Recenze: KAZATEL (Honza Vojtíšek)

In nomine patris et filii et spiritus sancti

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Golden Dog

Chci zakoupit titul Kazatel!

Honza Vojtíšek je známý především milovníkům povídek. V tandemu s různými autory napsal Sešívance, přispěl do mnoha antologií v Česku, Polsku i Slovensku. Dokonce podle jeho scénáře vzniklo několik krátkých komiksů. Jak se tento milovník papírových knih a hororu zapíše do povědomí milovníků románů? Jeho nejnovější titul vychází u nakladatelství Golden Dog.

Než začne samotný příběh, dočkáme se menšího povzdechu či zafňukání nad tím, jak je žánr hororu nedoceněn. Příklady skvělých filmů a knih a mnoho důkazů, jež mají vyvrátit, že horor v žádném případě není pokleslý. Já si naopak říkám: a proč ne? Proč by nemohl být pokleslý a nestydět se za to? Jak říkal Charles Dickens, samozřejmě, že jeho syn chodí za děvkami, pokud by nechodil, měl by starost o jeho zdraví. Horor je a bude žánrem okrajovým. Guilty pleasure pro všechny, kteří mají potřebu si zvyšovat tepovou frekvenci. Pro mě, jakožto milovnici hororu, je tento žánr takovým nevěstincem literatury – jen se pobavit, užít, nebrat to vážně. Většině to zachutná a chodí se bavit opakovaně a těm se rozepíšu více o této knize.

Začátek v podobě prologu byl poněkud nešťastným výběrem. Na čtenáře mohou věty: „Jeho letité, na jistých místech nezvykle zkroucené tělo se zachvělo jako břicho studentky při prvním vážném doteku v oblasti intimních partií. Cítil, jak bujným prošedivělým ochlupením jeho těla projela energická vlna.“ působit dost laciným dojmem. Avšak v první kapitole se zase dostaneme nohama na zem a začíná zajímavý příběh.

Jednou z hlavních postav je Gabriel, nikdo mu však neřekne jinak než Gaben. Společně s kamarádem Martinem rádi experimentují a jeden z jejich pokusů dopadne nešťastně. Poté se začnou dít podivné věci a náprava bude stát mnoho úsilí. Druhou hlavní postavou je kněz Řehoř, žijící v 15. století, jehož zkušenost má s tou Gabenovou dost společných rysů. Tak moc společných, až se jejich cesty budou muset střetnout.

Čím více se děj rozvíjel, tím více se autorovi uvolnila ruka. Dialogy byly reálné, popisy dostatečně přiměřené a uvěřitelné. I velké množství násilí a sexuálních scén (často velmi explicitních) mělo v textu své místo a nebylo napsané jen pro efekt daného okamžiku. Hlavní osu tvoří dvě linky – historická a ze současnosti. Zároveň ale dochází k několika zábleskům do daleké minulosti.

Obzvlášť historická linka měla pěknou dobovou atmosféru. Pokud jste četli gotický román Mnich od Lewise, což je kniha vydaná v 18. století, pocítíte podobně svíravé okamžiky a napětí. Ze současnějších knih mi na mysl padla Sanctus od Toneyho.

„Já...“ Hnislav zjihl. „Je mi to líto.“ „Není,“ popřel Řehoř, ale usmál se. „Nemusíš mi lhát. Snesu všechno, jen lež ne. Spousta věcí je mimo lidské schopnosti, ale lež je čistě lidská záležitost. Nedá se ničím omluvit, nedá se na nic svést. Upřímnost nemusí být příjemná, ale pořád je přijatelnější než lež. Nikdy jsi toho nelitoval.“ „Až mě děsí, jak do mě vidíte, otče,“ nalil si Hnislav třetí vrchovatý pohár. (str. 107)

Autor využívá prvky mystiky a brutality. Víte, že je nějaké „cosi“, nějaké zlo, které se snaží dostat k moci. Pro její získání je schopno udělat vše, a tak se dočkáte řady krutých hrátek. I když začátek začíná přátelstvím a kniha končí také díky přátelství, celý příběh je orientován na ono „cosi“. Na jeho odrazy v minulosti a projevy v současnosti.

Jak jsem naznačila výše, Kazatel je prototypem žánrovky. Román je to čtivý, napínavý, pracuje s prvky tajemna a postupně odkrývá celé tajemství.  Záleží na každém čtenáři, jak moc to bude autorovi žrát, ale pokud přijmete pravidla daného žánru, budete se bavit. Menší formát a brožovaná vazba úplně vybízí k tomu, vzít si knihu někam na cesty. Autor dovedl vzbudit zájem o postavy jejich velice dobrým popisem.

Co ale vychytáno nebylo, tak je korekce. Bohužel ne v ojedinělých případech docházelo k tomu, že jste četli větu, kde některá slova byla v divných pádech či číslech. Jako když ve větě necháte dvě předložky, pak se pro jednu rozhodnete, ale následujícímu slovu nezměníte pád. Zároveň konec byl dost předvídatelný a ne úplně uspokojivý. Popisy ze současnosti oproti těm historickým dost pokulhávaly. Nebylo řádně ukotvené prostředí ani čas a zdaleka nebyla vytvořena taková atmosféra.

Jako celek však hodnotím kladně. Není moc současných spisovatelů píšících tento žánr, a ještě méně těch českých. Autorovi zaslouží dík za průkopnictví v českých vodách. Dokázal, že umí napsat i román. V budoucnu by ale mohl dokončit horor v normálním formátu a trochu více se rozepsat, protože styl psaní má dobrý. Ve spojení se zajímavým námětem to pro mě bude jasná volba k přečtení.

Kazatel je temný, mrazivý hororový román o středověkém knězi Řehořovi a mladíkovi ze současnosti, Gabenovi. Jedině jejich společné úsilí jim dává šanci jednou provždy skoncovat s něčím, co nechce nic víc než se dostat na světlo. Za jakoukoli cenu!

Nakladatelství: Golden Dog
Žánr: mysteriózní, horor
Počet stran: 336