Recenze: AGENTURA PRVNÍ TÝM (Martin Štefko)

Ve třech se to lépe táhne

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Golden Dog
Chci objednat titul!

Martina Štefka jsme poznali již jako zakladatele Golden Dogu. Právě pod tlapkovou hlavičkou se na pultech objevují zajímaví tuzemští autoři hororu, thrilleru a fantastiky s velice povedenými obálkami. S našimi recenzemi na knihy právě z tohoto nakladatelství jste se mohli setkat třeba u Mízožravců, Sešívanců, Vostré kráse či Kazatele. Sám Martin Štefko v roce 2014 vydal svou prvotinu Mrtví kráčí po zemi a následně nato dal vzniknout právě značce Golden Dog. Pod tou publikoval další své příběhy, například Nikdy se nepřestala usmívat nebo Agenturu první a druhý díl. Samozřejmě, že jako správný autor nemá v zásobě jen romány, ale také i povídky v antologiích. Nyní se však podíváme na první díl Agentury z roku 2016.

Sci-fi thrillerový příběh pojednává o osudech tří lidí, kteří jsou velice odlišní, ale mají přeci jen jedno společné. Netradiční schopnosti je předurčily k osudu psanců. A právě o takové lidi má zájem společnost Agentura. Té dominuje mladá Japonka ve školní uniformě. Sejde se tedy starý kovboj, mladá, zvrhlá a nerudná Japonka a duchovní v kožené bundě a ne... nejedná se o vtip, ale o tři agenty, kteří mají svět uchránit od něčeho horšího, než jsou oni sami.

Vyprávění začíná v Thajsku na přistávací plošině přímo v Agentuře, která najala nesourodou trojici. Ve skutečnosti je jedno, kde se děj odehrává, neboť se lokality mění, podle toho, kam je skupina vyslána. Román je vedený v er-formě a rozdělený na tři kapitoly. Každá část je uváděná vlastním názvem a zakončená černobílým obrázkem jedné z hlavních postav. Ilustrace nám jasně dávají najevo, kdo jak vypadá, a zároveň připomínají omalovánky. Asi tedy nic nebrání čtenáři si hrdiny doladit barvami. Zároveň je jasné, že se nejedná o jednorázovku, což prozrazuje informace nejen na titulní stránce, ale i na hřbetu knihy.

Hlavní aktéři jsou výrazní a specifičtí ve svém jednání. První člen týmu je Viper Ratlles, starý kovboj s kolty proklatě nízko. Osobně bych řekla, že jde o nejvíc vyváženou a sympatickou postavu. Nejspíš to bude i věkem charakteru, neboť jeho jednání má hlavu a patu. Dalším parťákem do nepohody je otec Ivory, muž v kožené bundě s kolárkem, který snad jako jediný dokazuje jeho víru. V průběhu vyprávění má ke zbožnosti dost daleko. Takže se v prvním díle chová jako pozér schovaný za biblí. Poslední článek se nám představuje v podobě mladé Japonky Katharine. Tahle dívčí ikona se vyloupla snad odněkud z tajných hlubin autorovy mysli. Ultimátní sexy zabiják s povahou dobytka má daleko do uvěřitelnosti. Využívá malicherné záminky k tomu, aby mohla slušně řečeno prudit, vyhrožovat, močit a usekávat končetiny na potkání.

Spisovatel vzal své postavy velice od podlahy. Trojice vrahů má ještě ke svým negativním stránkám superschopnosti, které jim dovolují řezat hlavy ve velkém, hodně velkém množství. A tedy je čtenář s novými kamarády na cestě plné krve, vnitřností, krve, rukou, nohou a zase krve. Do této mašinérie pak vstupuje asi nejslabší prvek knihy. Humorné scény. Některé pasáže jsou vloženy tak neuvěřitelně uměle, že nevyvolávají smích, ale pocit trapnosti. Naštěstí se tento ošklivý mráček ukáže jen na začátku a pak je vyhnán ze stránek pryč. Autor pochopil, že není třeba vyvolávat humorné scénky, neboť se vytvářejí samy, díky zvoleným hrdinů.

Agentura je psána rychlým a živým tempem, bohatou slovní zásobou, a doplněna o příjemný popis prostředí. Je pravdou, že prvotní stránky jsou rozpačité a krkolomné, ale jakmile se spisovatel dostane do vyprávění, rázem z něj padá nervozita. Je to zvláštní, neboť v doslovu se autor přiznává k tomu, že právě první scéna položila základy Agentuře. A přeci je to nakonec její nejhůře stravitelná část. Fantazii se meze nekladou a Agentura je toho důkazem. Obsahuje spoustu klišé, podobností s jinými díly, amorálního chování, Nacistů, mafie, nebezpečných holek s ostrými meči a ostrým jazykem. V Agentuře je povolené naprosto všechno. Dějová linka je jasná a striktní a na druhou stranu tolik variabilní, že předvídat, kam povede, je téměř nemožné.

Dílo Agentura - První tým sice vybírá to nejlepší z akčních filmů, knih a seriálů, ale proč ne. Jedná se o populární témata a žánry, které se neomrzí a nikdy jich nebude dost. Je třeba si však zvyknout na pár postav. Je velká škoda, že román má místy problém s uvěřitelností hlavních hrdinů a M. Štefko je jednoduše řečeno přepálil. Uvidíme, jak si charaktery povedou v druhém pokračování s názvem Agentura - Střepy minulosti. Už to napovídá, že by se čtenář mohl dozvědět, co některé z nich vede k tomu být nesnesitelný.

Román bych doporučila milovníkům akčních žánrů a hlavně těm, kteří nepotřebují mít všechno smysluplné. V knize se objevuje násilí, krev, sex a neetické chování, tedy není to úplně vhodná pro mladistvé. Takže přesně jak je uvedeno na první straně, nejprve přečíst rodič a pak je to pouze na něm, zda předá své ratolesti.

Martin Štefko je pro mě velice zajímavým a zatím žánrově nevyhraněným autorem. Do čtenářova vkusu se buď trefí, anebo ne. Agentura je například od Nikdy se nepřestala usmívat vážně jednoduchým a bezmyšlenkovitým dílem. Na knize mně osobně chybí ten pocit, že ji spisovatel nebere vážně. Agentura mi připomíná dílničku, ze které sice vychází kvalitní výrobky, ale ona sama o sobě za moc nestojí. Samotnou mě zajímá, co se změní v pokračování.

Jak ráda zmiňuji o Golden Dog, na obálky svých knih je vážně machr. Agentura má jednoznačně bezvadnou ilustraci, za kterou stojí autorka Janiko. Čtenář by po otevření spíše čekal mangu. Ať tak nebo tak, obálka rozhodně přitáhne pozornost.

Seznamte se s Viperem (kovboj a nájemný vrah), Katharine (nevypočitatelná vražedkyně) a Ivory (kněz v kožené bundě). Tahle trojice bude chránit svět před sebou samým. Pomohou jim v tom speciální schopnosti, ale bude to stačit na setkání s tajemnou ženou v červeném, která se objevuje na fotografiích v Thajsku, anebo při konfrontaci s nacistou, který měl být dávno mrtvý? A co teprve malá japonská školačka? Jak se vypořádají s ní?

Nakladatelství: Golden Dog
Rok vydání: 2016
Žánr: Sci-fi, thriller