Recenze: MILÁČEK ANGLIE (V. R. Mach)

Krása, peníze a moc nejsou všechno

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji autorovi V. R. Machovi.

Chci si zakoupit román Miláček Anglie.

V. R. Mach se vyhoupl na vysluní českého knižního trhu se zajímavým debutem, který má tendence oslovit hned několik kategorií čtenářů. Jedná se o román, který vás bude neustále překvapovat, a to nejen svým tématem, ale také námětem, zvoleným jazykem, či dokonce historizujícími prvky. Mnohé z toho bychom asi od Miláčka Anglie nečekali.

První, co vás na knize zaujme, je její název. Řada čtenářů v něm může vnímat jakési konotace s láskou, a proto by asi po knize nesáhla. Titulek snadno vyvolá pocit, že se jedná o román plný romantických chvil a žárlivých scén. Ano, pravda je, že i takovéto pasáže se v ději najdou, ale rozhodně to nefunguje tak, že bychom se utápěli od první až do poslední stránky v „cukrblikách“.

Nejedná se o žádný prvoplánový příběh, který by měl oslovit jen čtenářky. Své si zde najdou i muži, ať už se jedná o témata týkající se politiky, či diplomatické intriky. Dílo má v sobě ukrytou mnohem hlubší myšlenku, než se nám na první pohled může zdát. Na vcelku malém prostoru je zachyceno mnoho událostí, které ovlivnily nejen život rodu Gregorů, ale také dění v celé Anglii. Autor se při psaní nezaměřil jen na jednu konkrétní věc, nastiňuje čtenáři řadu souvislostí, které bychom si za běžných okolností ani neuvědomili.

Děj se nejčastěji točí kolem života mladičké a velice sympatické Patricie Gregorové, která je hlavní protagonistkou. Okolo ní se neustále něco děje, a proto se nebudete při čtení ani chvilku nudit. Děvče dokáže zamotat hlavu nejen všem mužům, kteří se objeví v jejím blízkém okolí, ale také samotnému čtenáři. Dále se v příběhu potkáváme tváří v tvář se známými osobnostmi evropské politiky. Otec hlavní hrdinky vykonává diplomatické služby a hodně cestuje. Je tedy nad slunce jasné, že se román neodehrává jen na území Anglie. Dostáváme se v něm do Ruska, ale i do České republiky.

Vyprávění ze života v aristokratických kruzích je velice zajímavé a je plné neočekávaných zvratů. Nicméně, abyste se dostali k interesantním a občas i vtipným historkám, je nutné se prokousat prvními dvěma kapitolami. Je to sice jen pár stránek, ale kdo nemá rád historické úvody, asi by knihu s největší pravděpodobností odložil. Zmíněné epizody nám představují rody, které v publikaci hrají prim.

Charlesův diplomatický um neušel kompetentním lidem v Londýně. Díky zajímavému životnímu příběhu a rodinnému zázemí si osvojil několik odlišných jazyků: hindšitinu, češtinu, němčinu, angličtinu a ruštinu; později se naučil francouzsky a italsky. Právě znalost ruštiny a češtiny napomohla tomu, že se dostal do čela sekce poradců kabinetu pro styk s komunistickými zeměmi. Tím jeho kariéra neskončila. Nedávno byl jmenován hlavním zahraničním poradcem premiérky. (Str. 12)

Při prvním kontaktu s autorovým stylem psaní budete asi hodně překvapeni. Sloh působí mladistvě a svěže. U některých částí je až s podivem, že je napsal muž. Stejně tak vás udiví tematika, která je v knize zachycena. V. R. Mach totiž ukazuje čtenářům odvrácenou stranu popularity a slávy. Hlavně tedy na počátku vyprávění je toto téma nejvíce citelné. Patricie je ještě šestnáctiletá a my sledujeme pod drobnohledem to, jakou roli při navazování sociálních vztahů hraje její původ. Najdeme tam toho ale ještě mnohem více.

Vypravěč vás nejednou zaskočí. Celé dění kolem Pat pozoruje s odstupem a je nezúčastněný, vše vám zprostředkuje pomocí objektivní er-formy, kterou doplňuje množství dialogů. Úvodní historické kapitoly jsou psány v minulém čase, ostatní pak v přítomném a jsou mnohem údernější, napínavější a celkově i zajímavější. Nutí vás neustále přemýšlet o tom, co se asi tak stane dále. Je něco, co by vám mohlo dělat potíže?  Ano, jistě. Při čtení si musíte dávat bedlivý pozor, protože vás autor nechá nahlédnout do hlavy některým postavám. Často se tak děje přímo v průběhu vyprávění a působí to bohužel trošku zmatečně, protože je najednou přerušen tok vyprávění ve 3. osobě a navázáno je v 1. osobě. Toto narušení není nijak značeno, což je škoda.

Došla na green, kde před chvílí skončili. Stoupla si asi čtyři metry od vlajky. Mávne na kluka, a ten praporek odnese. Otočí se zády k cíli a pustí míček na zem. Jeden rychlý pohled za sebe a pak lehký úder holí do míčku. Zadovka mezi nohama. Bílý balonek se kutálí - a šup, zapadl do jamky. Notář na ni zírá s otevřenou pusou. (Str. 16)

Délka epizod mnohé čtenáře asi trošku vyvede z míry. Příběh je složen z dvaceti kapitol. Na začátku jsou kraťoučké, a proto se dle počtu kapitol ocitnete za polovinou někdy ve třetině celého vyprávění. Druhá desítka je pak vcelku dlouhá, ale zajímavá (ba co možná i zajímavější než ty předchozí) a čtení se vám nebude zajídat. Na posledních stranách vás pak zaujme grafické vyobrazení rodové linie, v němž pochopitelně nesmí chybět ani Patricie. Tento graf vám udělá zajisté radost, protože zjednodušuje orientaci, a to nejen v textu. Málem bychom zapomněli vypíchnout to, že jsou příhody doplněny několika kresbami. Není jich moc, ale jsou tu a jsou zdařilé.

Co vás na titulu uchvátí?
  • mladistvý a svěží styl psaní
  • zajímavá tematika
  • vtipnost historek
  • hlubší myšlenka textu - nese v sobě poselství a pro některé i ponaučení
  • užijí si jej všechny věkové kategorie čtenářů
Co by vás mohlo odradit?
  • historický úvod
  • prolínání vypravěčů - myšlenky postav jsou vloženy do běžného vyprávění a čtenář se může snadno ztratit
  • grafické zpracování - vcelku velké stránky, které jsou napěchované textem
  • odlišná délka kapitol - na počátku krátké, pak dlouhé
  • občasné chyby v textu - prohozené pořadí písmen, vynechaná písmena...

Moje subjektivní hodnocení této knihy je vcelku pozitivní. I když pár výhrad k dílu mám, avšak rozhodně jsem si jimi nenechala pokazit celkový dojem z příběhu. Zmiňované výtky nesměřují k příhodám, nýbrž k tomu, jak byl celý svazek zpracován. Nemám ráda, když jsou stránky knih poměrně velké a jsou zahlcené textem, asi je to už síla zvyku, ale normostrany jsou normostrany. Domnívám se, že by románu slušel menší formát, třeba i s větším počtem stran, ale s menším množstvím textu na každé z nich. Při čtení se mi docela často stávalo, že mi dva řádky splynuly dohromady a musela jsem číst znovu. Na druhou stranu je tu ale také spousta věcí, které si zasluhují vyzdvihnout na odiv. Nadšená jsem byla ze stylu autora knihy. Zpočátku jsem očekávala typickou romanci, nakonec se mi však dostalo úžasného, vtipem prošpikovaného a čtivého vyprávění. Dále mě do kolen dostaly kresby, kterých je sice poskrovnu, ale jsou líbivé. Doslova vybízejí k tomu, aby čtenář vzal pastelky a dodal jim trošku barvy a života. Ač mnohé může od čtení odradit historický úvod, já z něj byla nadšená. Dějiny mě zajímají a tematika rodové genealogie mi vždycky imponovala, takže jsem si kapitoly věnované těmto disciplínám užívala plnými doušky.

Román mohu vřele doporučit všem, kteří se zajímají o historii a o tematiku života mladých příslušníků významných rodů. Dále by se kniha mohla líbit i těm, kteří se zabývají sociologií. Hlavně by ale neměla chybět v knihovničkách teenage čtenářek, těm se do srdce vtiskne asi nejvíce.

Přebalu knihy vévodí atributy, které vystihují Anglii. Můžeme na něm spatřit britskou vlajku, největší část však zabírá fotografie mostu Tower Bridge. Vyobrazení i název knihy nám tak dokonale představuje místo, kde se bude vše odehrávat.

Kniha Miláček Anglie poutavě vypráví dramatický příběh z doby, kdy Velké Británii vládla pevnou rukou Železná lady. Tehdy spřízněné rody yorkshirských Duncanů a londýnských Gregorů, jejichž předek přišel kdysi z Čech, uzavřou po letech nedůvěry nové spojenectví.

Do čela mocného klanu, který se chce dostat mezi nejbohatší uskupení v zemi, se postaví dva muži: záhadný Richard, XI. lord z Duncanu, a vlivný poradce premiérky Charles Gregor. Oba vedou neochvějně své lidi na cestě za vytčeným cílem. Když se zdá, že dosáhli až na vrchol londýnské společnosti, zasáhne do děje Charlesova dcera Patricie.

Půvabná studentka z Cambridge se za zvláštních okolností ocitne koncem roku osmdesát devět v rozbouřené Praze. Zde si projde ona i její čeští přátelé těžkou životní zkouškou. Vše nasvědčuje tomu, že v ní obstáli. Brzy se však ukáže, že následky pražského pobytu mladé Angličanky jsou pro další osud rozvětvené rodiny velmi závažné… Pomoci může jediná osoba – britská královna Elisabeth.

V. R. Mach: Miláček Anglie
Nakladatelství: Klika
Žánr: sociální román s romantickými prvky