, co se v jejich městečku děje. Společně s novými přáteli a se strachem si Kryštof uvědomuje, že jej to bude stát mnoho.

Dílo Dítě tmy je rozděleno do tří hlavních pojmenovaných částí a očíslovaných podkapitol. Vyprávění je psané v er-formě a obsahuje dvě výrazné dějové linie. Kniha sleduje více postav na celkem malé ploše a v krátkých úsecích. Často se krom hororového žánru setkáme i s kapkou humoru a nostalgie na dobu, kdy jsme si půjčovali videokazety  a písničky přehrávali ve walkmanech.

Miroslav Pech vytvořil, jak již jsem říkala, více knižních hrdinů, kteří nás provázejí příběhem, skládají jej a posouvají z různých směrů. Je to velice příjemný tah, neboť na scénu nikdo nevpadne jen proto, že spisovatel neví kam dál. Někdo však může být na začátku lehce zmatený z toho, kdo kam patří. V průběhu se však všichni zapasují tam, kde mají být. V drtivé většině se M. Pechovi povedlo udělat postavy věrohodné a uvěřitelné. Zejména se však vyřádil u pubertálních dětí, které vystihl s naprostou reálností. Na druhé straně je tu pár charakterů, které naprosto zazdil a kterým zapomněl nebo nechtěl dát reálnost. Čtenář tedy má možnost porovnat naprosto dobře vybarvené hrdiny proti naprosto plochým. Na tento zřetelný jev – super skvělý versus totálně bídný – však narážíme po celou dobu knihy.

Dítě tmy obsahuje dobré části, jako je vyobrazení dětských postav, vykreslení doby, ve které se děj odehrává, poutavé a zajímavé hororové náměty, popisy, výjevy a skvěle zvládnuté mezilidské vztahy. Ale pak tu máme také to temné dítě, co ne a ne poslechnout. Autor zapomíná objasňovat či vysvětlovat situace, aneb domysli si sám či dopiš si svůj román. Kniha je brána jako horor, ale žánr utrpěl. V příběhu teče a lítá spousta krve, jsou tu i příšery, které se krmí a mají super šperky násobící jejich sílu, ale co jsou zač, proč dělají to či ono, tak to je záhada. Po určité době se přistihnete, že krátké vstupy z krvavé strany příběhu už ani nepotřebujete, a zase se těšíte do společnosti Kryštofa, jenž má dilema, zda má svou tajnou lásku oslovit, nebo ne.

Miroslav Pech píše dobře. Dokáže vtáhnout do příběhu a přesně napsat to, co si představuje. Krátké dávkování příběhu umocňuje rychlost čtení a Dítě tmy zvládnete na jeden zátah. Rozhodně musím říct, že konec byl opět zase super skvělým zážitkem a už jen kvůli němu je potřeba román přečíst. Ale... je tu velké ale. Vyprávění připomíná deku sešitou se všech možných kousků. Nebo dokonce by se dalo zle říct, že je to jako seriál Ulice, kde pro zpestření vlítne krvelačná bestie. Ať tak či tak, příběh je nedotažený v hororové části.

Na titul mám osobně velice rozpačitý názor. Miroslav Pech mě baví. U Dítěte tmy předvedl, že klidně může napsat znovu Bylo nás pět a uspěje. Ale pro milovníky hororu tohle ani není předehra. Potoky krve, hromada utržených končetin, netvor běhající po městě s něčím, co se mu bimbá na krku? Nebylo by špatné vědět proč.

Román bych doporučila určitě dospělým čtenářům, neboť publikace obsahuje násilí, brutalitu a znepokojivé sexuální scény. Ač je to dost divné, příběh si musíte přečíst rozhodně kvůli závěru.

Golden Dog je nakladatelství jehož obálky publikací si zaslouží výstavku. Krásně laděná ilustrace pasuje k obsahu, za mě palec nahoru.

Měla to být jen opuštěná továrna, která bude chátrat tak dlouho, až se rozpadne. A ten mladík, co se potuloval kolem, se nezdál nebezpečný. Jako kdyby na něm nebylo nic zvláštního, jen člověk beze jména. Ale právě kvůli němu ulicemi města poteče krev. Právě kvůli němu parta dětí brzy pozná peklo na zemi.

Nakladatelství: Golden Dog
Žánr:Horor, thriller
Počet stran: 209