Recenze: TA NAŠE NADACE ČESKÁ (V. R. Mach)

Strastiplná cesta za cílem

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji autorovi V. R. Machovi.

Chci si zakoupit román Ta naše nadace česká.

V. R. Mach je autor, který v roce 2017 debutoval na českém knižním trhu se svým sociálním románem s historickými a romantickými prvky pojmenovaným Miláček Anglie. Byl to titul překvapivý a zajímavý svým tématem, námětem, ale také zvoleným jazykem. Jeho novinka s názvem Ta naše nadace česká má podobné tendence, akorát s četnými rozdíly. Ty se postaraly o to, že je příběh moderní a řeší oproti tomu předchozímu soudobá témata. I když návratu do minulosti se ani tentokrát nevyhneme.

Hlavním hrdinou se v tomto příběhu stal čtyřicátník Ben Preuss, velmi ambiciózní a charismatický muž toužící po obsazení uvolňujícího se místa v anglickém nadačním „Klondiku“. Přeložíme-li si to, jedná se o prestižní post ve vedení nadace. K dosažení tohoto cíle je ale potřeba splnit spoustu úkolů  a výzev, aby bylo prokázáno, že se na pozici opravdu hodí. Nic ale není zadarmo, a proto se setkává s mnoha problémy, kdy mu jsou házeny klacky pod nohy. V románu se kromě něj setkáváme i s dalšími postavami, jejichž osud jsme mohli sledovat v Miláčkovi Anglie. Je tu Patricie, Henrietta, Charles, George, dokonce i nepříjemný pan Drábek a spousta dalších. Podaří se sympatickému Plzeňákovi splnit si sen? Na tuto otázku naleznete odpověď v této čtivé a překvapivě napínavé publikaci.

Pokud jste četli předchozí autorovu knihu, budete překvapeni tím, že se jeho styl psaní  trochu změnil. Nedočkáte se takové dávky romantického vyprávění, tentokrát V. R. Mach sepsal text plný dobrodružných zápletek, intrik, do kterých se ještě ke všemu přimíchá několik erotických scén, problematika užívání a obchodu s drogami, ale také zahraničního obchodu s bílým masem. V některých případech si budete říkat, hlavně tedy je to zřejmé v druhé části svazku, proč je tu řešena tato zápletka, když dle všeho s předchozím děním nemá nic společného? Po nějaké době se ale všechno ozřejmí. Úkolem tohoto způsobu tvoření je zejména aktivizace čtenáře a probuzení jeho fantazie. Vy totiž budete chtít přijít na kloub všem vzniklým problémům. Nutno konstatovat, že přesně toto přidává na čtivosti a atraktivitě titulu.

Tvůrce textu si dává záležet na tom, aby se nepouštěl do již vyjetých kolejí. Vyprávění bylo odstartováno úvodem. Proto je první část, utvořená ze sedmi kapitol, založena především na akci, napětí a dobrodružství. Avšak objevuje se tu i špetka romantiky a erotiky. Druhý oddíl je složen ze šesti epizod a je úplně odlišný od toho prvního. Nyní se zase pro změnu setkáváme s četnými intrikami, problematikou obchodu s bílým masem a s tím spojeným násilím. Členění románu je logické a přehledné. Každá kapitola měla svůj název, jenž koresponduje s tím, co se v ní odehraje. Vše je završeno doslovem a přílohami, v nichž můžete najít jmenné seznamy postav důležitých pro děj. Ten je naplněn emocemi a četnými pocity.

Text je sepsán zajímavým jazykem, jenž působí svěžím a mladistvým dojmem. Občas se v něm objevují vulgarismy, které ale jsou v daných situacích adekvátní. Příběh je multižánrový, což hojně přispívá k tomu, že se bude líbit jak ženám, tak i mužům. Každý si v něm najde to svoje. Jedná se tedy o sociální román s prvky dobrodružství, historie, thrilleru, ale i romantiky.

Vyprávění je trošku komplikovanější, protože autor používá četných paralel, které se několikrát v rámci jedné kapitoly prolnou a zároveň jsou vypracovány chronologickým postupem. Vše to působí věrohodně a po celou dobu čtení máte pocit, že by se klidně podobné situace mohly odehrát i ve skutečnosti. Text je hodně procítěný, protože můžete nahlédnout postavám do jejich nitra a do hlavy, přesně víte, co si myslí a co cítí. Z tohoto důvodu se s nimi můžete velmi dobře sžít. Co vás zajisté ohromí, je spousta neočekávaných zvratů.

Postav v ději je celkem hodně, ale s většinou z nich jsme se mohli setkat již v Miláčkovi Anglie, na nějž Ta naše nadace česká volně navazuje. Všichni členové dvou skupin z Anglie, které se podívají prostřednictvím nadace do Čech, jsou čtenáři představeni po vzhledové i po charakterové stránce. Vždy tedy víte, s kým máte zrovna tu čest a kde se s dotyčným setkáváte. I přesto, že je postav hodně, autor je dokázal propracovat do posledního detailu. Figury mají větší či menší podíl na osudu Bena.

Příběh je odvyprávěn v objektivní er-formě v minulém čase. Když jej čtete, máte pocit, jak kdybyste poslouchali svého kamaráda. Přesně takový je vypravěč – přátelský. Zároveň ale dění kolem hlavního hrdiny sleduje zpovzdálí. Když bylo potřeba zvýšit napětí, bylo použito přítomného a budoucího času. Co vám ale může při čtení vadit, jsou odbočky, v nichž se dozvíte, co se dané postavě stane o několik týdnů či měsíců později. Jsou to takové pasáže, které vyprávění hodně zpomalují. Opačným dojmem pak působí četné dialogy, které dodávají na spádu a oživují děj.

Můj vlastní názor na tuto knihu je pozitivní. Na počátku jsem si užila opětovné seznámení s rodinou Gregorů, do níž patří i hlavní protagonista Ben Preuss. Pak už se děj oživil a je strhující. Mohu tedy říci, že jsem si četbu užila od prvního okamžiku. Zároveň jsem byla velmi překvapená, protože jsem měla po přečtení Miláčka Anglie jistá očekávání, která byla tímto románem předčena. V prvním románu se mi líbila historická linie, ve druhém mě zaujalo zase dobrodružství a napětí. Některé linie se mi v textu zdály trochu zavádějící a nadbytečné, ale vždy se vše vysvětlilo a na konci spojilo dohromady v jeden poutavý celek. Nakonec tedy čtenář zjistí, že každá zápletka má v ději své neodmyslitelné místo. Interpretace byla chvilkami trošku náročnější, a to právě z důvodu plynoucího z předchozího tvrzení, ale i kvůli zvolenému kompozičnímu rámci. Co musím vyzdvihnout, je multižánrovost, čtivost a v neposlední řadě pak jazyková a slohová vytříbenost.

Knihu mohu vřele doporučit všem čtenářům, kteří mají rádi sociální romány s prvky dobrodružství, napětí, romantiky a erotiky, ale také příznivcům autora V. R. Macha.

Je jaro 2014 a česká společnost se po letech krize probouzí k životu. Ne tak Ben Preuss, jenž pracuje v Praze pro velkou mezinárodní nadaci. Tento čtyřicátník pociťuje zklamání, že jej nadřízení dlouho opomíjejí v kariérním postupu, byť sem nastoupil hned po škole. Nezájem ho mrzí o to víc, že zakladateli nadace jsou jeho příbuzní z mocné londýnské rodiny Gregorů.
O Velikonocích, když jeho deziluze dosáhne dna, se doví, že by mohl nahradit stárnoucího Alexeje Drábka, který vede českou pobočku nadace dvacet let. Jakmile to však prohnaný matador zjistí, rozhodne se použít jakékoliv prostředky, aby o generaci mladšímu konkurentovi v zisku lukrativního šéfovského postu zabránil. Od tohoto okamžiku se staneme svědky úporné bitvy mezi inteligentním, spolehlivým, avšak o sobě pochybujícím Benem a suverénním, světaznalým, z minulosti ovšem zdiskreditovaným Alexem. Nelítostný duel, do něhož se zapojí také podporovatelé obou soků, je plný šarvátek, podrazů a manipulací. Rozuzlení příběhu, které symbolicky vyvrcholí o Vánocích, je vskutku překvapivé.
Poutavé vyprávění zavede čtenáře na řadu známých míst, kde potká desítky vážených osobností, jakož i pitoreskních postaviček. Zažije množství dramatických a humorných situací, které mu barvitě přiblíží současnou českou realitu, se všemi jejími klady i zápory. Román volně navazuje na autorovu úspěšnou prvotinu Miláček Anglie.

V. R. Mach: Ta naše nadace česká
Nakladatelství: iTutorial.cz
Žánr: sociální román